کد خبر: 1095377
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
در جمع بانوان وردنجانی بیان شد؛
خانم رفیعی گفت: خطبه غدیریه یکی از مهم‌ترین متون حدیثی که از پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم و ائمه معصومین علیهم السلام، امروز به عنوان یک ذخیره ارزشمند معرفتی در اختیار ما قرار دارد.
رحیمی

کارشناس مذهبی، درجمع بانوان وردنجانی که هرهفته سفره ختم صلوات برگزار می کنند اظهار داشت: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در روز هجدهم ذی‌الحجه سال هجدهم هجری در محلی به نام غدیر خم خطبه ای ایراد فرمودند و تمام رسالت بیست‌و‌سه ساله خود را در آن خلاصه کردند و بعدا این خطبه به خطبه غدیریه معروف شد.

سرکارخانم رفیعی گفت: همه مسلمانان، سنت نبوی را در کنار آیات قرآن کریم به عنوان یکی از منابع اصلی و همتراز معرفت دینی می‌شناسند. سخن پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم به لحاظ ارزش، به اعتبار آیه کریمه قرآنی "وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‌ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحى"، همان ارزش کلام وحیانی قرآن را دارد و باید به خطبه غدیر همانطور نگریست که آیات وحیانی قرآن کریم را می‌نگریم.

این کارشناس مذهبی، با اشاره به اهمیت خطبه غدیر افزود: بسیاری از علمای اهل سنت و شیعه به ویژه پاسدار حریم تشیع، علامه امینی در تحقیقات خود به تفصیل منابع فراوانی که سندهای روایی و حدیثی خطبه غدیر را اثبات می‌کند، آورده‌اند و به جرات می‌توان گفت که این خطبه متواترترین و معتبرترین حدیث رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم است، می توان گفت هیچ حدیثی مانند خطبه غدیر پشتوانه متقن و بسیار متواتر و معتبری از محدثان و راویان سنی و شیعه ندارد.

سرکارخانم رفیعی،گفت: نکته مهمی که در مورد خطبه غدیر باید مورد توجه باشد جامعیت و شمولیت این خطبه است، تمام عناصری که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در این خطبه مورد اشاره قرار می‌دهند در یک پیوستگی و انسجام متقن و معناداری در کنار هم قرار گرفته‌اند. از آن اولین جمله تا آخرین کلمه خطبه، همه در انسجامی خاص و در حال انتقال یک پیام مشخصی هستند که قله این پیام ابلاغ رکن امامت و ولایت به عنوان یکی از ارکان سه‌گانه اسلام در کنار توحید و ولایت است، یعنی اگر رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم در مورد توحید سخن می‌گویند، زمینه‌ساز پذیرش بهتر پیامی است که خدا در غدیر، پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را مامور کردند که به مردم ابلاغ کنند و آن خضرت هم این کار را کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر