کد خبر: 1064310
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

بعد از دو مکاتبه گمرک با وزارت جهاد در رابطه با تعیین تکلیف محموله برنج وارداتی قبل از ممنوعیت واردات و عدم پاسخگویی این وزارتخانه، این بار گمرک ایران از وزارت صمت خواسته است تکلیف هزاران تن برنج موجود در بنادر را مشخص کند. در این رابطه تأکید شده است ورود حداقل ۱۳‌هزار تن از این برنج‌ها که امکان ترخیص دارد می‌تواند بر قیمت برنج در بازار مؤثر باشد.
به گزارش ایسنا، ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای مردادماه تا پایان آبان‌ماه سال جاری در حالی شروع شد که پیش از آن فعالان بازار و البته برخی دستگاه‌های ذی‌ربط خواستار به تعویق افتادن ممنوعیت فصلی و حتی عدم اجرای آن در سال جاری به دلیل کاهش واردات برنج و افزایش قیمت شده بودند، اما در هر صورت این اتفاق نیفتاد و بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد صرفاً ترخیص آن بخش از محموله‌های برنج وارداتی که تا قبل از ۳۱تیرماه دارای اعلامیه ورود یا قبض انبار هستند مشروط به اینکه دارای ثبت سفارش باشند، بلامانع بوده و ترخیص صورت بگیرد، اما همان زمان گمرک اعلام کرد که حدود ۱۰کشتی حاوی برنج به سمت ایران حرکت کرده و احتمال اینکه کمی بعد از شروع ممنوعیت به کشور برسند وجود دارد، از این رو خواستار به تعویق افتادن ممنوعیت فصلی در راستای ورود محموله‌های برنج به کشور و رسیدن به بازار بود ولی موافقتی با آن نشد. در هر صورت کشتی‌های برنج به بنادر رسیدند و برخی از آن‌ها با وجود اینکه قبل از ۳۱تیرماه آمده بودند، اما تاریخ اعلامی ورود یا قبض انبارشان بعد از اول مردادماه صادر شد، از این‌رو امکان ترخیص پیدا نکرد.
بی‌توجهی وزارت جهاد به ۲ بار استعلام
با توجه به حقوقی که برای صاحبان کالا ایجاد می‌شد و درخواستی که برای ترخیص این محموله‌ها وجود داشت، گمرک ایران طی مکاتبه‌ای در مرداد ماه با وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه استعلام گرفت و اعلام کرد با توجه به اینکه ورود کالا به ۱۲مایلی آب‌های سرزمینی کشور از نظر حقوقی ورود کالا به قلمرو سیاسی محسوب می‌شود، صاحبان محموله‌ها درخواست ترخیص کالای خود را دارند، از این‌رو اگر کشتی‌های حامل برنج‌های وارداتی قبل از تاریخ ممنوعیت فصلی برنج به کشور رسیده و در لنگرگاه و بنادر پهلو بگیرند، فارغ از اینکه اعلامیه ورود یا قبض انبار آن‌ها چه زمانی صادر شده است، آیا اجازه ترخیص از گمرک را طبق شرایط قبل از مقررات مربوطه دارند یا خیر؟
وزارت جهاد کشاورزی پاسخی در این باره به گمرکات اعلام نکرد و برنج‌های وارداتی بلاتکلیف در گمرک باقی ماند تا اینکه بار دیگر در شهریورماه معاون فنی گمرک مجدداً مکاتبه خود با امید گیلان‌پور، معاون وزارت جهاد کشاورزی را تکرار کرد و خواست با توجه به پیگیری‌های مکرر صاحبان کالا، تکلیف برنج‌های رسیده به ایران قبل از شروع ممنوعیت فصلی را مشخص کند.
ورود ۱۳‌هزار تن برنج قیمت را تحت تأثیر قرار می‌دهد
وزارت جهاد کشاورزی بی‌توجه به این موضوع پاسخی ارائه نکرد تا اینکه بار دیگر اخیراً معاون فنی گمرک برای تعیین تکلیف وضعیت برنج‌های وارداتی مکاتبه‌ای با بیک‌زاده، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت داشته است که نشان می‌دهد از ۵۰‌هزار تنی که گفته شده بود به بنادر رسیده حداقل ۱۳‌هزار تن امکان ترخیص دارد که تاکنون با آن موافقت نشده است. معاون فنی گمرک خواستار صدور دستور فوری و ارائه پاسخ در این رابطه، با توجه به پیگیری صاحبان کالا شده و اعلام کرده چنانچه موافقتی در این رابطه صورت بگیرد، بیش از ۱۳‌هزار تن برنج که حقوق مکتسبه برای صاحبان آن ایجاد شده است، قابلیت ترخیص از گمرک را خواهد داشت که این موضوع قطعاً بر قیمت برنج خارجی موجود در بازار مؤثر است.
افزایش بیش از ۴۰‌درصدی قیمت برنج
اکنون حدود ۱۳‌هزار تن برنج قابلیت ترخیص و ورود به کشور را دارد و این در شرایطی است که برخی تأکید دارند تنظیم واردات و ورود برنج می‌توانست مانع از افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی در ماه‌های اخیر شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار