کد خبر: 1116487
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
سفیر ایران:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین در گفت‌وگو با یک روزنامه اروپایی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران جنایت علیه بشریت بشمار می‌رود هشدار داد که اروپا با پیروی از سیاست‌های کاخ سفید در این جنایت شریک شده است.
عباس باقرپور اردکانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین و اکردیته اسلواکی در گفت‌وگو با روزنامه پراودا که از قدیمی ترین روزنامه‌های این کشور با قدمت بیش از صد سال بشمار می‌رود، به تشریح مواضع کشورمان درخصوص جنگ اوکراین، مذاکرات رفع تحریم‌ها، جنایات رژیم صهیونیستی و حوادث اخیر پرداخت.  

باقرپور همچنین در این گفت و گو آمادگی ایران را برای کمک به جامعه جهانی برای غلبه بر بحران کنونی انرژی اعلام کرد و گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک ترانزیتی، ظرفیت‌های گسترده حمل و نقل و همچنین منابع عظیم انرژی در ایران، ما آماده کمک به تلاش‌ها برای تضمین امنیت تامین انرژی هستیم.

متن کامل مصاحبه سفیر کشورمان از این قرار است:

سوال. آیا می توانید تخمین بزنید که چه زمانی تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه ایران لغو خواهد شد؟
ما تحت هیچ تحریم بین‌المللی از سوی جامعه بین‌المللی نیستیم. تحریم هایی که شورای امنیت به بهانه برنامه صلح آمیز هسته ای علیه ایران وضع کرده بود در سال 1394 و پس از توافق هسته‌ای برجام و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا برداشته شده است.
 در سال ۱۳۹۷؛ دولت آمریکا با نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از برجام خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی خود را مجددا اِعمال کرد. تحریم های غیرانسانی و غیرقانونیِ آمریکا مردم عادی را هدف قرار داده است. بیماران، به خصوص کسانی که به بیماری‌های نادر مبتلا هستند یا کودکان با بیماری پروانه‌ای، به دلیل عدم امکان دسترسی به تجهیرات پزشکی، دارویی و حتی پانسمان، رنج زیادی می‌برند و حتی برخی از آنها از دنیا می روند. برای همین است که تحریم‌های آمریکا «جنایت علیه بشریت» می باشد. جای بسی تاسف است که اروپا، با پیروی کردن از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا، در این جنایات شریک شده است. مردم ما هیچ‌گاه این جنایات را فراموش نخواهند کرد. 

سوال. اگر تحریم ها برداشته شود، آیا راه را برای تجارت دوجانبه بین ایران و اسلواکی باز می‌کند؟
ایران و اسلواکی ظرفیت های خوبی برای همکاری بر پایه منافع متقابل دارند. دو کشور همواره آمادگی خود را برای گسترش این همکاری های تجاری اعلام کرده اند. در بهار امسال؛ کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران با دستورکاری جامع و متنوع برگزار و توافقات بسیار خوبی حاصل شد.

سوال. پس از شروع جنگ علیه اوکراین، اسلواکی در تلاش است تا به سرعت واردات مواد خام انرژی را تنوع ببخشد. آیا صادرات گاز و نفت از ایران نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد؟
ما آمادگی خود را برای کمک به جامعه جهانی برای غلبه بر بحران کنونی انرژی اعلام کرده‌ایم. با توجه به موقعیت استراتژیک ترانزیتی، ظرفیت‌های گسترده حمل و نقل و همچنین منابع عظیم انرژی در ایران، ما آماده کمک به تلاش‌ها برای تضمین امنیت تامین انرژی هستیم.

سوال. اگر مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته ای/برجام شکست بخورد، آیا ایران به دنبال بمب هسته ای خواهد بود؟
ما معتقدیم که دوران بمب اتمی به پایان رسیده است و دیگر کسی به دنبال آن نخواهد بود، مگر آنکه دچار خطای استراتژیک یا اشتباه محاسباتی شده باشد. جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. این تصمیم هم بر اساس دکترین دفاعی ما و هم بر اساس آموزه‌های دینی ماست که در فتوای مقام معظم رهبری به خوبی تبیین شده است.
اگر غرب و اروپا نگرانی واقعی در مورد عدم اشاعه دارند، به آنها توصیه می‌کنیم تهدید واقعی و موجود ناشی از زرادخانه‌های کشتار جمعی رژیم اسرائیل و بیش از ۲۵۰ بمب هسته ای آن را، در حالی که به هیچ یک از معاهدات خلع سلاح و کنترل تسلیحات از جمله معاهده عدم اشاعه -NPT نپیوسته است، به طور جدی مورد بررسی و پیگیری قرار دهند.

سوال. وقتی ایران دارای ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی است که برای پوشش نیاز انرژی‌اش کافی است، چرا بدنبال ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای است؟
بحران جهانی انرژی که ناشی از افزایش بهای انرژی و بی‌ثباتی در بازار نفت و گاز می باشد و در نتیجه، افزایش بی‌سابقه تقاضا برای انرژی باعث شده است که کشورها برای حفظ امنیت تامین انرژی به متنوع‌سازی منابع تامین انرژی مورد نیاز خود روی آورند. به علاوه، از آنجا که سوخت فسیلی رو به اتمام است، باید به دنبال جایگزینی برای آن بود. ضمن اینکه از منظر زیست محیطی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و خطرات پدیده گرمایش زمین تنوع سازی منابع انرژی و رفتن به سمت انرژی‌های پاک را توجیه‌پذیرتر می‌کند. 
از سوی دیگر، بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای بسیار فراتر از تولید صرفاً الکتریسیته است. این انرژی می‌تواند در زمینه‌های پزشکی و درمان بیماری‌های مختلف مانند سرطان، تولید رادیوداروها، دسترسی به منابع آب شیرین، توسعه کشاورزی و غیره نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سوال.  چرا ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد؟ تهران در چه شرایطی این موضع خود را تغییر خواهد داد؟
هویت رژیم جعلی اسرائیل از ابتدای خلقت نامشروع خود تاکنون با جنایت، آپارتاید، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، استفاده از زور علیه کشورهای منطقه و فراتر از آن و با سابقه شوم و سیاه در توسعه، تولید و ذخیره انواع مختلف تسلیحات غیرانسانی از جمله سلاح‌های کشتار جمعی و زرادخانه‌های هسته ای پیوند خورده و تعریف شده است. ده‌ها قطعنامه سازمان ملل متحد به صراحت نقض سازمان یافته حقوق بین‌الملل و تداوم سرپیچی آشکار از حقوق اولیه بشر و حقوق بشردوستانه از سوی رژیم اسرائیل را محکوم کرده است. مایه تاسف است که دولت‌های غربی در مورد زرادخانه‌های هسته‌ای رژیم اسرائیل، سوابق تاریک و فعالیت‌های تروریستی و خرابکارانه این رژیم سکوت اختیار کرده‌اند، سکوتی که رژیم اسرائیل را برای ادامه ارتکاب جنایات خود با بی‌کیفری و مصونیت از مجازات جسورتر کرده است.

سوال. آیا حمله روسیه به اوکراین را نقض جدی حقوق‌بین الملل می دانید؟
ما مواضع روشن خود را در این زمینه بارها در سطوح مختلف اعلام کرده‌ایم. ما با هرگونه جنگ و خشونت مخالفیم و از تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها حمایت می‌کنیم. ما طرفدار پایان فوری جنگ هستیم و آماده‌ایم به این هدف کمک کنیم. این موضع روشن ماست. جنگ به نفع هیچ کسی نیست. وزیر امور خارجه کشور ما نیز به دفعات با وزیر خارجه اوکراین و نیز با وزیر خارجه روسیه تماس تلفنی و ارتباط داشته است. حتی در مقطعی، وزیر خارجه اوکراین خواستار میانجیگری ایران برای کاهش تنش شد و ما اقداماتی را در این راستا انجام دادیم.

سوال. اوکراین مدعی است که روسیه در حملات خود علیه اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند. چرا تهران فروش این پهبادها به مسکو را پنهان می‌کند؟
این ادعاها که منبع آن عمدتا غیراوکراینی است؛ در راستای فرافکنی و اتهام‌زنی مطرح می شود. در منازعه اوکراین، ما یک طرف جنگ و صادرکننده تسلیحات به هیچ یک از طرف‌ها نیستیم. همچون بسیاری از کشورهای دیگر، ما با روسیه در حوزه٬های مختلف و خارج از بستر اوکراین، همکاری داریم که نه جدید است و نه پنهان. اما ما تسلیحات یا پهبادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار نداده ایم. 
در تماس تلفنی هفته گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای اوکراینی؛ ما مجددا پیشنهاد خود را برای برگزاری نشستی فنی بین تیم‌های ایرانی و اوکراینی برای دریافت مستندات ادعایی ارایه کردیم و هم‌چنان آماده برگزاری این نشست هستیم. این پیشنهاد از قبل در دستور کار بوده است و حتی در یک مقطع؛ توافق برای برگزاری این نشست در لهستان نهایی و تیم فنی ایران اعزام شد؛ اما در آخرین دقایق، طرف اوکراینی به دلیل فشار خارجی از حضور در این نشست خودداری کرد.

سوال. اعتراض های گسترده‌ای در ایران پس از مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله در شهریور ماه پس از بازداشت او به دلیل داشتن حجاب نامناسب آغاز شد. چه زمانی زنان در ایران احساس امنیت خواهند کرد؟
درگذشت خانم مهسا امینی برای همه ایرانیان دردناک بود، مقامات ارشد ما از جمله رئیس جمهور از ابتدای این اتفاق ناگوار در کنار مردم ایستاده و ضمن تماس تلفنی با خانواده ایشان و ابراز همدری، دستورهای لازم را برای رسیدگی ویژه و فوری به این موضوع دادند. موضوع از سوی دستگاه قضایی نیز پیگیری شد و گزارش های نهادها و کمیسیون‌های ذیربط از جمله گزارش نهایی سازمان پزشکی قانونی منتشر گردید. 
در شرایطی که احساسات مردم به طور طبیعی درحال جوشش بود، برخی دولت‌های خارجی که سابقه تخاصم با ایران را دارند، آن را به عنوان فرصتی در نظر گرفتند تا با سوءاستفاده از اعتراضات مدنی و مشروع، برنامه‌های مداخله‌گرایانه خود را به پیش ببرند. در این مسیر، آنها حتی ابایی نداشتند که از اغتشاش‌گران که صدمات و خسارات قابل توجهی به اموال عمومی وارد کردند، حمایت کنند.
علی رغم همه چالش‌ها، ما به تلاش‌های خود برای توسعه و پیشرفت؛ بهبود وضعیت کشورمان و ارتقاء حقوق بشر ادامه خواهیم داد. هیچ کشوری در دنیا در زمینه حقوق بشر کامل نیست. سابقه و دستاوردهای حقوق بشری ما از بسیاری از متحدین غربی در منطقه بالاتر و برتر است و به همین دلیل معتقدیم؛ غرب از حقوق بشر برای پیشبرد اهداف و منافع سیاسی خود استفاده ابزاری می کند. 

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار