کد خبر: 1158229
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
امریکا با تحویل نسل چهارم جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین موافقت کرد؛ تصمیمی که با هشدار مسکو روبه‌رو شده است. معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داده که اگر کشور‌های غربی جنگنده اف ۱۶ را به اوکراین عرضه کنند، با خطرات عظیمی روبه‌رو خواهند شد، اما امریکا گفته که تحویل اف ۱۶ به کی‌یف، برای حمله به خاک روسیه نیست.
حامد خبیری

 

«حمایت و تسلیح اوکراین و تسریع در فروپاشی ارتش روسیه، واقع بینانه‌ترین راه برای پایان دادن به درگیری است.» این جمله را الیوت کوهن، محقق علوم سیاسی امریکایی و مشاور کاندولیزا رایس، وزیر خارجه امریکا بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، در ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ در مقاله‌ای با عنوان «کوتاه‌ترین راه برای صلح (در اوکراین)» بیان کرد و ماه‌هاست که ستاره راهنمای امریکا و اروپا در جنگ اوکراین است. روز جمعه در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در هیروشیما در نشست گروه ۷ شرکت می‌کرد، منابع نزدیک به کاخ سفید برای اولین بار تأیید کردند که دولت امریکا قصد دارد نسل چهارم جنگنده‌های اف ۱۶ خود را تحویل کی‌یف بدهد. این تصمیم یک بار دیگر نشان داد که منطقی که الیوت کوهن در جنگ اوکراین از آن صحبت کرده و خیلی‌های دیگر در اروپا و امریکا از آن پیروی می‌کنند، همچنان غالب است. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به همراه بایدن به هیروشیما سفر کرده، در حاشیه نشست گروه ۷ به خبرنگاران گفت که ایالات متحده با ارائه کمک‌های نظامی به دولت کی‌یف، در تلاش است از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کند. پیش از این، جوزف بورل، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم، اواسط اردیبهشت در سخنرانی خود در همایش «وضعیت اتحادیه» در شهر فلورانس ایتالیا گفته بود: «متأسفانه اکنون زمان مذاکرات صلح دیپلماتیک نیست، اکنون زمان حمایت نظامی در جنگ از اوکراین است.»
تلاش برای منازعه منجمد
البته اینکه دوز کمک‌های نظامی امریکا و دول اروپایی باید روی چه غلظتی تنظیم شود که منجر به گسترده‌تر شدن جنگ نشود، در میان سیاستمداران و استراتژیست‌های غربی بحثی جدی است. چند روزی است که مقام‌های کاخ سفید از احتمال تبدیل اوکراین به «منازعه منجمد» صحبت می‌کنند. اصطلاح منازعه منجمد که یک اصطلاح جنگ سردی است، به وضعیتی گفته می‌شود که در آن درگیری مسلحانه فعال (جنگ) پایان می‌یابد، اما هیچ معاهده صلح یا چارچوب سیاسی دیگری، منازعه را به صورت دائم حل و فصل نمی‌کند، در نتیجه، درگیری می‌تواند هر لحظه دوباره شروع شود و فضایی از ناامنی و بی‌ثباتی ایجاد کند. پولیتیکو نوشته وارد شدن درگیری‌های روسیه و اوکراین به چنین وضعیتی برای امریکا و الباقی کشور‌های حامی اوکراین نتیجه‌ای مطلوب خواهد بود، زیرا تعداد درگیری‌های نظامی افت می‌کند، هزینه‌های حمایت از کی‌یف کاهش می‌یابد و از توجه عموم به جنگ کاسته خواهد شد. با چنین پیش‌فرضی، به نظر می‌رسد طرف‌های غربی طی ماه‌های اخیر با ارسال کنترل شده تسلیحات به اوکراین، می‌کوشند جنگ با روسیه را به «منازعه‌ای منجمد» تبدیل کنند، وضعیتی که ضمن حفظ دامنه جنگ، مسکو را در وضعیتی برزخی قرار می‌دهد. روز جمعه در شرایطی که جو بایدن به رهبران گروه ۷ اطلاع داد از برنامه مشترک متحدان برای آموزش کار با جنگنده‌های اف۱۶ به خلبان‌های اوکراینی حمایت می‌کند، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید ضمن تأیید تحویل جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین گفت که دولت امریکا از حملات اوکراین به سرزمین و قلمرویی که واشنگتن آن را به عنوان کشور روسیه می‌شناسد، حمایت نمی‌کند. سالیوان افزود: «همه قابلیت‌هایی که ایالات متحده به اوکراین داده است، با این گزاره اساسی است که ایالات متحده حملات به خاک روسیه را ممکن نمی‌سازد یا از آن‌ها حمایت نمی‌کند. این شامل تأمین جنگنده‌های اف ۱۶ از سوی هر طرفی هم می‌شود. اوکراینی‌ها پیوسته نشان داده‌اند که آماده‌اند این موضوع را دنبال کنند.»
تحقیر روسیه خشمگین
روسیه بعد از اعلام تصمیم امریکا برای تحویل اف ۱۶ به اوکراین هشدار داده که غرب با این کار با خطر عظیمی روبه‌رو خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تاس، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در پاسخ به سؤالی در مورد پیامد‌های ارائه این جنگنده‌ها گفت که ما می‌بینیم که کشور‌های غربی همچنان به سناریوی تشدید تنش پایبند هستند و هشدار داد: «این خطرات عظیمی را برای خودشان به همراه دارد.» او گفته که به هر حال این موضوع در همه برنامه‌های ما لحاظ خواهد شد و برای رسیدن به اهدافی که تعیین کرده‌ایم همه امکانات لازم را داریم.
در شرایطی که امریکا و دول غربی برای تحویل سلاح به اوکراین از استراتژی گام به گام استفاده می‌کنند که حاوی سنجش انعطاف مسکو در برابر تحویل تسلیحات است، الکساندر واتراورز، سردبیر مجله نظامی سوئیس، گفت به‌رغم هشدار روسیه، بعید است که مسکو اوضاع را تشدید کند. او به الجزیره گفته است: «هر بار که یک سیستم تسلیحاتی جدید به اوکراین داده می‌شود، ما لفاظی‌های زیادی شنیده‌ایم، اما در مورد اقدامات، کار بسیار اندکی از روسیه دیده‌ایم. لفاظی‌های امروز یک بازدارنده کافی نیست.» در حالی که امریکا و اروپا با ارسال تسلیحات و ایجاد موازنه، به دنبال مجبور کردن کرملین به ورود به میز مذاکره یا همان صلحی هستند که الیوت‌کوهن و دیگران از آن صحبت می‌کنند، برخی دیگر هشدار می‌دهند که این روند گام به گام ممکن است سرانجام منجر به واکنش پیش‌بینی نشده مسکو شود. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این گفته که بسیار مهم است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه راهی برای خروج از آنچه که او آن را «خطای اساسی» خواند، داشته باشد و گفته که تحقیر نشدن روسیه به خاطر تهاجم خود، مسئله‌ای حیاتی است. کوین رایان که به عنوان رئیس ستاد فرماندهی دفاع فضایی و موشکی ارتش ایالات متحده خدمت کرده پا از این پیش‌تر گذاشته و هشدار داده که اگر پوتین نتواند با تسلیحات متعارف پیروز شود، «احتمالاً به سلاح هسته‌ای روی خواهد آورد.»

نمای نزدیک
واگنر: کنترل کامل «باخموت» را به دست گرفتیم
رئیس گروه نظامی «واگنر» وابسته به ارتش روسیه از تسلط کامل نیرو‌های خود بر شهر باخموت در شرق اوکراین پس از ۲۲۴ روز درگیری خبر داد. «یوگنی پریگوژین» با انتشار ویدئویی، از تسلط کامل نیروهایش بر «آرتموفسک» (باخموت) در شرق اوکراین که ماه‌هاست درگیری در آن در جریان است، خبر داد. به گفته وی، تسلط کامل بر باخموت ۲۲۴ روز طول کشید. وی گفت نیروهایش از ۲۵ مه برای استراحت و آموزش مجدد از باخموت خارج می‌شوند و تأکید کرد: ما کل شهر را خانه به خانه گرفتیم. سخنگوی فرماندهی ارتش اوکراین روز شنبه مدعی شد که ارتش اوکراین کماکان کنترل جنوب غربی باخموت را در اختیار دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار