کد خبر: 1063583
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
پایان ۱۶ سال صدارت مرکل
با اعلام پیروزی سوسیال‌دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی آلمان، گمانه‌زنی‌ها از احتمال دور شدن نسبی دولت جدید این کشور از امریکا و گرایش هرچه بیشتر به درون اروپا و نیز روسیه و چین حکایت دارد. مسکو و پکن هم با اعلام اینکه انتخابات آلمان را پیگیری می‌کنند، از ابراز تمایل برای برقراری رابطه با برلین خبر داده‌اند.
آزاده‌سادات عطار

با اعلام پیروزی سوسیال‌دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی آلمان، گمانه‌زنی‌ها از احتمال دور شدن نسبی دولت جدید این کشور از امریکا و گرایش هرچه بیشتر به درون اروپا و نیز روسیه و چین حکایت دارد. مسکو و پکن هم با اعلام اینکه انتخابات آلمان را پیگیری می‌کنند، از ابراز تمایل برای برقراری رابطه با برلین خبر داده‌اند.
نتیجه انتخابات پارلمانی آلمان که یک شنبه ۲۶ سپتامبر (۴ مهرماه) برگزار شد، پیروزی سوسیال‌دموکرات‌ها را به دنبال داشت. اگرچه تمامی نظرسنجی‌های پیش از این انتخابات که با امتناع آنگلا مرکل از شرکت در آن، فصل جدیدی را پس از ۱۶ سال رقم خواهد زد، حاکی از پیشتازی حزب سوسیال‌دموکرات بود، اما جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا که گویی انتظار چنین نتیجه‌ای را نداشت، به محض اطلاع از نتایج اولیه، با اشاره به حزب سوسیال دموکرات به خبرنگاران گفت: «عجب! آن‌ها قوی هستند.» البته این حزب که هم اکنون نیز در دولت ائتلافی مرکل حضور دارد، تنها با اختلاف ۲ درصد موفق شد محافظه‌کاران موسوم به حزب اتحادیه یعنی دموکرات‌مسیحی‌ها و سوسیال‌مسیحی‌ها را پشت سر بگذارد. نتایج حاکی از این است که حزب سوسیال‌دموکرات با ۷/۲۵ درصد، محافظه‌کاران حاکم ۱/۲۴ درصد و سبز‌ها با ۸/۱۴ درصد، بهترین نتیجه را در طول تاریخ خود کسب کردند. به این ترتیب سوسیال‌دموکرات‌ها با چنین پیروزی شکننده‌ای، چون نتوانستند اکثریت را به دست آورند، چاره‌ای جز تشکیل دولت ائتلافی نخواهند داشت. با این حال، اولاف شولتس، نامزد این حزب، یک شنبه شب علاوه بر اینکه خود را صدراعظم آتی آلمان دانست در فضای پر ابهام درباره آینده دولت، قاطعانه گفت که از آرای کافی برای تشکیل کابینه جدید در این کشور برخوردار است و می‌تواند در ائتلاف با حزب سبز و لیبرال‌دموکرات جدید دولت تشکیل دهد.
توجه هر چه بیشتر به شرق
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با اعلام اینکه روسیه در پی روابط دو‌جانبه بین مسکو و برلین است، گفت که کشورش مشتاقانه نتایج انتخابات آلمان را دنبال می‌کند. وی در نشستی خبری تصریح کرد: «بدون شک انتخابات در بزرگ‌ترین کشور اروپا توجه‌های زیادی را در سراسر جهان به خود جلب می‌کند. ما با توجه و علاقه بسیار نتایج انتخابات آلمان را دنبال می‌کنیم.»‌هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در اظهاراتی مشابه اعلام کرد که پکن آماده همکاری با دولت جدید آلمان است و امیدوار است روابط خود را با برلین تقویت کند. وی افزود: «ما نتایج اولیه رأی‌گیری در انتخابات پارلمانی را مورد توجه قرار داده‌ایم و آماده تقویت همکاری‌های عملی با آلمان هستیم. امیدواریم روابط چین و آلمان بر اساس گفت‌وگوی برابر ادامه یابد و روابط چین و آلمان تقویت شود.» این مقام چینی افزود: «پکن معتقد است روابط با آلمان در مسیر صحیح در حال توسعه است. همکاری هماهنگ بین دو کشور با منافع مشترک سازگار است.»
بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتخابات آلمان می‌تواند زمینه را برای گسترش دیدگاه ضدامریکایی در اتحادیه اروپا هموارتر کند. طی ۱۶ سال صدارت مرکل، احزاب چپ از جمله سوسیال‌دموکرات به شکل قابل‌توجهی در حاشیه قرار گرفته بودند. این حزب از مؤسسان حزب چپ اروپاست که پیشینه آن به دهه ۱۸۶۰ بر می‌گردد. در دوران مرکل، وی و حزبش به عنوان حزبی راست میانه، با هر نوع راست‌گرایی افراطی برخورد می‌کرد و این احتمال بسیار قوی است که با به قدرت رسیدن چپ‌ها، همچنان دیدگاه‌های ضد افراط‌گرایی در آلمان حاکم باشد با این تفاوت که احتمالاً نگاه به درون تقویت خواهد شد و در کنار دور شدن نسبی از امریکا، توجه‌ها بیش از پیش به شرق معطوف شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار