کد خبر: 1158182
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: روایتگری صحیح از فرهنگ ملی و دینی و معرفی فرهنگ غنی بومی و روستایی می‌تواند به معرفی هرچه بهتر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و انتقال آن به همگان باشد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی روز شنبه در نشست با رئیس و اعضای جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران که در محل سالن فجر این وزارتخانه برگزار شد، 'اظهار داشت: از نظر من شما صنف نجیبی هستید و خیلی حال خوبی دارید با فرهنگ، متواضع و منصف هستید که در دورترین نقطه با کمترین امکانات خدمت می‌کنید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: من هم اعتقاد دارم که بوم‌گردی‌ها برجسته‌ترین مصداق تقاطع در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستند و به انجام ماموریت‌های سه‌گانه این وزارتخانه کمک می‌کنند. این نگاه باید تقویت شود و مدیران ما برای استفاده بهتر از بوم‌گردی‌ها باید برنامه‌ریزی کنند.

وی اضافه کرد: از نظر این وزارتخانه هر چیز دیدنی موضوع گردشگری است و هیچ خط قرمزی در این باره وجود ندارد که بوم گردی‌ها در این زمینه سرآمد هستند. حتی می‌توان در همین رابطه جشنواره و مسابقات فرهنگی نیز برگزار کرد چرا که همه باید بدانند که بوم‌گردی‌ها یک ظرفیت مهم فرهنگی هستند.

ضرغامی افزود: در بوم‌گردی‌ها ضمن رعایت فرهنگ بومی و رعایت استاندارد‌های واحد بوم‌گردی باید مسائل مرتبط با واحد‌های اقامتی و استاندارد‌های مربوط به اقامتگاه‌ها را رعایت کرد. به‌عنوان مثال تجهیز سرویس‌های بهداشتی و ... موضوعاتی است که در بوم‌گردی‌ها نیز باید مانند سایر واحد‌های اقامتی توجه شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: در ماه‌های اول فعالیتم در این وزارتخانه درباره بوم‌گردی‌ها صحبت کردم یکی از مسئولان به من درباره بوم‌گردی تذکر داد و از بومگردی‌ها به‌عنوان پدیده‌ای یاد کرد که فرهنگ دینی و زیبای روستایی ما را خراب می‌کند!

ضرغامی افزود: باید بدانیم که بوم‌گردی در حقیقت یک واحد اقامتی نیست بلکه یک خانه است و همه ویژگی‌های یک خانه را دارد و استاندارد‌های برخورد با مهمان در خانه‌های ایرانی باید در بوم‌گردی رعایت شود. البته به طور حتم فرهنگ زیبای روستایی و نیز قانون هر جامعه‌ای مانند پوشش گردشگران باید رعایت شود. فرهنگ بوم‌گردی به حدی باید قوی باشد که گردشگر رنگ فرهنگ بومی بگیرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت روایتگری خاطرنشان کرد: روایتگری صحیح از فرهنگ ملی و دینی و معرفی فرهنگ غنی بومی و روستایی می‌تواند به معرفی هرچه بهتر فرهنگ غنی ایرانی _ اسلامی و انتقال آن به همگان باشد.

معاون گردشگری کشور نیز با بیان اینکه نگاه ما به تمامی انجمن‌های استانی اقامتگاه‌های بوم‌گردی برابر است، تقویت روابط تشکل‌های استانی و کشوری را در راستای رفع چالش‌ها موثر دانست و بر اهمیت تولید و انتشار محتوا تاکید کرد.

علی‌اصغر شالبافیان نیز بیان کرد: نکات مهم و کارشناسی در جلسه مطرح شد، موضوعات به فراخور ماموریت هر اداره کل با جزئیات، بررسی و تصمیمات لازم به‌منظور اقدامات عملی اتخاذ می‌شود.

وی این جمع شکل گرفته از سراسر کشور را محصول نگاه حمایتی وزارتخانه دانست و افزود: این تشکل اثرگذار در دوره مدیریت مهندس ضرغامی تشکیل و موجب انسجام بین استان‌ها شد.

شالبافیان با بیان اینکه این کنار هم قرار گرفتن‌ها موجب طرح بحث می‌شود، ادامه داد: وزارتخانه به این امر معتقد است که کار‌ها باید توسط خود شما انجام شود.

معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه برخی کار‌های حمایتی در حال انجام است که شما از آن بی‌اطلاع هستید، افزود: صدور مجوز‌های ثبت محور و تایید محور که توسط وزارت اقتصاد انجام شد با وجود مورد تایید بودن اصل آن، منجر به صدور مجوز‌های بی‌رویه و بدون کارشناسی شد.

شالبافیان با بیان اینکه ضابطه‌مند کردن صدور مجوز‌ها زمان زیادی را از وزارتخانه گرفت، تصریح کرد: صدور مجوز‌ها با تایید اهلیت متقاضی یکی از اموری بود که با حمایت مهندس ضرغامی محقق شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بازاریابی و تولید محتوا از سال گذشته کار‌هایی را آغاز کرده‌ایم، ادامه داد: نگاه ما این است که اقامتگاه‌های بوم‌گردی محل تلاقی سه ماموریت وزارتخانه هستند و این ظرفیت با تولید و انتشار محتوا قابل ارائه و نمایش است.

معاون گردشگری کشور با اشاره به نگاه برابر وزارتخانه به تشکل‌های استانی، ادامه داد: در یک سال اخیر بخش‌نامه‌های تسهیل‌کننده بسیاری در حوزه‌های مختلف ابلاغ شده که هنوز در سطح استان و شهرستان تسری پیدا نکرده است و در این راستا شما باید به ما کمک کنید. ما نگاه برابری به تشکل‌ها داریم و هیچ برنامه سطح ملی و بین‌المللی نیست که از تشکل‌بوم‌گردی دعوت نشده باشد.

وی با اشاره به تقویت ارتباط اقامتگاه‌های استانی با یکدیگر و تشکل کشوری و استانی تاکید کرد و ادامه داد: این تشکل تازه تاسیس شده و باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین وجود هر چالشی در استان‌ها باید اطلاع‌رسانی و پیگیری شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار