کد خبر: 1150211
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۱

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره فروش اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی گفت: در این بخش، از ۳۳‌هزار‌میلیارد تومان مصوب ۷/۶ هزار‌میلیارد تومان محقق شد که ۲۳‌درصد تحقق اهداف در فروش اموال مازاد دولت را نشان می‌دهد.
سیدمسعود میرکاظمی با اعلام این ارقام در نشست خبری روز یک‌شنبه افزود: مدیران در این زمینه کمتر ریسک می‌کنند و در سال‌های قبل هم عملکرد فروش اموال مازاد دولت در حد یک تا ۲‌درصد بوده است. امیدواریم با تصویب آیین‌نامه اجرایی مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت که به مدیران شجاعت بیشتری می‌دهد، روند واگذاری‌ها اصلاح شود و سرعت لازم را پیدا کند.
وی در ادامه رعایت نظم و انضباط مالی را خط‌قرمز دولت عنوان و تصریح کرد: موفق شدیم بدون استقراض و ایجاد بدهی جدید، ۳۱۲‌هزار‌میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را تأمین و پرداخت کنیم که عملکرد ۱۲۰‌درصدی را نشان می‌دهد.
میرکاظمی با بیان اینکه دولت سیزدهم کشور را در وضعیت مناسبی تحویل نگرفت، گفت: نتیجه عملکرد هشت‌ساله دولت گذشته، رشد اقتصادی ۰۴/۰ درصدی، نرخ بهره‌وری منفی، نرخ بیکاری ۱۶‌درصدی، نرخ سرمایه‌گذاری منفی، کاهش صادرات و از دست‌دادن میدان‌های صادراتی، تورم بالای ۵۰‌درصد و افزایش ضریب جینی و شکاف طبقاتی بود. در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم در پرداخت هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر با مشکل روبه‌رو بودیم، بار بدهی اوراق مشارکت که به دولت سیزدهم منتقل شده بود، بالغ بر ۵۳۲‌هزار‌میلیارد تومان بود، حتی در تأمین کالا‌های اساسی هم دچار مشکل بودیم و ذخایر کالا‌های اساسی بعضاً ۷۰‌درصد پایین‌تر از میزان راهبردی بود.»
وی افزود: «با این همه، دولت با تمرکز بر کاهش ریخت‌وپاش‌ها و حذف هزینه‌های غیرضروری و البته افزایش درآمدها، توانست کشور را به گونه‌ای اداره کند که علاوه بر پرداخت تعهدات دولت قبل و تسویه اوراق مشارکت به میزان ۱۵‌هزار‌میلیارد تومان در ماه، سراغ چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی نرود و کشور را با کمترین تنش اداره کرد.»
عملکرد هدفمندی یارانه‌ها بیش از سقف بودجه بود
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه گفت: عدد مصوب دولت در بخش هدفمندی یارانه‌ها، ۱۶۳‌هزار‌میلیارد تومان و عملکرد دولت بیش از ۳۰۰‌هزار‌میلیارد تومان بود و دولت با حذف ارز ترجیحی، یارانه را به مصرف‌کننده نهایی پرداخت کرد. میرکاظمی افزود: سال گذشته برای اینکه هم قیمت کالا‌های اساسی برای مردم گران نشود و هم نقدینگی و تورم ایجاد نشود، دولت تلاش کرد با پرداخت یارانه معیشتی به مردم، از معیشت مردم حمایت کند.
وی گرانی‌های سال گذشته را مرتبط با ارز ترجیحی ندانست و گفت: شرایط بین‌المللی و جنگ اوکراین منجر به افزایش قیمت مواد غذایی و نهاده‌ها در سطح جهان در چند نوبت شد که بر قیمت‌های داخلی نیز اثرگذار بود.
تحقق ۱۰۴‌درصدی درآمد‌های مالیاتی در سال۱۴۰۱
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه از وصول ۴۷۱‌هزار‌میلیارد تومان درآمد‌های مالیاتی در سال۱۴۰۱ معادل ۱۰۴‌درصد خبر داد و گفت: در سال۱۴۰۱، درآمد‌های عمومی شامل مالیات، عوارض گمرکی و سود سهام دولت به میزان ۷/۴۷۱ هزار‌میلیارد تومان وصول شد که به اندازه ۱۰۴‌درصد مصوب بودجه محقق شد، درآمد‌های گمرکی ۲/۷۹ هزار‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که به دلیل اینکه قیمت مواد غذایی در سطح جهان بعد از جنگ اوکراین افزایش یافته و از طرفی نرخ ارز ترجیحی حذف شده بود، دولت تصمیم گرفت میزان عوارض گمرکی را از ۴ درصد به یک‌درصد کاهش دهد که در نتیجه از ۷۹‌هزار‌میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد‌های گمرکی، ۶/۵۲ هزار‌میلیارد تومان محقق شد که عملکرد ۷۵‌درصدی را نشان می‌دهد. میرکاظمی درباره تحقق سایر درآمد‌ها شامل سود سهام شرکت‌های دولتی و درآمد‌های دستگاه‌های اجرایی گفت: میزان تحقق این درآمدها، ۱۱۹‌درصد بود و از ۱۳۷‌هزار‌میلیارد تومان پیش‌بینی به ۱۶۴‌هزار‌میلیارد تومان تحقق رسیدیم.
وی افزود: در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای از محل فروش اموال دولت، نفت، گاز و میعانات گازی رقم مصوب ۸/۵۵۴ هزار‌میلیارد تومان بود که با عملکرد ۷/۴۵۰ هزار‌میلیاردتومانی، ۸۱‌درصد تحقق رخ داد. از این میزان، درآمد‌های پیش‌بینی‌شده از محل فروش نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز به میزان ۸۵‌درصد محقق شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور سپس به ارائه گزارش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت. میرکاظمی گفت: اعتبارات مصوب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از محل بودجه عمومی در سال گذشته ۲۶۰‌هزار‌میلیارد تومان بود که در نهایت ۳۱۲‌هزار‌میلیارد تومان پرداخت شد. عمده پرداختی‌ها هم به صورت نقدی بود، برخلاف سال‌های قبل که عمدتاً به صورت اوراق پرداخت می‌شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار