کد خبر: 1115382
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
«شکست اطلاعاتی امریکا در انقلاب اسلامی» در آینه یک پژوهش
اثری که هم اینک به شما معرفی می‌شود، به دو نوبت شکست محاسباتی امریکا در ایران و عراق پرداخته و علل آن را بررسی کرده است. این پژوهش توسط رابرت جرویس انجام شده، مهدی فیروزی آن را ترجمه کرده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشر آن همت گماشته است.
شاهد توحیدی

اثری که هم اینک به شما معرفی می‌شود، به دو نوبت شکست محاسباتی امریکا در ایران و عراق پرداخته و علل آن را بررسی کرده است. این پژوهش توسط رابرت جرویس انجام شده، مهدی فیروزی آن را ترجمه کرده و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشر آن همت گماشته است. نویسنده در دیباچه خود بر این کتاب، به نکاتی اشاره دارد که بخشی از آن به قرار ذیل است: «اولین ارتباط من با سیا، به تناسب مورد، پنهانی بود. در تابستان سال ۱۹۶۱ در قالب یک تبادل دانشجویی، به اتحاد جماهیر شوروی رفتم که باعث یافتن همسرم و همین‌طور تجربیات جالبی شد. قبل از اعزام گروه، چندین جلسه توجیهی برای ما برگزار شد. فقط یکی از جلسه‌ها محتوای سیاسی زیادی داشت و آن جلسه هم در ذهن من ماند و دلیل آن این بود که طی سفر، مشخص شد هیچ کدام از همراهانم، اطلاعات سیاسی و مهارت کافی شرکت در بحث‌های جدی با شهروندان شوروی در جلساتِ اکثراً ازپیش‌طراحی‌شده نداشتند، لذا این وظیفه بر عهده من گذاشته شد و میزبانان من در شوروی، مرا آنقدر اهل بحث و جدل یافتند که تصور می‌کردند مأمور سیا هستم! در بازگشت از شوروی، به سازمانی که ما را توجیه کرده بود، نامه‌ای نوشتم و اعتراض کردم که چرا تلاش بیشتری در این مورد نکردیم. امروز گمانم این است که آن سازمان، یکی از پوشش‌های سیا بود. این نه‌تن‌ها مطابق چیزی است که ما اینک در مورد چگونگی راه‌اندازی جنگ سرد توسط امریکا می‌دانیم...».
ناشر نیز بر این کتاب مقدمه‌ای دارد که ترتیب انتشار مطالب در آن را تشریح ساخته است: «این کتاب دو شکست اطلاعاتی بزرگ ایالات متحده را با جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهد: ناتوانی سیا و جامعه اطلاعاتی وسیع‌تر در فهم تحولات ایران که منجر به سرنگونی شاه شد و همین‌طور قضاوت اشتباه در مورد برنامه‌های سلاح‌های کشتار جمعی عراق، در دوره پیش از جنگ سال ۲۰۰۳. کتاب شکست اطلاعاتی به قلم رابرت جرویس، در چهار فصل به بررسی و تحلیل شکست اطلاعاتی امریکا در انقلاب ایران و جنگ عراق پرداخته است. مطالعه جرویس در مورد ایران، بر اساس اسنادی است که به تازگی از طبقه‌بندی سیا خارج شده است. او در کتاب خود، به خاطرات مأموران سازمان سیا نیز استناد کرده است. جرویس در تحلیل انقلاب اسلامی به چهار اشتباه بزرگ امریکا در قبال ایران اشاره کرده است. اول اینکه بعضی از باور‌های اصلی ارائه‌شده توسط اطلاعات، غیرقابل تأیید بودند. دلیل بزرگی که باعث شده بود تحلیلگران فکر نکنند وضعیت خطرناک است، این بود که شاه شدت عمل به خرج نداد. اشتباه دوم این بود که عقیده داشتند، شاه قوی و قاطع است. سوم اینکه هیچ‌کس نه در داخل و نه در خارج از رژیم، متوجه نقش دین و امام خمینی در جامعه نشد و در نهایت اینکه نقش استقلال‌طلبی و امریکاستیزی، نادیده گرفته شده بود. علاوه بر این جرویس در مورد عراق نیز به طور دقیق اسناد طبقه‌بندی شده و طبقه‌بندی نشده جامعه اطلاعاتی امریکا را مطالعه کرده، ولی نتایج او به طور کامل بر اساس شواهد اسناد طبقه‌بندی نشده، شکل گرفته است. کتاب شکست اطلاعاتی (درس‌هایی از انقلاب ایران و جنگ عراق)، نوشته روبرت جرویس با ترجمه مهدی فیروزی، در ۴۰۸ صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. شما می‌توانید این کتاب را با قیمت ۱۶۵ هزار تومان، از فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، نبش مجتمع ناشران تهیه کنید یا از صفحه منشورات سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی سفارش دهید...».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار