کد خبر: 1118481
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
لاوروف:
وزیر امور خارجه روسیه با ابراز اطمینان از اینکه مردم اوکراین از دست حاکمان نئونازی رهایی خواهند یافت، گفت: کشور‌های اروپایی که بازیچه دست آمریکا شدند، مسئول وضعیتی هستند که اکنون در اوکراین بوجود آمده و امیدوارم زمانی به این اشتباه خود پی ببرند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با برنامه مستندی که امروز، شنبه، از شبکه تلویزیونی راسیا ۲۴ پخش شد، ابراز اطمینان کرد که مردم اوکراین از دست حاکمان نئونازی آزاد خواهند شد، آن‌ها سزاوار زندگی در حسن همجواری، دوستی و رفاه در کنار دیگر برادران اسلاو خود هستند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که تغییرات در اوکراین که منجر به وضعیت کنونی شده، بدون نفوذ نیرو‌های خارجی رخ نداده است. لاوروف توضیح داد: «نه تنها از نظر تجلیل از نازی‌ها، بلکه از نظر تبدیل نازیسم به یک تئوری و خط مشی دولت فعلی اوکراین این تاثیر وجود داشت.»

وزیر امور خارجه افزود: در این راستا، اروپا درگیر فرآیند‌های احیای نئونازیسم در جهان است که به وضوح در طول بحران پیرامون اوکراین آشکار شده است.

به عقیده سرگئی لاوروف، خط مشی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در مورد پیروزی ادعایی در جنگ و "بازگشت" همه سرزمین‌ها، از جمله کریمه به اوکراین شکست خواهد خورد.

زلنسکی با بیان این خط مشی که در آن زمان به صورت ترکیبی و اکنون در میدان نبرد انجام می‌شد، اعلام می‌کند که «در این جنگ پیروز خواهد شد و همه سرزمین‌هایشان، از جمله شبه جزیره کریمه را می‌گیرند. با این ادعایی او تاریخ شبه جزیره را فراموش کرده است. من شک ندارم که چنین خطی شکست خواهد خورد.»

لاوروف اروپا را نویسنده وضعیت کنونی اوکراین خواند

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه ابراز عقیده کرد که کشور‌های اروپایی مسئول وضعیتی هستند که در اوکراین ایجاد شده است. او گفت: «در طول سال‌ها، ما به بیهودگی تلاش برای متقاعد کردن غرب درباره موافقت با یک توافق برابر و متقابل احترام‌آمیز برای تضمین امنیت جهانی بدون گسترش اتحاد آتلانتیک شمالی پی برده‌ایم. در این راستا، اروپا نیز تا حدودی به عنوان «نویسنده» روند اوضاع فعلی عمل کرده است. امیدوارم پس از تجربه "بهار عربی"، "موج" کنونی بحران اوکراین در اتحادیه اروپا به عنوان خوراکی برای فکر درباره تصمیمات اشتباه تلقی شود، البته تاکنون کشور‌های اتحادیه اروپا چندان به فکر خود نیستند.»

لاوروف سخنان آنالنا بوربوک، وزیر امور خارجه آلمان را مورد توجه قرار داد که گفته: او مشکلات رای دهندگان آلمانی را درک می‌کند، اما اکنون برآوردن نیاز‌های اوکراین به کمک نظامی "مهم‌تر" است. وزیر خارجه روسیه افزود: «با چنین فلسفه‌ای، باید برای آینده اروپا آرزوی موفقیت کرد.»

به عقیده لاوروف، اروپا نیز بازیچه دست آمریکا شده است. وی یادآور شد که اتحادیه اروپا تقریباً هیچ استقلالی از خود ندارد و واشنگتن بروکسل را زیر دستان خود درهم شکست. تقریباً هیچ صدای مستقلی در اتحادیه اروپا باقی نمانده است. ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گهگاه، اما کمتر و کمتر، تلاش می‌کند تا «خود مختاری استراتژیک» اتحادیه اروپا را یادآوری کند.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار