کد خبر: 1091097
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
تصمیم دولت امریکا برای ارسال تسلیحات پرتابی پیشرفته‌ای که اوکراینی‌ها با آن‌ها می‌توانند خاک روسیه را هدف بگیرند، باعث شده که مسکو درباره احتمال تقابل مستقیم، به امریکا هشدار بدهد. وزارت دفاع روسیه دیروز همچنین اعلام کرد که نیرو‌های اتمی روسیه در استان ایوانو در شمال شرق مسکو رزمایش برگزار می‌کنند.
علی قنادی

به گزارش «جوان»، وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد، ارسال سیستم‌های پیشرفته راکتی به اوکراین خطر تقابل مستقیم با امریکا را افزایش می‌دهد. البته سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در جمله هشدار آمیز خود، کلمه امریکا را از عبارت «خطر تقابل مستقیم» حذف کرده و گفته که «تصمیم واشنگتن برای تجهیز ارتش اوکراین با سیستم‌های راکتی پیشرفته بسیار منفی است و منجر به افزایش خطر تقابل مستقیم خواهد شد.»‌با این حال، این هشدار نشان‌دهنده تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین در شرایطی است که روس‌ها بعد از سه ماه جنگ، در وضعیت میدانی مناسب‌تری مقابل اوکراین قرار گرفته‌اند. موضع‌گیری‌های ریابکوف واکنش به گزارش‌هایی است که منابع اوکراینی و امریکایی آن‌ها را منتشر کرده و گفته‌اند امریکا قصد دارد به اوکراین راکت‌های پیشرفته با برد ۸۰ کیلومتر بدهد. سامانه M۱۴۲ Himars یا «سیستم موشکی توپخانه با تحرک بالا» یک نسخه مدرن، سبک‌تر و چابک‌تر از M۲۷۰ MLRS است که در دهه ۱۹۷۰ برای نیرو‌های امریکا و متحدانش توسعه یافت. بر اساس گزارش گاردین، یک مقام امریکایی به خبرنگاران گفته که این سیستم که واشنگتن در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، بردی در حدود ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر) خواهد داشت. این سیستم به نیرو‌های اوکراین توانایی حمله بیشتر به پشت خطوط مرزی را می‌دهد و برد موشک‌های هدایت شونده که این سیستم شلیک می‌کند تقریباً دو برابر موشک‌های M۷۷۷ است که امریکایی‌ها اخیراً در اختیار نیرو‌های اوکراینی قرار داده‌اند. در حالی که برخی برخی تحلیلگران گفته‌اند سیستم جدید Himars تغییر ناگهانی چندانی در وضعیت جنگی ایجاد نمی‌کند، ولی گاردین به نقل از برخی دیگر از تحلیلگران نوشته که این سیستم می‌تواند «تغییرگر بازی»‌در جنگ باشد، به خصوص در شرایطی که به نظر می‌رسد نیرو‌های اوکراین زیر آتش توپخانه روسیه دست و پنجه نرم می‌کنند.

مسکو: بگذارید درباره بدترین سناریو صحبت نکنیم
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیروز گفت که ایالات متحده هیچ کاری برای حل بحران اوکراین نمی‌کند و در عوض به اوکراین تسلیحات صادر می‌کند و این دقیقاً از سال‌ها قبل از عملیات ویژه نظامی روسیه در جریان است. وی با بیان اینکه در زمان مذاکرات درباره تضمین‌های امنیتی که پاییز سال گذشته شروع شد نیز امریکا در حال ارسال سلاح به اوکراین بود، گفت: «هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی واشنگتن برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و تقابل آشکار وجود نداشت.»‌
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم روز چهار شنبه به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم که ایالات متحده به طور هدفمند و عامدانه روی آتش بنزین می‌ریزد.»‌پسکوف در پاسخ به این سؤال که اگر اوکراین از راکت‌های امریکا برای حمله به خاک روسیه استفاده کند، روسیه چه واکنشی نشان می‌دهد، گفت: «بگذارید در مورد بد‌ترین سناریو‌ها صحبت نکنیم.»
البته مقامات ارشد امریکایی گفته‌اند که در ازای ارایه تسلیحات جدید، از اوکراین تضمین گرفته‌اند که از این موشک‌ها برای حمله به داخل روسیه استفاده نخواهد کرد، ولی پسکوف دیروز گفت که مسکو به چنین تضمین‌هایی اعتماد ندارد، در حال ارزیابی خطر شلیک موشک به خاک روسیه است و اقدامات مناسبی را انجام خواهد داد. دیروز همچنین جو بایدن در یادداشتی در نیویورک‌تایمز نوشت که امریکا قصد دارد سامانه‌ها و مهمات موشکی پیشرفته‌تری را در اختیار اوکراین قرار دهد، ولی گفت که این سامانه‌ها برای این است که اوکراینی‌ها بتوانند «اهدافی را با دقت بیشتری در میدان نبرد در داخل خاک اوکراین»‌مورد حمله قرار دهند. رئیس‌جمهور امریکا گفته «تا زمانی که ایالات متحده یا متحدان ما مورد حمله قرار نگیرند، ما مستقیماً درگیر این درگیری نخواهیم بود، چه با اعزام نیرو‌های امریکایی برای جنگ در اوکراین و چه با حمله به نیرو‌های روسیه» و این نکته را هم روشن کرده که کی‌یف را برای انجام حملات در خارج از مرز‌های اوکراین تشویق نکرده است. بایدن نوشته است: «امریکا تلاشی برای برکناری ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نخواهد داشت. ما به دنبال جنگ بین ناتو و روسیه نیستیم. اگرچه من با آقای پوتین مخالفم و اقدامات او را تحریک آمیز می‌دانم، اما ایالات متحده تلاشی برای برکناری او در مسکو نخواهد کرد.»‌وی در عین حال نوشت که جنگ جز از طریق دیپلماسی به شکل کامل متوقف نخواهد شد، تصریح کرد: «واشنگتن اقدام به ارسال فوری مقادیر زیادی سلاح و مهمات به اوکراین کرد تا بتواند در میدان نبرد بجنگد و جایگاه قوی‌تری در میز مذاکره به دست آورد، زیرا هر مذاکراتی منعکس‌کننده واقعیت روی زمین است.»‌

اوکراین وارد فاز تهاجم به شهر‌ها می‌شود؟
اینکه ارسال تسلیحات تهاجمی تا چقدر به تنش‌ها با اوکراین دامن می‌زند، هنوز در مرحله کنونی مشخص نیست ولی، تجربه سه ماه جنگ نشان داده که احتمالاً بقیه دولت‌های اروپایی هم پشت این اقدام امریکا صف خواهند کشید. اولاف شولتس صدراعظم آلمان روز چهار شنبه به نمایندگان مجلس گفت که برلین سامانه پدافند هوایی کوتاه برد پیشرفته آیریس - تی (IRIS-T) را در اختیار کی یف قرار می‌دهد. هرچند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته که قصد ندارد با تسلیحات جدید به خاک روسیه حمله کند، ولی احتمال تشدید تنش‌ها در شرایطی که روس‌ها در وضعیت برتری قرار گرفته‌اند زیاد است، به خصوص که بایدن گفته که با ارسال تسلیحات، موقعیت اوکراین را در میز مذاکره تقویت می‌کنیم. در مقابل، وزارت دفاع روسیه هم دیروز اعلام کرد که «نیرو‌های هسته‌ای» این کشور تمریناتی را در استان «ایوانو» در شمال شرق مسکو به اجرا گذشته‌اند. ایلیا کرامنیک محقق در مرکز مطالعات امریکای شمالی در مؤسسه ملی تحقیقات اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل به bb-cntv. com می‌گوید: «HIMARS یک سیستم چند منظوره است که در آن می‌توان از چندین نوع مهمات استفاده کرد. برد راکت‌ها تا ۷۰ کیلومتر، شامل نسخه هدایت شونده است. اما موشک‌های عملیاتی تاکتیکی با برد ۱۵۰ تا تقریبا ۳۰۰ کیلومتر نیز وجود دارد و یک نسخه با دقت بالا نیز در آنجا وجود دارد. این یک تهدید مستقیم برای شهر‌های فدراسیون روسیه در مناطق هم مرز با اوکراین است.»
‌مارک کانسین (Mark F. Cancian) مشاور ارشد، برنامه امنیت بین المللی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی امریکا نیز نوشته که ارزش عمده سیستم موشکی جدید این است که به سرعت آتش تهیه زیادی زیادی فراهم فراهم می‌کند. به گفته او، در عرض حدود دو دقیقه، یک باتری موشک می‌تواند ۱۰۸ راکت ۹ اینچی را با کلاهک ۲۰۰ پوندی شلیک کند. به گفته کانسین، تحلیلگران در حال گمانه‌زنی این هستند که ببینند آیا تدارک آتش‌های دوربرد پیش‌بینی مرحله تهاجمی‌تر از سوی اوکراینی‌ها است یا خیر. به گفته او، ارائه این سیستم‌ها نشان‌دهنده تقویت در قابلیت‌های نظامی اوکراین است. این افزایش از آنجایی که اوکراین به طور فزاینده‌ای به سمت تهاجمی می‌رود، مهم خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار