کد خبر: 1157635
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
افزایش دستمزد بازیکنان در لیگ والیبال باعث شد که چند تیم خصوصی در آستانه کناره‌گیری از لیگ باشند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایسنا، مدتی‌است فصل نقل و انتقالات والیبال آغاز شده است و باشگاه‌ها در حال مذاکره با مربیان و بازیکنان مدنظر خود هستند. در این میان چند نقل و انتقال جنجالی هم به وقع پیوست که از جمله آن جدایی بهروز عطایی از لبنیات هزار آمل و پیوستن به فولاد سیرجان ایرانیان بود؛ انتقالی که باشگاه هزار را دچار مشکل کرده و حتی به یکی از دلایل کناره‌گیری احتمالی این تیم از لیگ برتر تبدیل شده است.

در این میان افزایش دستمزدها در لیگ صدای تعدادی از باشگاه‌های خصوصی را درآورده است تا جایی که از کناره‌گیری از لیگ دم می‌زنند؛ لبنیات هراز آمل، هورسان رامسر و راه‌یاب ملل مریوان تیم‌هایی هستند که به صورت خصوصی اداره می‌شوند و افزایش دستمزدها، تیمداری آنها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

دیگر نمی‌توانیم تیمداری کنیم

انوشیروان دادگر، مدیر باشگاه لبنیات هزار آمل در مورد احتمال کنار رفتن این تیم از لیگ به ایسنا گفت: "سه سال است که در لیگ حضور داریم و قرار بود تا پایان با گروهی کنار هم باشیم اما آقای عطایی از تیم رفت. از طرفی افزایش بی‌رویه و بدون منطق دستمزدها کار را سخت کرده است. قراردادها نسبت به سال گذشته دو، سه برابر شده است و برای شرکت‌های خصوصی توجیهی ندارد که در این شرایط تیمداری کنند. مثلا بازیکنی که سال گذشته ۳۰۰، ۴۰۰ میلیون تومان با ما قرارداد داشت الان از سه میلیارد تومان صحبت می‌کند. باشگاه ما چنین چیزی را نپذیرفته اما برخی باشگاه‌ها قبول می‌کنند. با مبلغی که سال گذشته با ۱۵، ۱۶ بازیکن قرارداد بستیم امسال شاید چهار، پنج بازیکن هم جذب نکنیم. فدراسیون هم راهکار خاصی ارائه نداده و می‌گوید دخالت نمی‌کند."

هیوا بیگلر مدیر باشگاه راه‌یاب ملل مریوان هم در گفت‌وگو با ایسنا در مورد افزایش دستمزد قراردادها گفت: "دستمزدهای امسال در مقایسه با سال گذشته چهار، پنج برابر شده است. قراردادهایمان سال گذشته معمولا حدود ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون تومان بود اما الان کف قراردادها ۷۰۰ میلیون تومان است. ممکن است اصلا تیمداری نکنیم. از طرفی بازیکنان هم راست می‌گویند و باید امنیت داشته باشند اما بهتر است فدراسیون کف و سقفی را تعیین کند."

هورسان رامسر هم یکی دیگر از تیم‌هایی است که از افزایش این دستمزدها متضرر شده است. بهرام گلعلی‌پور مدیر این باشگاه به ایسنا گفت: "بازیکن ۸۰۰ میلیون تومانیِ پارسال، امسال دو میلیارد تومان می‌خواهد. این در بلندمدت به ضرر والیبال است چون تیم‌های خصوصی کنار می‌روند. بازیکن هم حق دارد و باید زندگی‌اش را بگذراند اما کجا تورم ما چهار برابر شده که بازیکن چهار برابر بخواهد. قراردادها باید یک افزایش منطقی ۲۰، ۲۵ درصدی داشته باشد."

بازیکنان چه می‌گویند؟

اما بازیکنان افزایش دستمزدها را با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت تورم منطقی می‌دانند و موافق این افزایش هستند.

محمدطاهر وادی، پاسور تیم ملی والیبال که فصل گذشته در تیم پیکان تهران حضور داشت، در این مورد به ایسنا گفت: "وقتی همه چیز در کشور افزایش قیمت داشته است، دور از انتظار نیست که قرارداد بازیکنان هم کمی زیاد شود."

مطالبه بازیکنان برای افزایش دستمزدها کاملا طبیعی و جزو حقوق آنهاست که هر سال باید نسبت به قبل افزایش داشته باشد بنابراین باید راهی در پیش گرفت که نه بازیکن متضرر شود و نه باشگاه‌ها اما این راه چیست؟

فدراسیون سقف تعیین نمی‌کند

باشگاه‌هایی که از افزایش دستمزد بازیکنان متضرر می‌شوند درخواست تعیین کف و سقف قرارداد توسط فدراسیون دارند اما پاسخ مسئولان فدراسیون به این موضوع منفی است. میلاد تقوی دبیرکل فدراسیون پیش از این گفته بود: "با تعیین سقف قرارداد، فساد ایجاد می‌شود و والیبال با مساله قراردادهای زیرمیزی و قراردادهای دوم و سوم مواجه خواهد شد. به این ترتیب موضع فدراسیون در این زمینه روشن است و خبری از تعیین سقف نیست."

وضعیت فعلی همچون کلافی است که در هم پیچیده شده و باید فکری به حال آن کرد. هر چند افزایش دستمزد بازیکنان حق طبیعی شان است اما باید روندی منطقی داشته باشد تا تیم‌ها نیز توان پرداخت داشته باشند اما فدراسیون و باشگاه‌ها قرار است چگونه این موضوع را حل کنند؟ باید دید در چند روز آینده این سه باشگاه در مورد حضور در لیگ چه تصمیم می‌گیرند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار