کد خبر: 1161229
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه بطری‌های پلاستیکی نوشابه، دوغ، آب معدنی یک بار مصرف بوده و به هیچ عنوان نباید از این گونه بطری‌ها برای نگهداری آب یا مواد اسیدی مانند آب لیمو و سرکه استفاده کرد، هشدار داد اینکار خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، ضررهای اجزای پلاستیکی که داخل ظروف پلاستیکی هستند را اصلا نباید ساده گرفت.

استفاده زیاد از مواد پلاستیکی باعث شده که ما دریایی از پلاستیک را بینیم که سالانه در رودخانه و دریاها و بسیاری مناطق زمین ریخته می‌شود. اثرات مضر استفاده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف در سلامت انسان و سایر جانداران ثابت شده و علاوه بر مخاطرات سلامتی، اثرات زیست محیطی مختلف نیز دارد.

به طور مثال ریختن چای و سایر مواد غذایی داغ در لیوان و ظروف پلاستیکی باعث می‌شود منومرهای پلاستیکی سمی و سرطان زا به داخل چای نفوذ کنند.

شفافیت و قابل مصرف بودن این بطری‌ها موجب می شود بسیاری از افراد پس از اتمام محتوای درون بطری از آن استفاده مجدد داشته باشند، درون آن آب بریزند، از آن به جای ظروف برای یخ استفاده کنند و یا مصارف دیگر داشته باشند، اما توجه داشته باشید که همه این بطری‌ها قابلیت استفاده مجدد را ندارند.

بطری‌های پلاستیکی حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام DEHA است که یک ماده‌ سرطان‌زای بالقوه است. درباره بطری‌های پلاستیکی، اگرچه آنها هم برای چند بار پر شدن طراحی می‌شوند، اما خیلی راحت‌تر ترک می‌خورند یا تجزیه می‌شوند که جا را برای ورود بیشتر باکتری به آنها فراهم می‌کند.

 گلبن سهراب،متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: بطری آب معدنی اگر در معرض نور آفتاب باشد یا در دمای انجماد باشد و آب درون آن یخ بزند، در هر دو شرایط فعل و انفعالات شیمیایی در بطری رخ می‌دهد که برای بدن بسیار مضر است.

وی افزود: بطری‌های آب معدنی صرفا برای نگهداری آب در درجه حرارت یخچال صفر تا چهار درجه طراحی شده‌اند، به عبارتی طراحی آنها برای شرایط سرد و خنک است، نه انجماد و گرما.

سهراب گفت: گرما باعث واکنش شیمیایی در پلاستیک حاوی آب شده و در نهایت باعث آزاد شدن مولکول‌های آن در آب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بطری‌های پلاستیکی نوشابه، دوغ، آب معدنی و مانند آن یک بار مصرف بوده و به هیچ عنوان نباید از این گونه بطری‌ها برای نگهداری آب یا مواد اسیدی مانند آب لیمو و سرکه استفاده کرد، هشدار داد: اینکار خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: این موضوع که افراد در روزهای گرم تابستان یک بطری آب معدنی همراه داشته باشند یا آن را درون اتومبیل رها کنند، امری عادی است ولی نکته اینجاست بطری آبی که در معرض نور خورشید باشد مصرف آن خطرناک و اگر در صورت تابش مستقیم نور مانند یک ذره‌بین عمل می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار