کد خبر: 1068428
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
کاخ کرملین و وزارت خارجه روسیه با توجه به اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو در دریای سیاه، از اینکه طرف مقابل، خطر درگیری را نادیده می‌گیرد؛ انتقاد کردند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از اقدامات آمریکا در دریای سیاه نگران است و وضعیت را رصد می‌کند.

این در حالی است که سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه هم می‌گوید اقدامات تحریک آمیز آمریکا و متحدانش در دریای سیاه که با هدف آزمودن مسکو انجام می‌شود مایه نگرانی است حال آنکه نیروی دفاعی ما مستحکم است و آمادگی عقب راندن آن‌ها را هم داریم، اما متأسفانه، همکارانمان در طرف مقابل، این مسئله را که مخاطرات تقابل رو به افزایش است؛ نادیده می‌گیرند.

وی هشدار داد: افزایش حضور ناتو در دریای سیاه بازی با آتش و تلاشی برای آزمایش مقاومت روسیه است.

هفته پیش، همزمان با حضور کشتی‌های جنگی آمریکا در دریای سیاه، روسیه نیز رزمایشی نظامی در این منطقه برگزار کرد.

دریای سیاه، شش کشور هم کرانه با آن، یعنی کشور‌های روسیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین، گرجستان و ترکیه را از طریق دریای مدیترانه به اقیانوس اطلس پیوند می‌دهد.

از میان این شش کشور، سه مورد (رومانی، بلغارستان و ترکیه) عضو ناتو هستند و دو کشور دیگر هم (گرجستان و اوکراین) امیدوارند که به پیمان آتلانتیک شمالی ملحق شوند.

از سوی دیگر، اشراف دریای سیاه به تمامیت ارضی روسیه به این معنا است که بخش وسیعی از قسمت اروپایی این کشور در تیررس موشک‌های میان برد آمریکا قرار دارد که در رومانی مستقر شده است. اگر چه الحاق کریمه به روسیه که در سال ۲۰۱۴ محقق شد؛ قدرت بازدارندگی مسکو در دریای سیاه را افزایش داده، اما واقعیت این است که کوچک‌ترین غفلت می‌تواند به تغییر موازنه قوا به نفع بلوک غرب تمام شود.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، چندی پیش، در سفر به کشور‌های حوزه دریای سیاه، از گرجستان و رومانی هم بازدید کرده بود. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا پیش از سفر آستین، در این باره گفت: ما در حال تقویت حاکمیت کشور‌هایی هستیم که در خط مقدم تجاوز روسیه قرار دارند!

از سوی دیگر، «آنگرت کرامپ-کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان هم مدعی شده بود که ناتو باید آماده باشد روسیه را با سلاح‌های هسته‌ای مهار و از هرگونه نقض حریم هوایی بر فراز کشور‌های بالتیک و اطراف دریای سیاه جلوگیری کند- ادعایی که واکنش تند روسیه را در پی داشت.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار