کد خبر: 1154347
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
گلایه مردم از فرورفتگی و مواج بودن معابر شهر
خیابان‌های تبریز شهر اولین‌ها دارای آسفالتی نامناسب و پر از چاله های بزرگ و کوچک است که هیچ ماشینی نیست که بتواند از افتادن در یکی از آن ها در امان باشد؛ این در حالی است که کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر در کیفیت زندگی شهروندان و همچنین یکی از شاخص های رضایت از عملکرد شهرداری ها محسوب می‌شود.

به گزارش جوان آنلاین از تبریز، آسفالت، نارضایتی همیشگی شهروندان تبریزی است اما آزمون و خطاها نتوانسته متولیان امر را به تدبیر اساسی برای کاستن از این نارضایتی، وا دارد.

خیابان‌های تبریز شهر اولین‌ها دارای آسفالتی نامناسب و پر از چاله‌های بزرگ و کوچک است که هیچ ماشینی نیست که بتواند از افتادن در یکی از آنها در امان باشد و کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر در کیفیت زندگی شهروندان همچنین یکی از شاخص‌های رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

تبریزی‌ها سال‌هاست که عادت دارند بعد از هر سفری، آسفالت تبریز را با آسفالت شهر مسافرت خود مقایسه کنند و از وضعیت کوی و خیابان شهر خود دلخور باشند.

فرقی ندارد راننده باشید یا در این شهر با پای پیاده مسیر خود را طی کنید هر چه که باشد از وضعیت اسفناک آسفالت خیابان‌های کلان‌شهر تبریز، جان به لب رسیده است فرورفتگی، چاله‌چوله‌های عمیق، سطوح مواج، تعجب نکنید شاید این واژه‌ها بر مذاق کسی خوش نیاید اما هر چه که هست واقعیت است و حال و هوای این روزهای آسفالت کلان‌شهر تبریز است.

بار‌ها دیده‌اید که آسفالت خیابان‌ها دچار فرورفتگی یا شکستگی شده است، چاله چوله در آن ایجاد شده یا حتی تکه‌ای آسفالت از سطح زمین کنده شده و دست‌انداز‌های بدی در راه تردد خودرو‌ها ایجاد کرده که اگر این دست‌انداز‌ها را در مقیاس جاده‌ها و سرعت بالای خودرو‌ها در نظر بگیریم، منشأ برخی سوانح رانندگی خواهد بود، بنابراین در اینجا است که نقش شهرداری به میان می‌آید نقشی که هیچ‌گاه ایفا نشده و هنوز وضعیت خیابان‌ها به همان شکل سال‌های گذشته به چشم می‌خورد.

حال باید این سئوال را پرسید که آیا مسوولان ذی‌ربط همچون شهردار و اعضای شورای شهر کلان‌شهر تبریز، اوضاع نابسامان خیابان‌ها را نمی‌بینند یا خود را به کوچه علی چپ زده‌اند؟

کمتر از یکماه به قول شهردار ماند/ معابر بالای ۶ متری تبریز تا خرداد هیچ‌گونه چاله‌ای نخواهند داشت

شهردار تبریز بیست بهمن ۱۴۰۱ در دومین جلسه از سومین دور قرارهای خدمت شهرداری تبریز از پیش‌بینی تخصیص ۱۳۰۰ میلیارد ریال برای چاله‌زدایی معابر سطح شهر در بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: تا خرداد امسال، در معابر بالای ۶ متر شهری هیچ‌گونه چاله وجود نخواهد داشت.

البته  از قول شهردار تبریز کمتر از یکماه مانده هنوز خیابان‌های اصلی با چاله‌های بی‌شماری مواجه هستند چه برسد به معابر بالای ۶ متر، و منتظر می‌مانیم تا خرداد ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

چاله‌های ۱۴ ساله مسیر بی.آر.تی تبریز

مسیر بی‌.آر.تی تبریز ۱۴ سال است که در مرحله آزمون و خطا قرار دارد و مسیر این اتوبو‌س‌ همچنان در دست بهسازی است. بتن غلتکی و آسفالت الیافی و هر روز یک طرح با هزینه‌های سنگین در مسیر بی.آر.تی تبریز اجرا می‌شود اما ما هنوز اندرخم یک کوچه‌ایم و سئوال اینجاست که چه کسی باید پاسخگوی هزینه‌های تحمیلی باشد؟

شهرداری تبریز سالانه میلیاردها تومان، به پروژه‌های آسفالت‌ریزی اختصاص می‌دهد و خروجی کار را هم بر حسب متراژ و مساحت منتشر می‌‌کند اما هیچ‌گاه اشاره نمی‌کند که دوره ماندگاری آسفالت در تبریز چقدر است و اصلاً چرا باید خیابان‌های یک شهر، مدام در حال روسازی و زیرسازی باشند؟

در این موضوع اشاره شده بود، وضعیت آسفالت کوچه‌ها که نه خیابان‌های اصلی تبریز بسیار اسفناک شده به‌طوریکه جلوبندی تمام خودورها دچار آسیب شده و بیشتر تصادفات نیز از این موضوع ناشی می‌شود از مسوولان شهرداری بپرسید پولی که از مردم، خودروها و ارزش افزوده جرائم رانندگی و دولت می‌گیرد، چی‌کار می‌کنند؟

به نظر می‌رسد مهم‌ترین حلقه مفقوده در معضل آسفالت خیابان‌های تبریز، عدم نظارت صحیح و سختگیرانه باشد، چیزی که در صنایع به نام کنترل کیفیت کالا شناخته می‌شود. در تولید کالاها هم می‌بینیم که هر چقدر این کنترل دقیق‌تر باشد، کیفیت کالای خروجی از کارخانه بهتر می‌شود. در مورد آسفالت نیز چنین است و اگر کنترل صحیح، آن هم توسط متخصصان امر صورت گیرد، به طور یقین وضعیت بدین گونه نخواهد بود. پس بهتر است قبل از این هزینه کلان، کمی درنگ کنیم و یکبار برای همیشه معضل خیابان‌های تبریز را حل کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر