کد خبر: 1147783
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
داود عطایی

انتخاب امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال از جهات مختلف قابل بررسی است . در این نوشتار به برخی نکات مهم درباره دوران جدید تیم ملی به رهبری ژنرال می پردازیم.
یکم. پس از سالها عدم اعتماد به توانمندی مربیان با دانش وطنی سرانجام تصمیم سازان وتصمیم گیران ورزش و فوتبال کشور یکبار دیگر به یک مربی با دانش و با کارنامه و البته با تجربه ایرانی اعتماد کردند. روزگاری بود که همه ارکان مدیریتی ورزش و فوتبال دم از مربیان ممتاز خارجی می زدند که صاحب سبک و کلاس جهانی هستند. خب طبیعی است که کارشناسان و دلسوزان فوتبال هم از این نوع انتخاب ها حمایت می کردند. اما وقتی در چند ماه اخیر و پس از جام جهانی سیاهه لیست منتخب فدراسیون برای مذاکره با مربیان درجه سه و چهار خارجی در محافل خبری مطرح شد، هر عقل سلیمی بی تردید رای به انتخاب مربی با تعصب و با دانش ایرانی می داد. مربی ایرانی نخستین برگه برنده اش شناخت کامل و دقیق از اوضاع مدیریتی فوتبال و شرایط باشگاهها ست. بازیکن لیگ را به خوبی می شناسد و به خاطر عرق ملی شرایط لژیونرهای تیم ملی را پیوسته رصد می کند. همین برتری شش ماه تا یکسال مربی ایرانی را از گزینه خارجی جلو می اندازد.
دوم‌. امیر قلعه نویی سالهاست در سطح نخست فوتبال کشور سرمربیگری کرده است. در استقلال و سپاهان و تراکتور وگل گهر افتخار و تجربه به دست آورده و به عقیده نگارنده این سطور یک مربی مولف وبه روز محسوب می شود. او صاحب سبک خاص خود هم در کوچینگ وهم در ارائه فوتبال تهاجمی و تماشاگر پسند است. تیم های امیر همیشه میل هجومی داشتند و در بازی با روسیه هم به وضوح دیدیم که از پتانسیل تهاجمی تیم ملی به خوبی استفاده می کند. اتفاقا نقطه قوت تیم او هم خط حمله و هافبک های تهاجمی اوست. در صورتی که سردار آزمون ، علیرضا جهانبخش و حتی مهدی قائدی و مهدی ترابی هم به این توان تهاجمی اضافه شوند، مهار قدرت هجومی تیم ملی ایران برای هر تیمی در آسیا بسیار دشوار خواهد بود. ترکیب طارمی ، مغانلو و محبی هم نشان داد دست سرمربی تیم ملی برای استفاده از ارنج های مختلف کاملا باز است.
سوم. مهمترین نکته ای که فدراسیون و سرمربی تیم ملی باید به آن توجه کنند اینست که ماموریت اصلی ژنرال بازسازی تیم ملی برای جام جهانی ۲۰۲۶ آمریکا ، کانادا ومکزیک است. جام ملتهای ۲۰۲۳ قطر فقط تورنمنتی
برای شناخت کافی از آینده سازان تیم ملی است. اولویت نخست فوتبال ملی ما حضور موفق در جام جهانی ۲۰۲۶ و برآورده کردن آرزوی خیل عظیم مشتاقان موفقیت تیم ملی و صعود به دور دوم جام جهانی است. برای نیل به این مهم ضروری است که قلعه نویی بدون مصلحت اندیشی به فکر جوان سازی و انقلاب اساسی در تیم ملی باشد.
بازیکن ۳۴ ساله و۳۳ ساله در جام جهانی آینده هیج جایگاهی ندارد. بنابراین ژنرال با یک تصمیم شجاعانه باید به جوانان با استعداد و با انگیزه لیگ اجازه خودنمایی بدهد.
چهارم. نیازی نیست خیلی کنکاش کنیم لیگ برتر ایران معدن بازیکنانی مستعد مثل محمد عمری و سامان فلاح است. در همه خطوط دفاع ، هافبک دفاعی، هافبک تهاجمی و خط حمله گزینه های متعددی پیش روی سرمربی است که می تواند با بازیکنان پا به سن گذاشته جایگزین کند. انگیزه کسب افتخار وموفقیت در بازیکنان جدید می تواند کلید پیروزی در جام ملتهای آسیا وسپس در جام جهانی آینده باشد. امیر قلعه نویی فقط به حمایت و پشتیبانی فکری و معنوی کارشناسان ، پیشکسوتان و رسانه ها نیاز دارد.
برای انتقال تجربیات هم بیرانوند، طارمی ، جهانبخش و آزمون کفایت می کنند و جوانان نورسیده فوتبال ایران در صورتی که میدان ببینند و تجربه کسب کنند، می توانند تا سالها آینده فوتبال ملی را تضمین کنند.
با شناختی که از ژنرال فوتبال ایران داریم ، امیر مرد تحول و تغییر اساسی است، به شرط آنکه مسئولین فدراسیون و وزارت ورزش با تمام توان از او پشتیبانی کنند واجازه ندهند خناسان و افرادی که منافع شخصی وگروهی را به منافع ملی ترجیح می دهند چوب لای چرخ سرمربی تیم ملی بگذارند . مسیر تحول و ایجاد تغییرات اساسی در فوتبال ملی بی شک آینده روشنی را برای این رشته جذاب و پرطرفدار رقم خواهد زد،قلعه نویی مرد این میدان است، امیدوارم اجازه و فرصت کافی برای عرض اندام به این سرمربی متعصب و مولف داده شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
0
باید به تاج فشاربیارند تاقراردادامیرراطولانی کنند این تنها وبهترین راه برای تغییروپوست اندازی تیم است هیچ کس بهترازامیردرتیم بستن موفق نبوده یک سفارش ازبالا میخواهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار