کد خبر: 1159426
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه جلوگیری از خام فروشی سیاست دولت سیزدهم است، گفت: در منطقه خلیج‌فارس، با توجه به ظرفیت موجود و ظرفیت پالایشگاه‌هایی که در دست ساخت است، ظرفیت پالایشی به بیش از۱.۲ میلیون بشکه می‌رسد.

به گزارش جوان آنلاين به نقل از فارس، جلیل سالاری در مراسم امضای تفاهم نامه تولید پترولیوم کک کلسینه شده بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، با بیان اینکه یکی از تکالیف در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، توسعه و گسترش پالایشگاه‌ها و تکمیل زنجیره ارزش است، افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های ما حرکت از سوخت‌محوری به سمت سودمحوری است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: جلوگیری از خام‌فروشی سیاست دولت سیزدهم است و بر این اساس ضروری است تا خوراک صنایع پایین‌دستی را تامین کنیم.

سالاری، به امضای این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: نیازمند تولید کک گرید آندی و اسفنجی در صنایع فولادی و آلومینیوم هستیم. با مطالعاتی که انجام شد دانش فنی بومی شده است و امروز این توان را داریم تا با مولفه‌های که در شرکت‌های پالایشی تولید می‌شود به میزان کافی خوراک تولید کک آندی و اسفنجی را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: با این اقدام می‌توانیم واردات کک آندی که از مسائل مهم تولید بوده و در شرایط تحریمی از چالش‌های عمده بخش فولاد و آلومینیوم به شمار می‌رود را برطرف کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه با برنامه‌ریزی انجام شده خوراک تولید این کک تامین می‌شود، افزود: در منطقه خلیج فارس سیاست این است که این منطقه از نظر پالایشگاه سازی به قطب انرژی تبدیل شود و در این راستا باید به سمت ساخت پتروپالایشگاه‌ها برویم.

وی اضافه‌کرد: اکنون در آن منطقه پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه و پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۴۲۰ هزار بشکه وجود دارد، ساخت پالایشگاه «مهر خلیج فارس» با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه و پتروپالایشگاه «شهید سلیمانی» با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در دستور کار قرار دارد و با بهره‌برداری از این طرح ها، در آن منطقه ظرفیت پالایشی بیش از۱.۲ میلیون بشکه ایجاد خواهد شد.

سالاری با اشاره به اینکه زیرساخت خوبی در آن منطقه برای جابه‌جایی فرآروده‌های نفتی تولیدی ایجاد شده است، تصریح کرد: شبکه خطوط انتقال فرآورده به شرق کشور از مسیر کرمان در حال تقویت است و ۲ خط ۲۶ اینچ ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر با توجه به اینکه بخشی از تولیدات پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی محصولات پتروشیمی است، فرصت صادراتی ۳۵ درصد تولیدات این پالایشگاه فراهم می‌شود.

وی گفت: در این پتروپالایشگاه ۲۵ واحد فرآیندی احداث خواهد شد و سرویس‌های جانبی را نیز خودش تامین می‌کند. بر اساس قانون نیز برای ساخت آن علاوه بر حضور بخش دولتی، با هلدینگ‌ها و بانک‌ها مشارکت خواهیم کرد تا در پنج سال ساخت آن به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: با توجه به الگوی فرآیندی که دیدیم، هماهنگی انجام شد و مجوز‌های شورای اقتصاد در حال اخذ شدن است. از طرف دیگر، مجوز شورای پول و اعتبار برای مجموعه بانک‌ها را اخذ می‌کنیم که قدرالسهم شرکت‌ها واریز و شرکت ثبت شود تا با توجه به اینکه الگو تعریف شده بخشی از مطالعات بنیادی انجام شده به سمت فرآِند عملیات اجرایی برویم.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار