کد خبر: 1031894
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۷
دکتر سید رضا میرطاهر
روابط روسیه و امریکا در دوره پسا جنگ سرد نوسانات زیادی داشته، ولی پس از بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ اختلافات مسکو و واشنگتن دوچندان شده است. رویکرد واشنگتن مقابل مسکو در سال‌های اخیر، صرفاً مبتنی بر دشمنی فزاینده و اعمال فشار‌های همه‌جانبه است و اقدامات ضدروسی امریکا در سال ۲۰۲۰ ابعاد جدیدی پیدا کرده است. واشنگتن نه فقط وارد مقابله مستقیم با مسکو در قالب اعمال انواع تحریم‌ها شده بلکه به بهانه‌های غیرمستقیم مانند ارتباط روسیه با کشور‌های مخالف سلطه امریکا، فشار‌های تحریمی جدیدی بر مسکو وارد می‌کند. اکنون روسیه امیدوار است که با تحول سیاسی اخیر یعنی پیروزی جو بایدن و روی کار آمدن دولت جدید از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ تحولی در این زمینه ایجاد شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پنج شنبه ۲۷ آذر درکنفرانس مطبوعاتی سالانه خود گفت: «ما برای ادامه گفتگو‌ها با واشنگتن آمادگی داریم و جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب امریکا نیز به صورت ضمنی آمادگی خود را برای مذاکره با مسکو اعلام کرده است.» پوتین گفته که تاکنون نشانه‌ای از تمایل طرف امریکایی برای گفتگو درباره تمدید پیمان استارت جدید ندیده ضمن اینکه به گفته پوتین، ترامپ دست نشانده او درکاخ سفید نیست: «روسیه به انتخاب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ کمک نکرد و امیدوار است با حضور بایدن روابط دو کشور بهتر شود.» پیش از این پوتین اواسط نوامبر ۲۰۲۰ در مورد روابط روسیه و امریکا گفته بود: «روابط مسکو و واشنگتن آنقدر بد شده است که بدتر از این ممکن نیست.»

به نظر می‌رسد روسیه که پس از انتخابات ۲۰۱۶ امریکا همواره از جانب دموکرات‌ها با اتهام دخالت در این انتخابات به نفع ترامپ مواجه بوده، اکنون گمان دارد ممکن است در دوره ریاست جمهوری بایدن تحولی مثبت در روابط دو کشور ایجاد شود. با این حال چشم‌انداز چندان امیدبخشی در این زمینه وجود ندارد. یک دلیل این است که دولت امریکا همچنان مسکو را متهم به دخالت در انتخابات امریکا می‌کند و حتی مقامات فدرال بار‌ها در این زمینه به مسکو هشدار داده‌اند. در جدید‌ترین موضع‌گیری «جان راتکلیف» مدیر اطلاعات ملی امریکا گفت که «دخالت‌های خارجی توسط چین، ایران و روسیه در انتخابات نوامبر امسال وجود داشته و منتظر گزارش علنی یافته‌ها در این باره در ماه ژانویه است». بدین ترتیب مشخص است واشنگتن همچنان مدعی تداوم دخالت‌های روسیه در روند‌های انتخاباتی امریکا است و لذا انتظار می‌رود که دولت بایدن نیز در این زمینه موضع‌گیری منفی علیه روسیه نماید. «پاول شاریکوف» کارشناس سیاسی روس معتقد است دلیل تیرگی روابط دوجانبه امریکا و روسیه این است که «مسئله روسیه» به موضوعی برای منازعات سیاسی داخلی امریکا تبدیل شده است.

مسئله دیگری که به بدبینی واشنگتن نسبت به مسکو دامن زده، مسئله نفوذ گسترده هکر‌ها به نهاد‌ها و وزارتخانه‌های فدرال امریکا است که اکنون با حمله سایبری بی‌سابقه‌ای مواجه شده‌اند و در این زمینه نیز انگشت اتهام متوجه روسیه است. بایدن به تندی در این زمینه موضع‌گیری و عاملان این حمله سایبری را تهدید کرده است. به نظر می‌رسد هدف این اتهام‌سازی این است که از همان ابتدای کار دولت جدید امریکا، رویکرد ضد روسی آن تقویت شده و اقداماتی را در راستای مجازات مسکو انجام دهد.

مسئله دیگر اینکه بایدن و تیم او تاکنون درباره آینده پیمان‌های کنترل تسلیحات که در دوره زمامداری ترامپ، امریکا از آن‌ها خارج شده یا در صدد خروج است مانند پیمان استارت جدید موضع خاصی ابراز نکرده‌اند که به بدبینی روس‌ها درباره اینکه دولت آینده امریکا نیز ممکن است خط مشی ترامپ را در این باره دنبال کند، دامن زده است.

شکاف دو کشور در دیگر زمینه‌ها از جمله موضع منفی امریکا درباره گسترش روابط گازی روسیه و اروپا و احداث خط لوله گازی نورد استریم ۲ و تأکید واشنگتن بر تداوم و گسترش تحریم‌ها علیه روسیه همچنان وجود دارد. درعین حال می‌توان انتظار داشت که اختلافات امریکا و روسیه درباره بحران‌های منطقه‌ای مانند بحران سوریه و مسائل مهمی مانند توافق هسته‌ای برجام و نحوه برخورد با ایران و ونزوئلا نیز همچنان در دولت بایدن نیز ادامه داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار