کد خبر: 1061802
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
درمان سرطان مبتنی بر آران‌ای پیامرسان (mRNA) که به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند پس از موفقیت در فاز حیوانی اکنون وارد فاز انسانی می‌شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: به نقل از ایندیپندنت، شرکت آلمانی "بیوان‌تک" (BioNTech) که واکسن مبتنی بر آران‌ای فایزر را تولید کرده است، در حال آزمایش درمانی برای مبارزه با سلول‌های سرطانی به وسیله تولید پروتئنی خاص است.

آران‌ای پیامرسان الگو‌های ژنتیکی خاصی را برای تولید نوعی پروتئین کدگذاری می‌کند. در این مطالعه که در مجله‌ی "Science Translational Medicine" منتشر شده است، محققان ترکیبی از آران‌ای پیامرسان که باعث ایجاد پروتئین "سیتوکین" (cytokine) می‌شود را تولید کردند. سیتوکین به طور طبیعی توسط سلول‌های ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی تولید می‌شود.

همانند واکسن کووید-۱۹ فایزر این درمان جدید به سلول‌ها آموزش می‌دهد که پروتئینی خاص تولید کنند. در این مورد پروتئین مورد نظر پروتئین ضد سرطانی است که با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند.

نتایج این تحقیقات نشان داده است که پس از تزریق این ترکیب به موش‌هایی که دو نوع مختلف سرطان پوست و ریه را تجربه می‌کردند نوعی پاسخ ایمنی ایجاد شد که باعث تولید پروتئین سیتوکین می‌شود. ترشح این پروتئین باعث کاهش تومور‌های ۱۷ موش از ۲۰ موش طی کمتر از ۴۰ روز شد.

علاوه بر آن در برخی از این حیوانات، درمان از ناحیه مورد نظر یعنی پوست به ریه‌ها رفت و باعث کاهش بیشتر تومور‌ها شد. دانشمندان خاطرنشان کردند که اگرچه این درمان می‌تواند رویکردی مناسب باشد، اما احتمال بروز عوارض جانبی نیز وجود دارد.

به دنبال موفقیت آمیز بودن مطالعات انجام شده به زودی آزمایش‌های بالینی آغاز می‌شود. فاز یک و دو این مطالعه از سال ۲۰۱۹ با شرکت ۲۳۱ داوطلب آغاز شده است و نتایج منتشر شده در نوامبر ۲۰۲۰ هیچ عارضه منفی نشان نداده است.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار