کد خبر: 1080765
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
وجود مراکز متعدد عرضه دام زنده در نقاط مختلف شهر اسلامشهر ، علاوه بر ایجاد آلودگی های بهداشتی و زیست محیطی ،سیما و منظر شهر را نا زیباکرده و چهره نامطلوبی در اذهان عمومی شهروندان بوجود آورده است .
بهاره عشقی صابر

با راه اندازی مرکز بهداشتی عرضه دام زنده در اسلامشهر، علاوه بر حفظ محیط زیست و پیشگیری از آلودگی های بصری در شهر، زمینه عرضه گوشت بهداشتی و سالم و با نرخ مصوب به متقاضیان  فراهم شده است.

تخلف در عرصه تولیدات غذایی به سلامتی افراد صدمه می زند و جبران آن امکان پذیر نیست، به عنوان نمونه یکی از عوامل مهم در شیوع بیماری های قابل انتقال از حیوانات به انسان، تهیه دام زنده از مراکز غیر مجاز و ذبح دام بدون نظارت دامپزشکی در مکان های غیر بهداشتی بوده که اغلب موارد عدم آگاهی و توجه به این موضوع موجب می‌شود که شهروندان مبادرت به خرید دام و ذبح غیربهداشتی آن کنند.

این عمل علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام و افزایش خطرات انسانی، باعث آلودگی محیط زیست شهروندان نیزمی‌شود.

قطعا تهیه دام از مراکز غیر مجاز به عبارت دیگر مراکزی که در تولید و پرورش تحت نظارت به دامپزشکی نبوده است، می‌تواند موجب انتقال عوامل بیماری زا به محیط های شهری و منازل خریداران شود.

مسلماً در جوامع شهری، شهرداری نسبت به این موضوع که مستقیماً با جان مردم در ارتباط است بی تفاوت نبوده و باید هشدار غیربهداشتی و غیر قانونی بودن خرید دام از مراکز غیرمجاز را مورد توجه قرار دهدو مردم نباید با وجود مراکز عرضه و ذبح بهداشتی دام که با حضور دامپزشک و مراجع قانونی به فعالیت می‌پردازند، از مجاری غیر مجاز اقدام به خرید دام کنند.

خرید و ذبح دام از مراکز عرضه بهداشتی دام علاوه بر تأمین بهداشت و حفظ سلامتی شهروندان به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در جایگاه های عرضه بهداشتی دام و تمامی این فرآیند توسط بازرسین نظارت می شود.

در سال‌های اخیر یک مرکز عرضه بهداشتی دام زنده توسط شهرداری در اسلامشهر راه‌اندازی و به شهروندان خدمات ارائه می دهد، که از همان ابتدای شروع بکار مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

البته علی رغم ارائه خدمات مناسب در این محل، برخی افراد اقدام به عرضه دام در سطح شهر می‌کنند که موجب آلودگی سیما و منظر شهری شده است.

سید فرزاد کاظمی رئیس سازمان ساماندهی میادین و مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری اسلامشهر  در این خصوص اظهارکرد: در سنوات گذشته با اجرای طرح ساماندهی مشاغل شهری تمامی مراکز عرضه دام زنده که در سطح شهر پراکنده بودند، متمرکز و درآمد پایدار نیز برای شهر ایجاد شد.

وی با اشاره به عرضه دام زنده در برخی نقاط شهر افزود: از شهروندان درخواست می‌کنیم برای حفظ سلامت خود و دیگران از مرکز معتبر عرضه دام زنده شهرداری اسلامشهر خرید کنند که در این مرکز ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی، با نظارت شبکه بهداشت، سازمان دامپزشکی، تعزیرات حکومتی و بازرسی برای قیمت تنظیم بازار دام سالم عرضه می شود.

کاظمی با تاکید برضرورت و اهمیت ایجاد مدیریت واحد برای ساماندهی عرضه دام گفت: برخی از دام فروشان سطح شهر از اتحادیه دامداران و جهاد کشاورزی پروانه فعالیت دارند، در صورتیکه اگر برای عرضه دام زنده مدیریت واحدی باشد، علاوه بر جلوگیری از به خطر افتادن سلامت افراد جامعه و نظارت و ساماندهی قیمت‌ها، از آلودگی سیما و منظر شهری که محیط زندگی مردم است، کاسته می شود.

رئیس سازمان ساماندهی میادین و مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری اسلامشهر، تاکید کرد:  در مراکز غیر مجاز عرضه دام زنده، به دلیل شرایط بد نگهداری، تغذیه نامناسب، حمل و نقل غیر بهداشتی در زمان عرضه  می شور، جز دام‌هایی به شمار میرودند که قابلیت عرضه به عنوان یک دام سالم را دارا نیستند و لاشه ها در این دام ها علاوه بر کیفیت پایین، زمینه مناسب و بیشتری را برای انتقال بیماری و فساد در اثر آلودگی ثانویه دارند.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و اهداف  ایجاد مرکز عرضه بهداشتی دام زنده، در شهر اسلامشهر گفت: مرکز عرضه بهداشتی دام زنده شهرداری اسلامشهر که با حداقل اعتبار و امکانات داخلی شهرداری بهسازی و بازسازی شده و به منظور حفظ محیط زیست، طی ماههای اخیرعملیات احداث تصفیه خانه فاضلاب این مرکز آغاز شده ، بزودی با تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه این مرکز علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، مشکلات زیست محیطی آن هم  برطرف می شود.

کاظمی با بیان اینکه در این مرکزامکان ظرفیت افزایش غرفه‌های عرضه دام زنده بهداشتی وجود دارد، خاطر نشان کرد: تا پایان اسفندماه با برگزاری مزایده، پیمانکار مرکز عرضه بهداشتی دام زنده مشخص می شود وشهرداری آمادگی لازم برای گسترش این فضا و افزایش تعداد غرفه ها را در آینده دارد.

گفتنی است مرکز عرضه بهداشتی دام زنده شهرداری اسلامشهر در ۱۳ غرفه عرضه دام و یک غرفه ذبح دام در زمینی به وسعت ۲ هکتار در جنوب بلوار الغدیر، جنب جایگاه CNG دارالسلام واقع شده و دام زنده در این مرکز با نرخ مصوب و وزن دقیق و زیر نظر دامپزشکی وبا تایید سلامت دام عرضه می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر