کد خبر: 1156192
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
دبیر ستاد علم و فناوری در واکنش به تصمیم کنکوری مجلس گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش قطعی و لازم‌الاجراست.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، رجبعلی برزویی دبیر ستاد علم و فناوری با تاکید بر اهمیت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تامین عدالت آموزشی بویژه برای دهک‌ها کمتر برخوردار جامعه، تحقق ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزایش عمق یاد‌گیری با سوالات تشریحی نسبت به آزمون گذشته و کاهش استرس داوطلبان و خانواده آن‌ها از اهداف این مصوبه است.

با توجه به اخبار منتشره و نگرانی‌های ایجاد شده در فضای مجازی، وی ضمن تاکید بر پیگیری اخبار از مراجع رسمی و تقبیح رفتار‌های غیر اخلاقی در فضای مجازی، بیان داشت: اخبار، تفاسیر و برداشت‌های شخصی افراد ملاک عمل نبوده و در این قضایای مهم حوزه تعلیم و تربیت و علم و فناوری بویژه موضوع کنکور که سالانه با بیش از ۱ میلیون خانواده ارتباط دارد، داوطلبان و خانواده‌های محترم ایشان ضروری است از مراجع رسمی اخبار را پیگیری نمایند و مصاحبه‌های شخصی افراد در فضای مجازی را ملاک قرار ندهند.

برزویی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ قوانینی برای حذف کنکور تصویب شد، ولی متاسفانه به دلایل مختلفی این امر محقق نشد و شورای عالی انقلاب فرهنگی حسب وظیفه ذاتی و تکالیفی که به این شورا واگذار شده بود، به این موضوع ورود جدی کرد.

وی اضافه کرد: بدین منظور، با انجام بیش از ۵ سال مطالعات کارشناسی گسترده، استفاده از ظرفیت ذی‌نفعان و فعالان این حوزه و برگزاری حدود ۱۰۰ جلسه کارشناسی، پیش‌نویس اولیه در ارتباط با برگزاری کنکور تهیه گردید. در ادامه با برگزاری ۳۰ جلسه کمیسیون علم و آموزش، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه به سرانجام رسید. به‌نحوی که به زعم بسیاری از صاحب‌نظران، یکی از مترقی‌ترین و دقیق‌ترین تصمیماتی بوده که نظام تصمیم‌گیری کشور در این حوزه به تصویب رسانده‌است.

وی همچنین بیان داشت در لازم‌الاجرا بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به فرمایشات امام (ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی، نباید شبهه‌ای وجود داشته باشد. از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با جایگاهی فراقوه‌ای و با توجه به ترکیبی که در راس آن روسای قوای سه‌گانه حضور دارند، مشروعیت و صلاحیت در سیاست‌گذاری کلان حوزه علم و فرهنگ در کشور را دارد.

دبیر ستاد علم و فناوری در ادامه خاطر نشان کرد: سایر دستگاه‌های سیاست‌پژوه و نخبگان علمی و همچنین برخی فرهنگستان‌ها، انجمن‌های علمی، مدارس شاخص و معلمان، حمایت‌های فراوانی از این مصوبه داشتند و آن را گامی بلند در مسیر تحقق عدالت آموزشی، آرامش داوطلبان و خانواده‌ها، شایسته‌گزینی و عاملی برای بهبود کیفیت تربیت دانش‌آموزان در مدارس دانستند. به طور مثال نظرسنجی صورت‌گرفته از سوی آموزش و پرورش در شبکه شاد، حکایت از رضایت عمومی دانش‌آموزان، معلمان و والدین و حمایت قاطع از مصوبه شورا داشته است.

برزویی افزود: ضمنا در راستای اجرای هر چه بهتر این مصوبه، وزارت محترم آموزش و پرورش و سازمان محترم سنجش آموزش کشور، فعالیت‌های فراوان و اقدامات موثری را انجام دادند و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نظارت دقیق بر فرایند داشته است. وزارت محترم کشور نیز حمایت‌ها و مساعدت‌های به‌موقع و موثری در این راه داشته است.

وی در پایان تصریح کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش در سال ۱۴۰۲ و سال‌های بعدی لازم الاجرا و قطعی است و مصوبات این شورا صرفا توسط خود این شورا قابل تغییر یا اصلاح است؛ لذا دانش‌آموزان عزیز و خانواده‌های محترم آنان و علاقمندان ورود به آموزش عالی با آرامش کامل و مطابق مصوبه شورا فعالیت آموزشی خود را ادامه دهند و هیچگونه نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار