کد خبر: 1160498
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
با گذشت نزدیک به یک ماه از شهادت شهید شیخ «خضر عدنان»، از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین، رژیم صهیونیستی با امتناع از تحویل پیکر این شهید فلسطینی، آن را کنار پیکر ۱۳۲ مبارز دیگر فلسطین در سردخانه‌ها توقیف کرده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از سایت عربی تسنیم، یک ماه پس از شهادت شهید خضر عدنان از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین در زندان‌های رژیم صهیونیستی، این رژیم همچنان از استرداد پیکر این شهید مجاهد به خانواده‌اش خودداری می‌کند.

همزمان عطاف علیان، آزاده 50ساله فلسطینی با برپایی چادری برابر مقر صلیب سرخ جهانی در شهر بیرِه در مرکز کرانه باختری تلاش دارد با اعمال فشار بر مقامات اسرائیلی، زمینه استرداد و خاک‌سپاری پیکر شهید عدنان را کنار مزار پدرش فراهم سازد.

این بانوی مبارز فلسطینی در مصاحبه با خبرنگار تسنیم در کرانه باختری گفت: این حق خانواده‌های شهداست که وضعیت شهدایشان روشن شود، البته اگر به شهادت رسیده باشند، چون در مورد شهادت برخی از این افراد تردید وجود دارد. تلاش من در راستای اجرای وصیت شهید عدنان است، این‌که پیکرش بدون کالبدشکافی تحویل داده شود و کنار پدرش به خاک سپرده شود.

علیان در دوران مبارزات سیاسی خود تاکنون 3 بار دست به اعتصاب زده است. او زمانی که در دهه‌های 80 و 90 میلادی در زندان‌های رژیم اشغالگر به‌سر می‌برد این روش را راهکاری موفق برای طرح مجدد پرونده توقیف پیکرهای شهدای فلسطینی توسط رژیم اشغالگر می‌دانست. آمارها نشانگر آن است که در زمان حاضر پیکر دست‌کم 133 شهید فلسطینی پس از شهادت در سردخانه‌های رژیم صهیونیستی نگهداری می‌شوند.

فلسطین , اسرای فلسطینی , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کرانه باختری , جنبش جهاد اسلامی ,

میان شهدای مزبور نام 12 فرمانده فلسطینی نیز به چشم می‌خورد که شاخص‌ترین آنها، شهید «ناصر ابوحمید»، از فرماندهان جنبش فتح است که در آذرماه سال گذشته در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

علاوه بر این پیکرهای مطهر 12 کودک و زن شهید فلسطینی هم از سال 2015 بدین سو همچنان در بازداشت رژیم صهیونیستی است.

این درحالی است که 256 شهید فلسطینی نیز از بیش از 40 سال قبل به‌صورت ناشناس در قبرستان اعداد رژیم صهیونیستی به خاک سپرده شده‌اند.

همزمان با اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در توقیف پیکر شهدای فلسطینی، تعدادی از مادران شهدا کمپینی را تحت عنوان «فریاد مادران» به‌منظور سازماندهی تجمع و اعتصاب در شهرهای مختلف فلسطینی با هدف فشار بر رژیم صهیونیستی راه‌اندازی کرده‌اند.

پدر شهید محمود حمدان که پیکر فرزندش در سردخانه‌های رژیم صهیونیستی است در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کرانه باختری اظهار داشت: ما خواهان پیکر فرزندانمان هستیم که در سردخانه‌ها نگهداری می‌شوند. از آزادگان جهان و انسان‌های شرافتمند می‌خواهیم کنار خانواده‌های شهدا و مجروحان و اسرا باشند، چراکه حداقل احترام به یک پیکر و حفظ حرمت آن، خاک‌سپاری اوست.

فلسطین , اسرای فلسطینی , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کرانه باختری , جنبش جهاد اسلامی ,

همچنین مادر شهید قیس شجاعیه که پیکر فرزند وی نیز در توقیف اسرائیل است به خبرنگار تسنیم در کرانه باختری گفت: ما خبری از فرزندان خود نداریم، فقط می‌دانیم که در سردخانه‌های رژیم اشغالگر هستند. آرزوی ما این است که پیکرهای فرزندانمان را تحویل بگیریم و دفن کنیم و آسوده‌خاطر شویم. با صلیب سرخ صحبت کردیم و گفتیم که ما پیکر فرزندان خود را ندیده‌ایم که شهید شده باشند، اما جواب درستی از آنها هم دریافت نکردیم.

فلسطین , اسرای فلسطینی , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کرانه باختری , جنبش جهاد اسلامی ,

15 سال قبل «مرکز مشاوره حقوقی قدس»، کمپینی تحت عنوان «کمپین ملی بازپس‌گیری پیکر شهدا» راه‌اندازی کرد. هدف این کمپین اقدام قانونی و استفاده از سازوکارهای مختلف داخلی، عربی و بین‌المللی برای بازپس‌گیری پیکرها بود.

در این بین از تشکیلات خودگردان فلسطینی خواسته شد از طریق شورای امنیت پیگیر صدور قطعنامه‌ای شود که اسرائیل را وادار به تسلیم پیکرهای توقیف‌شده شهدا در سردخانه‌ها و قبرستان اعداد کند، چراکه این اقدام رژیم صهیونیستی در حقیقت به‌نوعی مجازات خانواده شهدا محسوب می‌شد.

کارشناسان امور حقوقی تأکید می‌کنند که اسرائیل تنها رژیمی است که سیاست توقیف و عدم تحویل پیکرهای شهدا را به مرحله اجرا درآورده است و به این وسیله قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض می‌کند.

در همین رابطه «حسین شجاعیه»، هماهنگ‌کننده کمپین استرداد پیکر شهدا نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کرانه باختری گفت: توقیف پیکرهای شهدا با تمامی قواعد عرفی و معاهدات بین‌المللی، جهانی و همچنین ادیان آسمانی در تعارض است. رژیم صهیونیستی به هیچ یک از این پیمان‌ها تعهدی ندارد و به هیچ یک از توافقنامه‌های فوق احترام نمی‌گزارد.

فلسطین , اسرای فلسطینی , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کرانه باختری , جنبش جهاد اسلامی ,

وی افزود: این اجحاف و ستمی است که در حق خانواده‌ها و شهدا قائل می‌شود، به‌ویژه که برخی از این اسرای در بند، ده‌ها سال در زندان‌های رژیم اشغالگر بوده‌اند و بعد از شهادت هم پیکرهایشان توقیف می‌شود و خانواده‌هایشان از وداع و آخرین دیدار با آنها محروم می‌مانند.

تا قبل از سال 2017 رژیم صهیونیستی پیکر شهدای فلسطینی را براساس تصمیم فرمانده نظامی کرانه باختری و با استناد به بند 3 قانون حالت فوق‌العاده این رژیم مصوب سال 1948 توقیف می‌کرد، اما بعد از برگزاری نشست‌های حقوقی و قضایی، قانون فوق مورد تجدیدنظر قرار گرفت و جلسه دادگاهی متشکل از 7 قاضی اسرائیلی تشکیل شد تا درباره صلاحیت توقیف پیکرهای شهدای فلسطینی با استناد به بند 3 قانون حالت فوق‌العاده تصمیم‌گیری کنند.

در سال 2021 کابینه رژیم صهیونیستی یا همان کابینه امنیتی مقرر کرد که صلاحیت توقیف پیکرهای شهدای فلسطینی نه‌فقط در خصوص فلسطینی‌هایی که عملیات‌های آنها منجر به مرگ اسرائیلی‌ها می‌شود، بلکه تمامی عملیات‌هایی را که در آنها جسم برنده، تیز یا سلاح گرم استفاده می‌شود، در بر می‌گیرد تا براین‌اساس پیکر شهدای فلسطینی بیشتری در توقیف رژیم صهیونیستی باقی بماند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار