کد خبر: 1032465
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بنای دولت درباره بودجه، بر تعامل و همکاری است، گفت: تغییرات در لایحه تا جایی می‌تواند به وجود بیاید که شاکله بودجه‌ای که در ۱۰ ماه گذشته روی آن کار و در زمان مقرر هم تقدیم مجلس شده است، به هم نخورد.
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش ایرنا، محمود واعظی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره نظر دولت در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: قانونی که الان درباره آن بحث می‌شود یکی از موضوعاتی است که به هر حال جناح‌های سیاسی و گروه‌های مختلف درباره آن نظرات متفاوت دارند و هنوز هم به تصویب نهایی نرسیده است؛ لذا اگر دولت بخواهد درباره چیزی که الان در مجلس درباره آن بحث صورت می‌گیرد و ممکن است ما با چند بند آن موافق باشیم یا با یک بند آن موافق نباشیم نمی‌توانیم نسبت به کل قانون اظهارنظر کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره لایحه بودجه و نشست روز گذشته مجلس و دولت اظهارکرد: دیروز جلسه خیلی خوبی داشتیم. رئیس مجلس و رئیس کمیسیون تلفیق و دوستانی که از مجلس حضور داشتند، سؤال‌ها و نظرات خود را گفتند و از طرف دولت هم رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیران نظرات خود را مطرح کردند. لازم بود در چنین جلسه‌ای در یک محیط دوستانه و صمیمی تبادل‌نظر صورت گیرد.

واعظی با بیان اینکه شرایط حاکم بر جلسه شرایط تعامل و همکاری بود، خاطرنشان کرد: قرار دو رئیس بر این شد که سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق در ارتباط با بودجه بیشتر تبادل‌نظر داشته باشند و قرار است که روز شنبه رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیگران بروند و درباره بخش‌های مختلف بودجه تبادل‌نظر داشته باشند.

وی افزود: بنای دولت بر تعامل و همکاری است، ولی تغییرات تا جایی می‌تواند به وجود بیاید که شاکله بودجه‌ای که در ۱۰ ماه گذشته روی آن کار و در زمان مقرر هم تقدیم مجلس شده است، به هم نخورد. ما از هرگونه نظرات تکمیلی و اصلاحی که هم در ارتباط با صرفه‌جویی در بودجه و هم درآمدزایی بودجه به ما کمک کند، چه در بخش هزینه و چه در بخش درآمد قطعاً استقبال می‌کنیم.

اظهارات رئیس جمهور درباره نظارت بر وزرا مستند بر قانون اساسی است

واعظی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مباحث مطرح شده درباره نظارت بر عملکرد وزیران گفت: رئیس‌جمهور هم رشته‌اش حقوق است و هم ۲۰ سال نماینده مجلس بوده است و با استفاده از قانون اساسی و نه سلیقه شخصی به قانون اساسی استناد می‌کند و می‌گوید قانون اساسی مأموریت‌ها و وظایف را مشخص کرده است. سؤال از وزیران، تحقیق و تفحص و استیضاح حق مجلس است. آقای رئیس‌جمهور هم در صحبتی که در ارتباط با حقوق شهروندی و حقوق اساسی داشتند، این موضوع را مطرح کردند، ولی کار وزیران و نظارت بر کار روزمره آن‌ها از سیاست‌هایی است که رئیس‌جمهور مشخص می‌کند و این وظیفه شخص رئیس‌جمهور است که بر کار وزیران نظارت کند.

وی یادآور شد: البته در قانون در قوه قضائیه برای بازرسی کل کشور هم وظایف نظارتی مشخص شده است که ما به آن هم احترام می‌گذاریم و همکاری می‌کنیم، ولی اینکه هر نماینده یا رئیس مجلس و نائب رئیس مجلس یا رئیس یک کمیسیون بخواهد شخصاً وزیری را صدا کند یا سفری به استان‌ها بروند و در آن سفر بگویند که ما آمدیم بر پروژه‌ها نظارت کنیم چنین موضوعی در قانون اساسی نیست که رئیس جمهور این‌ها را مطرح کرد. کسانی که می‌گویند چنین چیزی هست آن بند قانون اساسی را باید مطرح کنند.

واعظی در پاسخ به سؤال ایرنا در خصوص بررسی لوایح مرتبط با FATF و تمدید مهلت بررسی این لوایح در مجمع گفت: مشکل اساسی که ما همواره برای دارو، واکسن و کالای اساسی با آن مواجه هستیم، تحریم و فشار بیش از حدی است که امریکا وارد می‌کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: امریکا یک سیاست اعلانی دارد که می‌گوید ما محدودیتی برای واکسن و دارو نداریم، ولی در عمل وقتی می‌خواهیم خرید کنیم، با بانک‌های مختلف تماس می‌گیرد و حتی مانع پرداخت ۵ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول برای کالا‌های اساسی و دارو شد.

تماس کشور‌ها برای همکاری با ایران و بازگشت به شرایط قبل از ترامپ

واعظی همچنین گفت: در حال حاضر مشکل اساسی که با آن مواجه هستیم مسئله جنگ اقتصادی و فشاری است که امریکا وارد می‌کند که سختی‌هایی برای تأمین کالا و نیازمندی‌های مردم به وجود آوردند که نتیجه این‌ها گرانی و مشکلاتی است که برای مردم به وجود آمده است. تا زمانی که تحریم‌های امریکا و فشاری که روی بانک‌هاست، مسئله محدودیت‌های FATF خود را نشان نمی‌دهد. البته مسئولانی که قرار است تا یک ماه دیگر (در امریکا) سرکار بیایند، بدون اینکه با آن‌ها تماس یا ارتباطی داشته باشیم، در رقابت‌های انتخاباتی‌شان اعلام کردند که می‌خواهند به چند پیمان بزرگ از جمله پیمان آب و هوا و برجام برگردند. الان که این‌ها پیروز شدند، فضای جدیدی در اروپا و بین کشور‌های مختلف در ارتباط با همکاری اقتصادی، بانکی و تجاری با ایران به وجود آمده است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اضافه کرد: این روز‌ها شاهد هستیم که کشور‌های مختلف با سفرا و مسئولان ما تماس می‌گیرند و می‌گویند با توجه به اینکه بعد از ۲۰ ژانویه محدودیت‌ها و فشار‌ها برداشته می‌شود، علاقه‌مند همکاری با ایران هستیم و می‌خواهیم همه چیز به قبل از ترامپ برگردد. در آن زمان که قرار است روابط عادی شود، این روابط از طریق بانک‌ها انجام می‌شود و محدودیت‌ها در آنجا خود را نشان می‌دهد. من امیدوارم این تدبیر را مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام دهد که تا آن زمان این موانع هم برداشته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار