کد خبر: 1043663
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
فراخوان تظاهرات روز یک شنبه گروه‌های شبه‌نظامی نژادپرست و سفیدبرترپندار‌ها در امریکا، نخستین قدرت‌نمایی حامیان رئیس‌جمهور پیشین پس از خروج از کاخ سفید است. این تحرکات همراستا با سخنرانی اخیر دونالد ترامپ است که دیگر در دفاع از مواضع نژادپرستانه خود، مهاجران را قاتل و متجاوز خطاب کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روند رسیدگی به اتهامات درک شاوین، پلیس امریکایی که پارسال، با قرار دادن زانویش روی گردن جرج فلوید سیاهپوست باعث مرگ وی شد همچنان ادامه دارد. حین دادرسی به این پرونده، تظاهرات‌هایی علیه نژادپرستی در امریکا در جریان است. با این حال، نژادپرست‌های سفیدبرترپندار هم از عرض اندام خیابانی کوتاه نیامده‌اند. برنامه تظاهرات روز یک شنبه گروه‌های راست افراطی و برنامه‌ریزی آنان برای تظاهرات در سرتاسر امریکا، باعث شد نیرو‌های پلیس این کشور به حال آماده‌باش درآیند. این تجمعات که «جان سفیدپوستان اهمیت دارد» نام گرفته است، قرار است در شهر‌های مختلف امریکا برگزار شود. گروه‌های شبه‌نظامی از جمله پسران مغرور که در حمله ژانویه گذشته به کنگره امریکا دست داشتند، نیز برای حضور در تظاهرات روز یک شنبه اعلام آمادگی کردند.

آماده‌باش مقامات محلی

قانونگذاران دموکرات ایالت کالیفرنیا روز شنبه در بیانیه‌ای، برنامه‌ریزی گروهی موسوم به شوالیه‌های سفیدپوست وفادار وابسته به کوکلاس‌کلان‌ها برای برگزاری تظاهرات در منطقه «هافینگتون بیچ» را محکوم کردند. اداره پلیس این منطقه برای مقابله با خشونت‌های احتمالی اعلام آمادگی کرد. گروه‌های نزدیک به حزب دموکرات از جمله «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» نیز قرار است در تقابل با تجمعات گروه‌های راست‌گرای افراطی، به‌خصوص در ایالت کالیفرنیا، وارد خیابان شوند. همچنین سخنگوی اداره پلیس شهر رالی در ایالت کارولینای شمالی نیز اعلام کرد از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری چنین تجمعاتی باخبر بوده و اداره پلیس شهر اشویل در همین ایالت نیز اعلام کرد که تحرکات گروه‌های راست افراطی را زیر نظر دارد. مقامات ایالت اوهایو نیز درباره تجمعاتی که قرار است در شهر کلمبوس برگزار شود گفتند، در صورت لزوم، نیرو‌های مسلح از سرتاسر ایالت به این شهر اعزام می‌شوند.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به سخنرانی اخیر ترامپ در گردهمایی «کمیته ملی» حزب جمهوریخواه پرداخت و نوشت ترامپ علاوه بر اینکه مخالفان دموکرات و منتقدان جمهوریخواهش از جمله میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا را به شدت هدف انتقاد قرار داد، بار دیگر از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ سخن گفت. رئیس‌جمهور پیشین امریکا مواضع نژادپرستانه خود را بار دیگر تکرار کرد و از مهاجران و پناهجویان با عنوان متجاوز و قاتل یاد کرد. وی این را هم گفت که اطمینان دارد نامزد حزب جمهوریخواه این انتخابات را پیروز می‌شود.

حمله به سیاهپوست با لباس نظامی

هفته پیش، انتشار تصاویر مربوط به حمله مأموران پلیس امریکا به سیاهپوستی که لباس رسمی نظامی به تن دارد، واکنش مخاطبان را به دنبال داشت. در این ویدئو که دوربین‌های نصب شده بر لباس مأموران آن را ضبط کرده‌اند، دو افسر پلیس، بیش از ۴۰ بار از «کارون نازاریو» ستوان دوم ارتش امریکا که لباس رسمی بر تن دارد می‌خواهند از خودرو پیاده شود. پس از بگو مگو میان طرفین، در نهایت این فرد سیاهپوست از خودرو پیاده می‌شود و هنگامی که از وی خواسته می‌شود روی زمین دراز بکشد می‌پرسد چه اتفاقی افتاده است و چرا با او اینطور رفتار می‌کنند. دو مأمور در ادامه این ویدئو در حال تلاش برای زمین زدن نازاریو دیده می‌شوند. پلیس مدعی است به این دلیل که خودروی نازاریو پلاک عقب نداشته، به او دستور توقف داده شده است و نازاریو تلاش کرده مأموران را دور بزند. بسیاری از مخاطبان، ضمن توهین‌آمیز دانستن اقدام نیرو‌های پلیس، خواستار اخراج آن‌ها شدند.

اپیدمی خشونت در امریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، روز یک شنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر با اشاره به افزایش خشونت‌ها در امریکا نوشت: «خشونت مرتبط با سلاح در این کشور یک اپیدمی است. خیلی وقت است که زمان آن رسیده تا کنگره در این خصوص اقدامی انجام دهد». پنج شنبه هفته گذشته بایدن از شش دستور اجرایی برای مقابله با خشونت‌های مسلحانه در امریکا خبر داد و از کنگره این کشور خواست قوانینی را برای محدود کردن حمل سلاح در این کشور به تصویب درآورد. فرمان اجرایی رئیس‌جمهور امریکا شامل وضع قوانین جدید برای دسته‌ای از تسلیحات خاص و تشدید قوانین برای بررسی سوء سابقه افرادی که قصد خریداری سلاح دارند، می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار