کد خبر: 1115962
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳
مدیر اداره فناوری و راهبردی پژوهش پژوهشگاه رویان گفت: برای درمان تومور‌های مغزی سلول ایمن از فرد سالم گرفته و پس از فعال و تحریک شدن در داخل آزمایشگاه به بیمار برگردانده می‌شود.

مرضیه ابراهیمی مدیر اداره فناوری و راهبردی پژوهش پژوهشگاه رویان و عضو هیئت علمی این پژوهشگاه درخصوص کاربرد سلول‌های کشنده طبیعی در درمان تومور‌های مغزی گفت: سابقه این پژوهش که به یکی دو سال قبل برمی گردد همچنان هم ادامه دارد به این مفهوم که امکانی برای درمان مبتلایان به سرطان به ویژه تومور‌های مغزی پیشرفته وجود دارد یا خیر.

وی افزود: این پژوهش درمورد افرادی انجام شد که جراحی کردند، اما تومور آن‌ها درمان نشده و یا درمان‌های بعدی روی آن‌ها پاسخ نداده است و حتی بیماران مبتلا به تومور‌های مغزی که امکان جراحی و برداشت تومور آن‌ها وجود ندارد نیز در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.

مدیر اداره فناوری و راهبردی پژوهش پژوهشگاه رویان اظهارکرد: ما از سلول‌های کشنده طبیعی استفاده کردیم به این مفهوم که سلول ایمن از فرد سالم گرفته می‌شود و پس از فعال و تحریک شدن در داخل آزمایشگاه نهایتاً به بیمار برگردانده می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: این آزمایش روی ۱۰ کودک در سنین ۳ تا ۱۳ ساله انجام شد و نتیجه آن نشان داد علاوه بر اینکه این سلول‌ها ایمن و بدون عارضه هستند باعث شده که تومور‌های مغزی در چند کودک بیمار نیز رشد پیدا نکنند و حجم و اندازه تومور در برخی کودکان کم شود.

ابراهیمی گفت: ما برای این که به درمان رایج برسیم نیازمند اخذ مجوز‌ها از سازمان غذا و دارو هستیم، اما قبل از آن حتماً باید اثربخشی این سلول‌ها را در کارآزمایی‌های بالینی استاندارد اجرا کنیم که در حال حاضر هم در حال اجرای این کارآزمایی‌های بالینی هستیم.

وی اظهارکرد: امیدواریم که فاز دوم (اثربخشی درمان) را تا سال آینده به اتمام برسانیم و البته همزمان از سازمان غذا و دارو نیز مجوز‌ها را پیگیری می‌کنیم، اما با توجه به این که این درمان در دنیا در حال اجراست اگر پزشکانی در این حوزه مهارت و یا سابقه کار داشته باشند و بیماری هم درخواست کند ممکن است کار را انجام دهیم، اما به هر حال گرفتن مجوز در اولویت نخست ماست.

ابراهیمی با اشاره به این که این درمان هم اکنون در کشور‌های آلمان، چین، آمریکا و ژاپن انجام می‌شود و خیلی از بیماران ما برای درمان به ژاپن می‌رفتند گفت: هزینه درمان و هزینه اقامت در کشور خارجی متأسفانه برای بیماران بسیار سنگین است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان اظهارکرد: ما در این مسیر با محدودیت‌های بسیار زیاد پیش رفتیم، اما امیدواریم در سال تولید دانش بنیان موانع برداشته شود و بیماران راحت‌تر بتوانند از این امکانات و خدمات پزشکی و درمانی استفاده کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار