کد خبر: 1155317
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
همزمان با آغاز برداشت گل محمدی:
نخستین جشنواره گل و گلاب گیری استان تهران به میزبانی مزرعه گل محمدی صدرا در شهرستان اسلامشهر آغاز به کار کرد.
بهاره عشقی صابر

نخستین جشنواره گل محمدی و گلاب گیری استان تهران به میزبانی مزرعه گل محمدی صدرا و با همکاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستي غرب استان تهران در شهرک واوان اسلامشهر آغاز به کار کرد.

در این جشنواره که در داخل مزرعه گل محمدی صدرا برگزار می شود، شهروندان و مراجعین می توانند از نزدیک ضمن بازدید از گلاب گیری به روش سنتی از برنامه‌های جانبی آیین سنتی گلاب گیری استفاده و در صورت تمایل گلاب و گل محمدی تهیه کنند.

وحید رحیمی دبیر جشنواره گلاب گیری صدرا درحاشیه برگزاری این جشنواره درگفتگوی با خبرنگاران، اظهار کرد: نخستین جشنواره گل و گلاب گیری صدرا در سطح استان تهران و شهرستان اسلامشهر همزمان با فصل شکوفایی گل محمدی به مدت پنج روز تا هجدهم اردیبهشت ماه جاری در محل مزرعه گل محمدی صدرا به منظور آشنایی شهروندان با مراحل سنتی گلاب گیری و ترویج فرهنگ اصیل ایرانی برگزار میشود.

رحیمی با قدردانی از همراهی و همکاری ادارات جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی در برگزاری این جشنواره افزود: یکی از مهمترین مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و صنایع وابسته، عدم حمایت برخی سازمان ها و نهادها با فعالان بخش خصوصی است که ناهماهنگی بین ادارات و نهادهای متولی در حوزه های مختلف و مرتبط با کشاورزی مانع از رشد و توسعه فعالیت ها و سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حوزه مشاغل وابسته به کشاورزی شده است.

وی یکپارچه شدن مجموعه مجوزها و نهادهای متولی حوزه کشاورزی را نخستین گام حمایت از این بخش دانست و بیان کرد: متاسفانه برای ایجاد زیرساخت لازم از قبیل تامین آب و برق گاز مورد نیاز در بخش کشاورزی مجموعه ادارات متولی همکاری و همراهی لازم را نداشته و با تصمیمات ناصواب مانع از ایجاد این زیرساخت‌ها میشوند.

کارآفرین حوزه کشاورزی با اشاره به تاریخچه احداث مزرعه گل محمدی صدرا تأکید کرد: این مزرعه در زمینی به وسعت بالغ بر ۴ هکتار در حالی احداث شد که پیش از این محل تخلیه نخاله های ساختمانی شهرستان شده بود و از سال ۱۳۹۶ عملیات پاکسازی و بهسازی خاک انجام و قریب به ۲هکتار زیر کشت گل محمدی رفت که در سال نخست بالغ بر ۱/۵ تن گل محمدی برداشت شد و بعد از گذشت ۴ سال فعالیت در سال جاری بالغ بر ۱۵ تن تاکنون گل برداشت شده و پیش‌بینی می شود تا پایان فصل گل میزان برداشت گل به بیش از ۲۰تن برسد.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۵ نفر گفت: با ایجاد این مجموعه تولید گل محمدی علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم، برای بیش از ۶۰ نفر هم اشتغالزایی موقت و غیرمستقیم ایجاد شده که متناسب با برداشت گل کارگران بیشتری به کارگیری میشود.

دبیر جشنواره گل و گلاب گیری صدرا خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای منطقه و نوع بوته های گل، زمان برداشت گل در این منطقه زودتر از منطقه قمصر کاشان آغاز شده و شهروندان و علاقمندان می‌توانند تا یک هفته جهت حضور در این جشنواره همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ به محل مزرعه واقع در شهرستان اسلامشهر، شهرک واوان، انتهای خیابان گلهای غربی مراجعه کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر