کد خبر: 1158416
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۵
بلاتکلیفی تیم فوتبال زیر ۲۳ سال ایران به پایان رسید و رضا عنایتی سکاندار هدایت امید‌ها شد. درحالی‌که اسامی، چون مجتبی حسینی، محمد ربیعی و حتی افشین قطبی مطرح بود، اما در نهایت قرعه شانس به نام آقای گل سابق لیگ برتر افتاد. یعنی گزینه مدنظر سرمربی تیم ملی.
شیوا نوروزی

بی‌جهت نبود که مهدی تاج در این مدت که همه برای انتخاب سرمربی امید‌ها سرکار بودند، دائماً روی نظر امیر قلعه‌نویی تأکید داشت. کاملاً مشخص است که ژنرال با نگاه ویژه‌ای که به عنایتی داشته رأی به انتخاب او داده است.

درست است که اعزام تیم امید به بازی‌های آسیایی حتی بدون داشتن سرمربی قطعی شده بود، اما انتخاب فدراسیون ثابت کرد عملاً هیچ اهمیتی به نتایج تیم زیر ۲۳ سال نمی‌دهد. رضا عنایتی اگرچه اسمش در بین گزینه‌های چند ماه اخیر نبود، ولی در شرایطی که کسی انتظارش را نداشت با نظر مستقیم سرمربی بزرگسالان سکا‌ندار امید‌ها شد. این مسئولیت مهم به مربی ۴۶ ساله سپرده شده و قرار است عنایتی تا پایان بازی‌های المپیک پاریس روی نیمکت بنشیند. البته اگر حسرت ۴۸ ساله صعودمان به این بازی‌ها ۵۲ ساله نشود.
کارنامه عنایتی مشخص است و نکته پیچیده‌ای ندارد. او پیش از این سرمربی تیم‌های قشقایی و نفت‌مسجد سلیمان بود. سه فصل پیش رضا عنایتی توانست تیم دسته اولی هوادار را به لیگ برتر برساند و در نخستین حضور این تیم در لیگ برتر، تیم عنایتی در رده یازدهم ایستاد. در فصل بیست و دوم نیز این مربی در چند بازی هدایت نفت مسجدسلیمان را برعهده داشت. البته عنایتی بعد از قهرمانی فصل گذشته استقلال در برهه‌ای کاندیدای جانشینی فرهاد مجیدی بود که البته با جوی که علیه‌اش به راه افتاد، انصرافش را از سرمربیگری آبی‌ها اعلام کرد.
در انتخاب رضا عنایتی به عنوان سرمربی تیم امید از دو موضع مهم نباید به سادگی گذشت؛ اول اینکه انتخاب مربی ایرانی و بها دادن به مربیان جوان خوب است، اما تجربه نشان داده مربیان خارجی سازنده و البته ارزان‌قیمت، به‌خصوص مربیان اروپای شرقی برای تیم‌های پایه مثمرثمر بوده‌اند. رضا عنایتی می‌تواند در کنار یک مربی خوب و سازنده خارجی موفق‌تر عمل کند تا اینکه خود به تنهایی همه‌کاره تیم باشد.
نکته دوم اینکه به نظر می‌رسد با این انتخاب فدراسیون فوتبال قید حضور در المپیک را زده، چراکه بعید به نظر می‌رسد عنایتی با تمام شایستگی‌هایی که دارد، بتواند تیم امید را در کارزار سخت رقابت با قدرت‌های آسیا به المپیک برساند.

مردادماه سال گذشته آخرین باری بود که فوتبال ایران تیمی به نام امید داشت. بعد از آن وقت‌کشی فدراسیون شروع شد و بهانه‌هایی، چون جام‌جهانی، انتخاب سرمربی جدید و اتمام لیگ کار را به جایی رساند که کاروان ورزش ایران در هانگژو برای روشن شدن تکلیف امید‌ها لحظه‌شماری کند. دبیرکل کمیته ملی المپیک چند باری به فدراسیون اخطار داد و حتی حمید سجادی نیز تلاش کرد با اولتیماتوم دادن به تاج و رفقا قضیه را فیصله دهد، اما فدراسیون فوتبال به عنوان جزیره‌ای کاملاً مستقل هر طور خواست رفتار کرد و اهمیتی به بلاتکلیفی ورزش کشور نداد. با این وجود توجه ویژه و تأکید همیشگی مسئولان بر اهمیت فوتبال باعث شد تا هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک با اعزام یک تیم کاملاً بلاتکلیف موافقت کند!

اولین رویداد پیش‌رو برای امید‌ها رقابت‌های انتخابی جام‌ملت‌های آسیاست؛ قرعه‌کشی مرحله انتخابی پنج‌شنبه برگزار می‌شود و تیم کشورمان در سید دوم قرار دارد. با اینکه انتظار می‌رود در این مرحله تیم کشورمان مشکلی نداشته باشد، اما از آنجا که مدت‌هاست تیم زیر ۲۳ سال نداشتیم، عبور از انتخابی نیز نیازمند برنامه‌ریزی و اردو‌های مستمر است. از آن مهم‌تر اینکه مرحله نهایی جام‌ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا ۲۷ فروردین‌ماه سال آینده آغاز خواهد شد، همان رویدادی که حکم انتخابی المپیک را نیز دارد. نزدیک به پنج دهه از آخرین حضور تیم فوتبال ایران در بازی‌های المپیک می‌گذرد و بی‌تفاوتی فدراسیون نسبت به وضعیت این تیم باعث شده عملاً این‌بار نیز امیدی به صعود نداشته باشیم. تیم‌های آسیایی که سهمیه المپیک گرفته و خواهند گرفت، همگی برنامه‌ریزی ویژه و اهداف مشخص شده‌ای را دنبال می‌کنند.
متأسفانه سال‌هاست که شاهد ناکامی تیم امید هستیم و دست‌اندرکاران این تیم قدمی برای پایان دادن به این ناکامی برنمی‌دارند. فدراسیون فوتبال مسئول مستقیم نتایج امیدهاست، ولی همواره با فرافکنی، هیاهو و بی‌تفاوتی از انجام مسئولیت و پاسخگویی به مردم شانه خالی کرده است. از یک تیم بلاتکلیف و البته فاقد مدیریت حرفه‌ای، چطور می‌توان انتظار داشت در رویارویی با حریفان قدرتمند و حرفه‌ای آسیا موفق به کسب سهمیه المپیک شود! ضمن اینکه بازی‌های آسیایی را نیز باید مورد توجه قرار داد. بعد از یک سال تأخیر، هانگژو از ابتدای مهرماه میزبان کاروان‌های کشور‌های آسیایی است و طبق اعلام کمیته و تأکید وزارت ورزش، تیم فوتبال زیر ۲۳ سال قطعاً در کاروان اعزامی حضور خواهد داشت، اما آیا امید‌ها برای به میدان رفتن در هانگژو آمادگی لازم را دارند یا بهتر است بگوییم برنامه‌ای از سوی فدراسیون برایشان ترسیم شده است؟ المپیک آسیایی شاید برای فدراسیون فوتبال کشور ما اهمیتی نداشته باشد، اما قدرت‌های اول قاره در همه رشته‌ها سرمایه‌گذاری کرده و برنامه ویژه دارند و از همان ابتدا برای درو کردن مدال‌ها به میدان خواهند آمد. در این شرایط قرار است تیم رضا عنایتی مقابل تیم‌هایی، چون ژاپن، کره، قطر و عربستان صف‌آرایی کند.
احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون در خصوص انتخاب عنایتی گفت: «یکی از این مباحث مطرح شده در جلسه هیئت رئیسه انتخاب سرمربی تیم امید بود. در جلسه گذشته هم در این خصوص صحبت کرده بودم که باید یک ساختار و هماهنگی خوبی بین تیم‌ملی بزرگسالان و امید به وجود بیاید. پیشنهاد امیر قلعه‌نویی در این خصوص بسیار مهم بود که پس از بررسی و گفتگو‌های متعدد میان فدراسیون و کمیته ملی المپیک در نهایت با پیشنهاد سرمربی تیم‌ملی موافقت و در نهایت رضا عنایتی به عنوان سرمربی تیم ملی امید انتخاب شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار