کد خبر: 1159324
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
رئیس‌جمهور گفت: بیش از ۱۷ سال است مذاکرات تعرفه ترجیحی میان دو کشور به نتیجه نرسیده بود که در سفر اخیر این توافق صورت گرفت.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از سفر ۲ روزه به اندونزی در فرودگاه مهرآباد، ضمن تبریک به مناسبت دهه کرامت، گفت: سفرِ اندونزی سفر به کشوری که بیشترین جمعیت مسلمان را در خود جای داده است و جایگاه ممتازی در سازمان «آ. سه. آن» دارد و جایگاه قابل توجهی در منطقه دارد، مهم بود که ابعاد مختلفی داشت.

وی افزود: ارتباطات با کشور‌های مختلف براساس سیاست همگرایی و چندجانبه‌گرایی اقتصادی است؛ در گام اول اعتمادسازی را شروع کرده‌ایم، بحمدالله امروز این اعتماد میان کشور‌های منطقه نسبت به کار با جمهوری اسلامی ایران رو به افزایش است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: سیاست ما در آسیا جامع است و قصد همکاری با قطب‌های نوظهور اقتصادی در آسیا را داریم؛ هم با چین و روسیه و هم با هند و اندونزی؛ اقتصاد ما و اندونزی مکمل است در این سفر توانستیم ۱۱ سند همکاری میان دو کشور را به امضا برسانیم.

رئیسی با بیان اینکه این اسناد در حوزه تجاری، اقتصادی، انرژی و علم و فناوری بوده است، تصریح کرد: دست پُری در مذاکرات داشتیم، از این حیث که در ابتدای مذاکرات‌مان کار نویی انجام شد و از تجهیزات پزشکی و دستگاه جراح روباتی در حضور مسئولین دو کشور رو نمایی شد، و با اعلام رئیس‌جمهور اندونزی بود که ۱۲ بیمارستان مهمِ اندونزی به تجهیزات پزشکی ساخت ایران مجهز خواهد شد، تجهیزاتی که همه آن‌ها با کار دانش‌بنیان و نوآوری‌های جدید انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های پزشکی گام‌های خوبی برداشته‌ایم و قرارداد‌هایی را منعقد کرده‌ایم تا همکاری‌ها بین دو کشور تداوم یابد، گفت: بیش از ۱۷ سال است مذاکرات تعرفه ترجیحی میان دو کشور به نتیجه نرسیده بود که در سفر اخیر این توافق صورت گرفت که راه تجارت میان دو کشور را هموار می‌کند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: تنهاتر برای رفع موانع تجارت از دیگر اقدامات انجام شده بود، در حوزه انرژی در بخش‌های پایین‌دستی و بالادستی نفت و گاز بنا شد اقداماتی صورت گیرد.

رئیسی با بیان اینکه رابطه میان دو ملت عمیق و ناگسستنی است، گفت: مردم اندونزی ابراز محبت زیادی به ایران و رهبری معظم انقلاب داشتند که این مسأله جایگاه عمیق ایران اسلامی را در دل‌های مردم منطقه می‌رساند و همان چیزی است که به هیج عنوان نمی‌تواند کاهش یابد.

وی افزود: در حوزه‌های خارجی هم براساس بحث‌ها در مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دیدگاه مشترکی داشتیم، نسبت به فلسطین و حمایت از فلسطین دیدگاه مشترکی داشتیم نسبت به افغانستان و میانمار و توجه به مردم خسارت‌دیده میانمار نگاه مشترکی داشتیم.

رئیس‌جمهور گفت: در نشستی که با مسئولین عالی اندونزی انجام شد، اراده دو کشور برای توسعه روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور نکته‌ای بود که مورد تأکید قرار گرفت؛ باید این روابط را توسعه دهیم. رئیس‌جمهور اندونزی وزرای مربوطه را مأمور کرد که نشست‌های لازم از همان زمانی که در اندونزی بودیم، آغار شود؛ بنده هم به همکارانم عرض کردم نشست‌های همکاری آغاز شود. بعضی از کار‌ها در همین سفر آغاز شد که انشاءالله بعد از سفر نیز همکاران من در دولت آن‌ها را دنبال کنند.

رئیسی تصریح کرد: نشستی با فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان داشتم؛ بیش از ۱۵۰ تن از تجار و بازرگانان در این نشست که از شرکت‌های مختلف تجاری و اقتصادی حضور داشتند، بحث‌هایی را مطرح کردند؛ موانعی نسبت به مسائل پولی، بانکی، مسائل گمرکی و ترانزیت مطرح و قرار شد که این موانع برداشته شود و زمینه کار تجاری و اقتصادی بین دو کشور انشاءالله برقرار باشدکه زمینه بسیار خوبی است و از قدیم بین کشور ما و این کشور‌ها بوده است، ولی با مرور زمان دچار مشکلاتی شده است که بحث‌هایی در جلسه فعالان اقتصادی انجام و مقرر شد که این موانع برطرف شود؛ هم از طرف مسئولین عالی اندونزی و هم از طرف ایران تا موانع برطرف شود و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور انشاءالله تداوم یابد.

رئیس‌جمهور گفت: صمیمانه از دولت دوست و برادر اندونزی به خاطر استقبال گرمشان از هیأت ایرانی تقدیر می‌کنم، از مردم بسیار خوب و متدین اندونزی به خاطر استقبال گرمشان از هیأت ایرانی حقیقتا باید تقدیر و تشکر کنم و امیدوارم این رفت و آمد‌ها به ارتقاء سطح روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی بیانجامد که حتما به نفع دو ملت و دو کشور و مردم عزیز ما در منطقه خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار