کد خبر: 1036933
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرزخبر داد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: اطلس فرهنگی استان که شامل مراکز و زیرساخت‌های فرهنگی است تدوین می‌شود.

ناصر مقدم در حاشیه جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه البرز و کارگروه زیر بنایی استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهار کرد: برای اینکه بخواهیم برنامه ریزی جامعی در خصوص حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری داشته باشیم، لازم است ابتدا یک اطلاعات کافی از داده‌ها داشته باشیم.

وی بیان کرد: لذا در این راستا طی جلسات مختلف در شورای فرهنگ عمومی استان در سال ۹۲ مصوب شد اطلس فرهنگی استان که شامل تمام مراکز و زیر ساخت‌های فرهنگی و هنری اعم از مجتمع‌های فرهنگی، کتاب خانه‌های عمومی، مساجد، مدارس و تمام حوزه‌ها در قالب پژوهش مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه در این راستا طرح پژوهشی اطلس فرهنگی استان را از سازمان مدیریت برنامه ریزی درخواست کردیم، تصریح کرد: امیدواریم به عنوان اولین استان بتوانیم این طرح را به صورت جامع در قالب یک تیم پژوهشی به ثمر برسانیم.

وی درباره هدف از درخواست این پروژه خاطر نشان کرد: اطلس فرهنگی ابزار مهمی برای سیاست‌گذاران فرهنگی به حساب می‌آید، نخست اینکه سیاست گذار با استفاده از امکانات مربوط به لایه‌های مختلف اطلاعات دسترسی پیدا می‌کند و در مرحله بعدی با استفاده از داده‌ها و لایه‌های مختلف اطلاعات فرآیند سیاستگذاری با سرعت و هزینه کمتری انجام می‌شود.

مقدم خاطر نشان کرد: همچنین با اتکا به اطلاعات پردازش شده آسیب‌ها و مسائل فرهنگی نمایان می‌شود و در نهایت با استفاده از تحلیل اطلاعات موجود سیاست‌های دقیق‌تری به عنوان خروجی به دست می‌آید.

وی ادامه داد: منابع دانشگاهی و حتی عموم مردم نیز، می‌توانند از دستاوردهای این اطلس فرهنگی استفاده کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه در ۴ فاز بنا داریم این موضوع را پیگیری کنیم، گفت: در فاز اول بررسی وضعیت فرهنگی موجود استان البرز، در سه بخش شامل بررسی اسناد بالادستی فرهنگی، بررسی اسناد فرهنگی استان و بررسی تطبیقی در دیگر کشورها و شهرهای مشابه استان صورت می‌گیرد.

وی در خصوص فاز دوم این پروژه که شناسایی و تدوین اطلاعات فرهنگی استان البرز است، اظهار کرد: در این مرحله شناسایی مناطق جغرافیایی و فرهنگی، اقوام مختلف، گروه‌های جنسیتی، سنی و شناسایی مذاهب مختلف استان البرز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مقدم تصریح کرد: در بخش سوم این اطلس فرهنگی نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت‌های استان البرز شناسایی می‌شوند.

وی در خصوص فاز سوم پروژه اطلس فرهنگی که طراحی نرم افزار ویژه داده‌ها و اطلاعات فرهنگی استان البرز است، خاطر نشان کرد: مشخص نمودن برنامه‌های فرهنگی مرتبط با مناطق فرهنگی استان، اقوام مختلف، گروهای جنسیتی، گروهای سنی و مذاهب مختلف این استان تدوین و بررسی می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: در فاز دوم چارچوب پایش داده‌ها و اطلاعات فرهنگی استان البرز بر اساس مناطق فرهنگی، اقوام مختلف و … تدوین می‌شود.

گفتنی است؛ با اتفاق نظر آرا ۱۵۰ میلیون تومان جهت تدوین پروژه اطلس فرهنگی استان البرز اختصاص داده می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار