کد خبر: 1034722
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸
چند روزی است که هیئتی از کره‌جنوبی به منظور رفع توقیف دارایی‌های ارزی ایران در بانک‌های کره‌ای با مقامات ایرانی دیدار دارند، با این حال از آنجایی که مقامات کره‌ای پیش از این به آزاد‌سازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران در بانک‌های کشورشان بی‌توجهی کردند، به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها می‌خواهند با سالوسی رفع توقیف کشتی کره‌ای را که اخیراً به دست ایران در خلیج‌فارس به دلیل آلوده کردن محیط زیست توقیف شد، تلاشی برای رفع توقیف دارایی‌های ارزی ایران در کره بدانند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز دو شنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای از توقیف یک فروند شناور کره‌جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض مقررات زیست محیطی در خلیج فارس خبر داده بود. پس از آن مقامات کره‌جنوبی روز چهار شنبه هفته گذشته اعلام کردند که یک هیئت کره‌جنوبی نیمه شب پنج شنبه عازم ایران خواهد شد. یونهاپ (خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی) روز چهار شنبه گزارش داد یک هیئت به سرپرستی «کو کیونگ سوگ» مدیرکل امور خارجه آفریقا و خاورمیانه وزارت امور خارجه کره‌جنوبی عازم ایران می‌شود. یونهاپ ادعا کرد هیئت کره‌جنوبی برای مذاکره در مورد آزادی کشتی توقیف شده و خدمه آن به تهران سفر می‌کند.

«چویی جونگ کان» معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی پیش از ترک سئول به مقصد تهران به خبرنگاران گفت: این سفر فرصت خوبی خواهد بود تا بار دیگر به وضوح آنچه را دولت ایران می‌خواهد، بشنویم و تشخیص دهیم که ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و چه کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم.

اما رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با چویی جونگ کان، قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی ضمن ابراز امیدواری در خصوص نتایج این مذاکرات با بیان اینکه مسدود شدن پول ایران در کره جنوبی چالش اصلی ما با این کشور است، گفت: «ما در سایر کشور‌ها نیز منابعی داشتیم و به‌رغم تحریم‌های امریکا از آن‌ها استفاده کردیم، اما در مورد کره جنوبی که یکی از شرکای تجاری مهم و اصلی ایران بوده است، هنوز نتوانسته‌ایم به منابع‌مان در این کشور دسترسی داشته باشیم.»

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۷ میلیارد دلار حق طبیعی و مسلم ملت ایران بیش از دو سال است در بانک‌های کره جنوبی متوقف شده است، خطاب به مقامات کره‌ای گفت: نسبت به ادامه توقف دارایی‌هایمان در کره جنوبی بی‌تفاوت نخواهیم بود.

با وجود اینکه ایران با صادرات کالاهایی، چون نفت و فرآورده‌ها در تولید ناخالص جهانی نقش خود را ایفا کرده، اما امریکا به شکل ظالمانه‌ای بخش نفت و دارایی‌های خارجی کشورمان را در شبکه بانکی دنیا تحریم کرده است. این در حالی است که بخشی از این دارایی‌ها در بانک‌های خارجی برای زمانی است که ایران تحریم نبوده است، با این حال برخی از کشور‌ها از ترس امریکا و تحریم و تنبیه‌های احتمالی از آزاد‌سازی دارایی‌های ایران ممانعت می‌کنند.

یکی از کشور‌هایی که تاکنون به‌رغم رایزنی‌های مختلف در برابر آزاد‌سازی دارایی‌های متعلق به ایران در بانک‌های خود مقاومت می‌کند، کره جنوبی است. بر اساس اطلاعات موجود، گویا ایران در بانک‌های کره‌ای ۷ الی ۹ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده دارد.

اخیراً به دلیل تخلفات زیست‌محیطی یکی از کشتی‌های کره جنوبی توسط ایران متوقف شده است که مقامات کره‌ای برای رفع توقیف این کشتی رایزنی‌هایی را با ایران آغاز کرده‌اند که امید می‌رود تغییر رفتار کره جنوبی درباره دارایی‌های بلوکه شده متعلق به ایران در این کشور در حاشیه گفتگو‌های مقامات کره جنوبی و ایران جهت آزاد‌سازی کشتی متخلف کره جنوبی مطرح شود.

عبدالناصر همتی با اشاره به سفر سال پیش خود به سئول گفت: ۵/ ۱ سال پیش با مقامات کره جنوبی و از جمله معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد آن کشور درباره این موضوع مذاکراتی داشتم و آن‌ها قول مساعدت و همکاری دادند که متأسفانه عملیاتی نشد و ما هم نتوانستیم از منابع‌مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ۷ میلیارد دلار حق طبیعی و مسلم ملت ایران بیش از دو سال است که در بانک‌های کره جنوبی متوقف شده است. البته امیدوارم این مسئله که مانعی بر سر روابط ایران و کره جنوبی است، هر‌چه سریع‌تر برطرف شود و قطعاً هدف اصلی این مذاکرات نیز حل مشکل بانکی است.

رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص عملکرد کشور کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور تصریح کرد: این رفتار کشور کره جنوبی خطای بزرگی است و اساساً این نکته که کره با تبعیت از دستور کشوری ثالث پول ایران رامسدود کند، غیرقابل قبول است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کره جنوبی نباید به امریکایی‌ها اعتماد کند، گفت: ما انتظار داریم دولت کره جنوبی به صورت مستقل و بدون در نظر گرفتن دستورات دولت در حال اخراج امریکا در این‌باره تصمیم‌گیری کند.
همتی ضمن تأکید مجدد مبنی بر پیگیری‌های حقوقی در این باره عنوان کرد: در صورتی که این موضوع حل نشود برای احقاق حقوقمان و استفاده از حق طبیعی و منابع‌مان در کره، پیگیری‌های حقوقی را که شروع کرده‌ایم، ادامه خواهیم داد.

ظریف: کره‌جنوبی منابع ارزی ایران را آزاد کند

روز گذشته چویی جونگ کان، قائم مقام وزیر امور خارجه کره‌جنوبی که در رأس هیئتی به منظور بررسی حل مشکلات روابط دو کشور و به ویژه موضوع منابع مالی ایران در این کشور به تهران سفر کرده است، با محمد جوادظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار ظریف بزرگ‌ترین مانع توسعه روابط دو کشور در شرایط فعلی را محدودیت ایجاد شده برای منابع ارزی ایران نزد بانک‌های کره‌ای ذکر کرد و از دولت کره خواست که هرچه سریع‌تر در جهت رفع این موانع اقدامات لازم معمول کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: با توجه به پیامد‌های بهداشتی و اقتصادی کرونا، در حال حاضر اولویت اصلی مناسبات دو کشور فراهم شدن دسترسی به این منابع است. ظریف در ادامه اظهار داشت: اقدام غیرقانونی بانک‌های کره، جو عمومی و دیدگاه مردم ایران نسبت به کره را به شدت منفی کرده و به وجهه این کشور آسیب جدی وارد کرده است لذا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حق قانونی خود برای ورود به موضوع تأکید دارند که این مشکل باید هرچه زودتر حل شود.

مقام کره‌ای‌: برای دسترسی ایران به منابعش تلاش می‌کنیم

مقام کره‌ای نیز در این دیدار با تأکید بر اراده کشورش برای حل مشکل خاطرنشان کرد: سئول از همه توان خود برای فراهم آوردن شرایط دسترسی به این منابع استفاده خواهد کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه کره با اشاره به توقیف کشتی متعلق به این کشور، خواستار تسریع در حل این موضوع شد.

ظریف: مشکل توقیف کشتی کره‌ای فنی است

ظریف در این خصوص تأکید کرد: کشتی کره‌ای به دلیل آلوده‌سازی آب‌های خلیج فارس توقیف شده لذا صرفاً موضوعی فنی است که رسیدگی به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعاً دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
این دولت عرضه و توان دیپلماسی ندارد٬ پرونده کره جنوبی را از تیم مذاکره کننده فعلی بگیرید به افراد مومن و جوان وانقلابی بدهید انگاه میینید چگونه گره باز خواهد شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار