کد خبر: 1160428
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
خبرگزاری بلومبرگ از تلاش شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ برای فروش ۱۵۰ فروند هواپیما به عربستان سعودی خبر داد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، منابع آگاه از تلاش شرکت هواپیماسازی آمریکایی «بوئینگ» برای فروش دست کم ۱۵۰ فروند هواپیمای «بوئینگ ۷۳۷ مکس» به شرکت هواپیمایی جدید «ریاض- ایر» خبر دادند. ​مذاکرات میان طرف‌های مسؤول، در این خصوص ادامه دارد و احتمالا در نمایشگاه هوایی پاریس در نیمه ژوئیه آینده، امضای قرارداد آن اعلام خواهد شد.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: «شرکت هواپیمایی جدید عربستان متعلق به صندوق سرمایه‌ حاکمیتی سعودی، به دنبال خرید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هواپیمای مسافربری تک راهرو است. این دومین قرارداد بزرگ این شرکت آمریکایی با عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ است.

بنا بر این گزارش، قرارداد قبلی شامل هواپیماهای بزرگتر «بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر» برای انجام پروازهای طولانی مدت برای خطوط هوایی ریاض بود.

بر اساس این گزارش، بوئینگ در تلاش است از فرصت‌ به وجود آمده استفاده کند، زیرا رقیبش شرکت هواپیماسازی ایرباس، تعداد کمی درخواست تحویل هواپیما از نوع ایرباس A۳۲۱neo تا پیش از سال ۲۰۲۹ دارد. 

به نوشته بلومبرگ، با نرخ فعلی ۵۳ میلیون دلار برای هواپیمای MAX ۸، ارزش سفارش ۱۵۰ هواپیما بر اساس برآورد ارزش بازارT حدود ۸ میلیارد دلار خواهد بود. اما مذاکرات پیچیده است، زیرا زمان بندی و شکل بدنه هواپیما هنوز در حال تغییر است و احتمالا شرکت ایرباس نیز به بخشی از این معامله دست یابد.                                       

بر اساس این گزارش، سخنگوی شرکت بوئینگ و نیز نمایندگان شرکت ایر ریاض و صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی سعودی از هرگونه اظهار‌نظر در این خصوص خودداری کردند.

بلومبرگ در ادامه نوشت که موفقیت بوئینگ در امضای چنین قراردادی، مزیت بزرگی برای آن در بازار خلیج فارس که آماده رشد است، محسوب می‌شود. زیرا محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی، بر فعالسازی گردشگری در کشور خود و ایجاد یک رقیب برای خطوط هوایی امارات و قطر متمرکز است.وی برنامه‌های مختلفی برای ایجاد یک شرکت هواپیمایی جدید به جای سرمایه‌گذاری در خطوط هواپیمایی کنونی این کشور دارد.

شرکت هواپیمایی الریاض، به طور رسمی در تاریخ ۱۲ مارس گذشته رونمایی شد و چند روز بعد عربستان یک معامله تاریخی با شرکت بوئینگ انجام داد و حدود ۳۷ میلیارد دلار برای خرید ناوگان متشکل از ۷۲ هواپیمای بوئینگ هزینه کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار