کد خبر: 1089088
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
رئیس دانشگاه کاشان:
رئیس دانشگاه کاشان گفت: حمایت از شرکت های دانش بنیان در تولید محصولات و خدمات نیازمند همکاری همه جانبه مسئولان است.
هادی مومنی راوندی

دکتر عباس کتابی در جلسه شورای اسلامی شهر کاشان با موضوع "شرکت های دانش بنیان" که با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کاشان برگزار شد، با اشاره به نامگذاری امسال به سال "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین"، حمایت از شرکت های دانش بنیان را برای حل مشکلات جامعه و شهر لازم دانست و افزود: صنعت در کاشان دانش بنیان نیست و به همین دلیل کاشان محل واردات نیروی کارگری شده است و از آن طرف افراد نخبه و تحصیلکرده از کاشان بیرون می روند که این آینده منطقه را با مخاطرات و مشکل روبه رو خواهد کرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه های منطقه به لحاظ اساتید و نیروی انسانی کیفی، غنی هستند و می توانند در توسعه و پیشرفت شهر تاثیرگذار باشند افزود: ارتباط مسئولان شهری و واحدهای صنعتی با دانشگاهها درراستای حل مشکلات و رفع نیازها لازم است.
رئیس دانشگاه کاشان به 310 عضو هیات علمی و حدود 9هزار و 500 دانشجوی دانشگاه کاشان اشاره کرد و گفت: این پتانسیل های نیروی انسانی و افراد نخبه، ظرفیت مناسبی برای کمک به توسعه شهر و صنعت است.
وی به کسب افتخارات و موفقیت های دانشگاه کاشان اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه کاشان اخیرا، در نظام رتبه بندی سایماگو رتبه هشتم را در بین دانشگاه های جامع کشور و رتبه 663 جهان را کسب کرد و در رتبه بندی جوان تایمز نیز رتبه نخست را در بین دانشگاه های کشور و 104 را در بین دانشگاه های جهان کسب کرده که این افتخارات نشان از پتانسیل های مثبت این دانشگاه است.
وی به مستقل شدن پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود: پارک علم و فناوری، فرصت مناسبی برای خلق ایده و تجاری سازی محصولات و توسعه شرکت های دانش بنیان است.
دکتر کتابی صندوق پژوهش و فناوری را از دیگر موارد مورد نیاز برای حمایت از شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: مزایای این صندوق ها این است که وام و تسهیلات در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می‌دهد.
وی یکی از چالش های دانشگاه را نداشتن مهارت لازم و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی ذکر کرد و اظهار داشت: دانشگاه کاشان در صدد ایجاد مدرسه اشتغال است تا دانشجویان بتواند در ایام تحصیل مهارت های لازم کارآفرینی را فرا گیرند.
رئیس دانشگاه کاشان به مرکز نوآوری و تجاری سازی و مرکز رشد دانشگاه اشاره کرد و افزود: تمرکز مدیریت جدید دانشگاه از همان ابتدا بر فناوری، نوآوری و دانش بنیان بوده است .
وی خاطر نشان کرد: اقتصاد دانش بنیان شاه کلیدی است که می تواند اقتصاد و مشکلات جامعه را حل و مرتفع سازد.
دکتر کتابی با بیان اینکه همه این فعالیت ها 50 درصد کاری است که دانشگاه انجام می دهد، خاطر نشان کرد: وقتی محصول دانش بنیان تولید می شود باید مورد حمایت قرار گیرد تا افراد نخبه بتوانند محصولات خود را روانه بازار کنند.
در این نشست معاون پژوهش و ارتباطات علمی، معاون نوآوری و اقتصادی، رئیس پارک علم و فناوری، رئیس مرکز کاشان شناسی و ارتباط با جامعه نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.
دکتر شبانی معاون پژوهشی و ارتباطات علمی دانشگاه کاشان در این نشست با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان برای رفع مشکلات شهر و جامعه افزود: دانشگاه کاشان می‌تواند در حوزه‌های معماری و شهرسازی، گردشگری، باستان شناسی، منابع طبیعی، آبخیزداری با توجه به فرونشست زمین و سیل، مدیریت پسماند و زباله و کاهش معضلات اجتماعی و روانشناسی خانواده کارهای علمی و تحقیقاتی را انجام دهد.
دکتر ایرانی معاون نوآوری و اقتصادی دانشگاه کاشان نیز در این نشست با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان را می‌توان اقتصادی دانست که بر پایه تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات تشکیل شده است، افزود: طی دو دهه اخیر در بیانات مقام معظم رهبری، اصطلاح اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید شده که می‌توان آن را یکی از قدرتمندترین بازو‌ها در عرصه تحولات و رقابت اقتصادی دانست.
وی حمایت از شرکت های دانش بنیان را لازم دانست و افزود: شرکت های دانش بنیان به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می شود.
دکتر ایرانی کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری و ارتقاء کیفیت محصولات را وظیفه شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: برای توسعه شرکت های دانش بنیان تقویت، فراهم کردن زیر ساخت های لازم در دانشگاه ها، تقویت نظام نوآوری باز و ارتقاء ظرفیت های پژوهشی و بکارگیری نخبگان در حوزه تولید در دانشگاه لازم است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر