کد خبر: 1157211
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به تشریح فرآیند برگزاری امتحانات نهایی پرداخت.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،‌ محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، به تشریح فرآیند برگزاری آزمون‌های نهایی خرداد دانش‌‌آموزان پرداخت.

زارعی با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، گفت: بر اساس مصوبات ۸۴۳، ۸۵۵ و ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهم امتحانات نهایی در کنکور سراسری به صورت ۴۰ درصد قطعی است و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد قطعی می‌رسد.

وی با بیان اینکه در گذشته مدرسه خوب، مدرسه‌ای بود که تست کنکور با دانش‌آموزان کار می‌کرد، افزود: دانش‌آموزان پایه دوازدهم دانش‌آموزان دوره آموزش عمومی هستند اما معیارهای ارزشیابی آنها به جای آموزش و پرورش، جای دیگری بود و مدارسی خوب بود که کلاس تست و کنکور داشتند؛ در این حالت، معلم و مدرسه مرجعیت خود را از دست داده بودند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌تواند مرجعیت مدرسه و معلم به آموزش و پرورش برگردد و فاصله گرفتن از حافظه محوری صرف و تست از دیگر موارد است. 

وی اضافه کرد: مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصتی برای نظام آموزشی است و البته تکلیفی بر دوش آموزش و پرورش دارد و آزمون‌ها باید استاندارد باشد؛ البته آموزش و پرورش از گذشته، آزمون نهایی داشت و آزمون، ملاک محور بود. اما اکنون با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأثیر قطعی معدل، جنبه رقابتی پیدا می‌کند و ساز و کار برگزاری آزمون باید به نحوی باشد که در امنیت و استاندارد برگزار شود. 

* امکان لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی نیست

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به راه‌اندازی بانک ابزارهای ارزشیابی یا بانک سوال، بیان کرد: در این بانک نظرات دبیران را هم دریافت کنیم. البته این بانک از سال ۱۴۰۰ در اختیار دبیران قرار گرفت. نحوه شناسایی طراحان آزمون هم با همکاری سازمان پژوهش و معاونت آموزش متوسطه از بین خبرگان آموزشی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: طراحی سؤالات آزمون در فضای قرنطینه انجام می‌شود و امسال بنا داریم طراحی تمام سؤالات همگی در قرنطینه کامل انجام شود. البته هیچوقت گزارشی نداشتیم که سؤالات امتحانی از سوی طراحان لو برود اما به خاطر امنیت آزمون سؤالات به صورت رمزگذاری شده یک روز قبل از آزمون در اختیار حوزه آزمون قرار می‌گیرد و دقایقی قبل از آزمون رمز برای رئیس حوزه ارسال می‌شود.

زارعی اضافه کرد: اتاق قرنطینه در حوزه اجرا پیش‌بینی کردیم و یک نفر متصدی اجرا برای تکثیر حضور دارد و پاکت پلمب شده را در اختیار رئیس حوزه قرار می‌دهد و در لحظه شروع امتحان در حضور دانش‌آموزان پلمب پاکت سؤالات گشوده می‌شود و بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود. 

وی با بیان اینکه امکان لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی نیست، اظهار کرد: هر کسی که ادعا دارد سؤالات امتحان نهایی لو رفته، مستند ارائه دهد و ما پاسخگو هستیم.

* تصحیح سؤالات امتحان نهایی صرفا الکترونیکی خواهد بود 

زارعی با اشاره به تصحیح الکترونیکی سؤالات گفت: موضوع تصحیح سؤالات از جمله موارد بود که نکاتی درباره آن مطرح می‌شد که در این راستا تصحیح الکترونیکی از خرداد ۱۴۰۱ در حوزه‌های خارج از کشور اجرا شد و در نوبت دی ماه نیز در هر استان یک حوزه اجرا شد و موفقیت آمیز بود. 

وی ادامه داد: در امتحانات خرداد تصحیح سؤالات صرفا الکترونیکی خواهد بود و پاسخ‌برگ هر دانش‌آموز شخصی سازی شده است. مصحح غیر از افراد استان است و مصحح دوم نمره مصحح اول را نمی‌بیند؛ اگر اختلاف در نمره باشد به مصحح سوم ارجاع می‌شود. همچنین جمع برگه هر صفحه امتحانی را سامانه انجام می‌دهد و نمره نهایی را جمع بندی و اعلام می‌کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: طبق آیین‌نامه اجرایی یک الزام داریم که همه معلمان کار تصحیح برگه امتحانی را انجام دهند تا با نحوه پاسخگویی دانش‌آموزان به سؤالات آشنا شوند پس همه دبیران، کار تصحیح را انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه برای همه داوطلبان سابقه تحصیلی ایجاد می‌شود و نمرات دانش‌آموزان به صورت تراز شده در اختیار سازمان سنجش قرار می‌گیرد، گفت: بخشنامه‌ای داشتیم تا کسانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا نیاز به ترمیم نمره دارند، می‌توانند در امتحان نهایی ثبت‌نام و شرکت کنند. محدودیتی برای شرکت در دروس نیست و از یک تا همه دروس را می‌توانند انتخاب کنند.

* امکان ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی در امتحانات خرداد فراهم است

زارعی با بیان اینکه از دی ماه سال گذشته امکان ترمیم نمره فراهم بود و در خرداد امسال هم فراهم است، افزود: دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در صورتی که بخواهند در رشته غیرمتناظر خودشان در آزمون خرداد شرکت کنند، اگر امتحانات همزمان بود، می‌توانند  امتحان درس اصلی را در شهریور امتحان دهند و نمره آنها در خرداد لحاظ می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش اگر متقاضی رشته هنر باشند دروس عمومی خودشان را آزمون می‌دهند؛ البته اگر این دانش آموزان بخواهند در کنکور شاخه نظری شرکت کنند باید ایجاد سابقه در آن شاخه را انجام دهند و برای آنکه تداخل پیش نیاید از استان‌ها خواسته شده مدیریت کنند تا با آزمون‌های داخلی تداخلی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه امتحان نهایی یک آزمون ملی است و نیاز به عزم ملی هست، گفت: در خصوص برگزاری امتحانات نهایی، رئیس‌جمهور دستوراتی را به وزارتخانه‌های مرتبط دادند و وزارت کشور هم دستوراتی را داشته است و به همه دستگاه‌ها تکلیف شده است که هماهنگی‌های لازم را داشته باشند. دوشنبه نیز جلسه‌ای در این خصوص خواهد بود و گزارش استان‌هایی که بیشترین هماهنگی را داشتند، ارائه خواهد شد.

*همه حوزه‌های امتحانی به دوربین مداربسته مجهز می‌شود

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره امنیت حوزه‌های امتحان نهایی نیز اظهار کرد: همه حوزه‌های امتحانی به دوربین مداربسته مجهز می‌شود. همچنین حوزه‌ها به اسکنرهای پرسرعت تجهیز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه همه حوزه‌های امتحانی به راکت‌های فلزیاب و سیگنال‌یاب مجهز شدند، افزود: داوطلبان فریب سایت‌ها را نخورند و تقلب نکنند؛ فرایندی را از دی ماه طراحی کردیم که برگه‌های مشکوک را مورد بازنگری جدی قرار می‌دهیم و با هر نوع تخلفی با شدت و حدت برخورد می‌شود.

* درخواست ایجاد شعبه ویژه برای رسیدگی به جرایم امتحان نهایی

زارعی با تأکید بر اینکه از دادستانی درخواست شده است تا شعبه ویژه برای رسیدگی به جرایم امتحان نهایی پیش‌بینی شود، افزود: صرف همراه داشتن وسیله تقلب، محرومیت از آزمون را به دنبال خواهد داشت و اگر داوطلب از وسیله استفاده کند طبق آیین‌نامه امتحانات از یک تا ۱۰ سال از آزمون محروم می‌شود.

وی با بیان اینکه طراحی سوالات از خرداد ۱۴۰۱ مفهومی شدند، گفت: مرجعیت طراحی سؤالات با کتاب است و به شدت از طرح سؤال پرتکرار پرهیز می‌شود؛ همچنین ۲۵ درصد سوالات با ضریب دشواری پایین است یعنی سؤالات مفهومی است و دانش‌آموزی است که تسلط به مفاهیم کتاب درسی داشته باشد، می‌تواند پاسخ دهد که نمونه این سؤالات در امتحانات دی ماه ارائه شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه یک نفر به عنوان حفاظت آزمون در حوزه‌ها مستقر بوده و در برخی حوزه‌ها، غیربومی هستند، اظهار کرد: قطع اینترنت مطالبه‌ای بود که دنبالش بودیم اما نه به صورت کامل؛ زیرا امتحانات نهایی ۱۱ روز است اما درخواستمان این بود که ۳۵ دقیقه از آزمون یعنی ۵ دقیقه قبل از شروع آزمون تا ۳۰ دقیقه بعد از شروع آزمون، اینترنت بین‌الملل محدودسازی شود.

وی با بیان اینکه تخلفات در نرم‌افزارهای خارجی انجام می‌شود، ادامه داد: قرار شد کارگروهی با وزارت ارتباطات تشکیل شود که تهیه اینترنت پایدار و پرسرعت برای حوزه و محدود سازی اینترنت بین‌الملل در دست بررسی است. 

زارعی با بیان اینکه در آزمون دی ماه در بحث انتشار سوال، ۹ مورد تخلف داشتیم و مابقی آوردن وسیله ارتباطی و جزوه بود، گفت: هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات برای امتحانات خرداد در معاونت آموزش متوسطه تشکیل می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار