کد خبر: 1161377
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز مدعی شد که راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل بر سر موضوع تبادل زندانیان با یکدیگر دیدار داشته‌اند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" با طرح اتهاماتی علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مدعی شد که آمریکا و اروپا رایزنی‌ها را درباره نحوه تعامل با ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از سر گرفته‌اند، زیرا نگرانی‌ها از این که گسترش تهاجمی برنامه ایران باعث آغاز یک جنگ منطقه‌ای شود، افزایش یافته است.

این روزنامه در نقل قولی از منبع مطلع خود نوشت: «ما به یک برنامه دیپلماتیک فعال برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران نیاز داریم، نه اینکه اجازه دهیم برنامه هسته‌ای ایران منحرف شود. چیزی که من را نگران می‌کند این است که تصمیم‌گیری ایران کاملاً بی‌نظم است و ممکن است راه خود را به سمت جنگ با اسرائیل ببرد.»

فایننشیال تایمز با وارونه جلوه دادن حقایق، ایران را متهم به رد پیش‌نویس پیشنهادی برای احیای توافق هسته‌ای 2015 و همچنین فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین کرد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که این دولت آمریکا بود متن پیش نویس مذاکرات رفع تحریم‌ها توسط اروپا را بی پاسخ گذاشته است. ایران در تابستان سال گذشته آماده به نتیجه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها بود و دولت آمریکا بود که با هدف فشار بر ایران و مداخله در امور داخلی ایران در زمان اغتشاشات متن اتحادیه اروپا را بی‌جواب گذاشت.

مقامات غربی ماه‌هاست که به‌بهانه‌های مختلف و با طرح مواضع ضدایرانی تحریم‌هایی را علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران وضع کرده‌اند.

این تحریم‌ها کنار جنگ تبلیغاتی ـ رسانه‌ای بخشی از جنگ ترکیبی غرب علیه ایران به‌شمار می‌رود. کشورهای غربی بعد از فروکش کردن آشوب‌ها در ایران، در راستای تلاش برای تنفس مصنوعی به اغتشاشات سیاست تحریم‌های خود علیه ایران را ادامه داده‌اند.

این روزنامه در بخشی از نوشته دیگر خود اعلام کرد که در ماه‌های اخیر تماس‌هایی با مقامات ایرانی وجود داشته است، از جمله دیداری در اسلو در ماه مارس بین مقامات موسوم به E3 - فرانسه، آلمان و انگلیس با علی باقری، مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران.

فایننشال تایمز همچنین مدعی شد که طبق گفته دیپلمات‌ها راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، چندین بار با امیر سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل دیدار کرده است.

این روزنامه در ادعایی نوشت: «تصور می‌شود که این گفتگوها اولین تماس مستقیم بین مقامات آمریکایی و ایرانی از زمانی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بحران را در سال 2018 با خروج از توافق هسته‌ای آغاز کرد.»

منبع مطلع این روزنامه مدعی شده که این گفتگوها در درجه اول بر امکان تبادل زندانیان با ایران متمرکز بود.

فایننشال تایمز ادامه داد که تهران هفته گذشته با مبادله زندانیان با بلژیک موافقت کرد و دو اتریشی را که در ایران نگهداری می‌شدند به طور جداگانه آزاد کرد. تبادل موفقیت آمیز زندانیان ایالات متحده می‌تواند محیط هرگونه مذاکرات هسته‌ای را بهبود بخشد.

علاوه بر این این روزنامه از قول یک منبع دیپلمات دیگر که در جریان این گفتگوها قرار دارد، مدعی شد: «مبادله زندانیان راهگشای مذاکرات خواهد بود. بعید است که توافق هسته‌ای وجود داشته باشد، اما ممکن است نوعی توافق موقت وجود داشته باشد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار