کد خبر: 1117429
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴
یک داستان نویس گفت: گستردگی شبکه‌های مجازی باعث سرگردانی اکثریت افراد برای مطالعه کتاب در فضای مجازی شده است.

راضیه تجار نویسنده و عضو هیأت موسس انجمن قلم ایران گفت: خلاقیت نقش کلیدی در ایجاد ایده ناب دارد و ذهن‌هایی که این توانمندی را داشته باشند یقیناً از پرداختن به ایده‌های کلیشه‌ای و نخ نما پرهیز می‌کنند، همچنین نویسندگان با نگاه جدید به ایده‌ای نه چندان نو می‌توانند در جذب مخاطب موفق‌تر عمل کنند.

به گفته تجار، برای اینکه چرخ گردننده‌ی داستان در گل نماند نیاز به ذهن‌های خلاق وجود دارد و هر که در این فضا ایده‌ی ناب تری را ارائه کند یقینا موفق‌تر خواهد بود، برای این ذهن خلاق هم یک نوع آموزش‌هایی وجود دارد که از زمان کودکی می‌توان ذوق را تربیت کرد و به آن در مسیر موثر جهت داد.

نویسنده کتاب زن شیشه‌ای گفت: با توجه پیشینه‌ی قوی که در ادبیات کهن فارسی وجود دارد متاسفانه مطالعه در سطح پایینی قرار دارد، اگر چه رویکرد افرادی که مشتاق کتاب هستند نسبت به سال‌های گذشته تغییر مثبتی داشته است، اما سطح فعلی مطالعه مطلوب نیست.

تجار گفت: ایجاد علاقه به مطالعه و کتاب را باید از مهدکودک در کودکان آغاز کرد، شنیدن اهمییت امر کتاب خوانی توسط کودکان قسمتی از ماجرای ایجاد علاقه در آن‌ها است، کودک باید کتاب و مطالعه را در خانواده توسط پدر و مادرش ببیند، اهمییت کتابخوانی آن جایی افزایش می‌یابد که توصیه شده مادر برای جنین در شکمش به کتاب بخواند.

به گفته تجار، رسانه ملی یکی از ارگان‌های مهمی است که می‌تواند در افزایش سطح دانش و مطالعه موثر باشد که یک دهه به این زمینه ورود پیدا کرده است و برنامه‌های خوبی همانند کتابخوان و مشابه آن در خصوص ترویج کتاب و کتاب خوانی ساخته شده است، همچنین نهاد خانواده، مساجد و مراکز فرهنگی نیز در افزایش سرانه سطح مطالعه در کشور نقش مهمی دارند.

وی افزود: نقش آموزش پرورش به عنوان یک ارگان اصلی در کشور بسیار اهمییت دارد و می‌تواند در افزایش سرانه مطالعه تاثیر به سزایی بگذارد، زنگ انشاء، حضور معلمان اهل مطالعه، وجود کتابخانه‌های مجهز در مدارس و کتاب‌های خوب در هر مدرسه، تعریف ساعت مطالعه در بین ساعت‌هایی که به سایر دروس تخصیص داده می‌شود همگی می‌تواند در افزایش سرانه مطالعه موثر باشد، اگر جهاد ملی در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی صورت بگیرد در این صورت رشد می‌تواند جهشی باشد.

او می‌گوید: با وجود گستردگی فصای مجازی و گرانی کاغذ متاسفانه تولید مجلات تخصصی در زمینه ادبیات کاهش یافته است، با انتشار چنین مجلاتی که در گذشته به دست علاقمندان به ادبیات می‌رسید باعث میشد که گروه زیادی از افراد به واسطه‌ی محتوای چنین مجلاتی رشد پیدا کرده و نسبت به ساحت ادبیات آگاه‌تر می‌شدند و رویکرد جدی‌تر نسبت به خرید کتاب‌های خوب داشته اند، اما در حال حاضر کمبود چنین مجلات تخصصی خلاء بسیار دردناکی است که کسی به آن توجه نمی‌کند.

تجار گفت: این نوع مجلات تخصصی باعث ارتقا ذوق و بینش خواننده می‌شود و در اینکه رویکرد مطلوب تری داشته باشند مطالعه کار‌های خوب می‌تواند دخیل باشد.

به گفته تجار، ارائه آثار خواندنی از سوی نویسندگان ایرانی از دیگر راهکار ضروری در خصوص این مسئله است که ضرورت دارد نویسندگان مطالعه داشته باشند و سطح ارائه آثار خود را افزایش دهند، طیفی از افراد جامعه عامه پسند هستند که در هر کشوری دنبال کردن این نوع کتاب‌ها وجود دارد، اما بعضی از مخاطبان کتاب به تدریج از این مرحله رشد می‌کنند و با راهبری‌هایی که برایشان وجود دارد به مرور ذوق و سلیقه اشان ارتقا پیدا می‌کند، اما بعضی افراد در همان دامنه می‌مانند.

وی افزود: ترجمه آثار خوب جهانی نیز در افزایش سرانه مطالعه بسیار اهمییت دارد، مترجمینی که به صورت موازی کاری فعالیت دارند و یا مترجمینی که به واسطه ارائه آثار نامطلوب به دلیل عدم تسلط به زبان مبدا و مقصد باعث پس زدن مخاطب از کتاب می‌شوند نباید در این عرصه حضور داشته باشند، لذا ارائه کار‌های خوب می‌تواند زمینه ساز انگیزه برای آشنایی خوانندگان با ادبیات جهانی باشد تا افراد بتوانند در ژانر مورد علاقه شان به مطالعه بپردازند.

به گفته این داستان نویس، راه اندازی کلاس‌های متعدد داستان نویسی می‌تواند در سازندگی روحیه و علاقمندی افراد به ویژه نسل جدید موثر باشد تا جوانان در آینده به مولفان کتاب‌های متعدد تبدیل شوند.

تجار گفت: برای نقد آثار کلاسیک و روز جامعه مراکزی از جمله فرهنگ سرا‌ها باید وجود داشته باشند تا جلسه معرفی و نقد کتاب با حضور علاقمندان برگزار شود، که این امر می‌تواند در جذب مخاطب به کتاب و افزایش سرانه مطالعه موثر باشد.

به گفته تجار، اهمییت دادن به شخصیت خالق‌های آثار مختلف ایرانی از دیگر راهکار‌های افزایش سرانه مطالعه است، آثار نویسندگان در قالب‌های مختلف ادبی با توجه به مشغله‌های روز کاری زمان بر و با زحمت بسیار است که به نوعی گنجی ارزشمند را به جامعه ادبی و هنری ارائه می‌دهند که مسئولین فرهنگی باید قدردان زحمات نویسندگان باشند.

وی افزود: شناخت مشکلات و چالش‌های پیش روی نویسندگان و اهالی نشر توسط مسئولین فرهنگی سبب می‌شود تا فضای بدون دغدغه برای نویسندگان ایجاد شود و بتوانند به نگارش آثار جدید فکر کنند در نتیجه اگر از تکریم شخصیت شخصیت‌های فرهنگی و نویسندگان کتاب‌ها دور شویم رفته رفته نویسندگان برای امرار معاش هم که شده رو به تالیف کتاب‌های بدون ارزش محتوایی روی می‌آورند.

تجار گفت: فراگیری شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی باعث شده تا گروهی افراد به ویژه جوانان تصور کنند به واسطه‌ی آن‌ها در حال مطالعه هستند، گستردگی شبکه‌های مجازی باعث سرگردانی اکثریت افراد برای مطالعه کتاب در فضای مجازی شده است.

به گفته تجار، بهتر است افراد وقت بهینه خود را صرف مطالعه کتاب‌های چایی و آثاری که در عرصه ادبیات جاذبه‌های اصلی خود را یافته اند کنند، همچنین برای مطالعه کتاب در فضای مجازی باید به این نکته توجه کرد که گردانندگان این کانال‌ها با محتوای ادبیات چه اشخاصی هستند و محتوا‌های ارائه شده در چه سطحی قرار دارند و تا چه اندازه درست هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار