کد خبر: 1029718
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
روز گذشته بالاخره واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع شد. سید حیدرمحمدی، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از عرضه واکسن آنفلوآنزا سه ظرفیتی در داروخانه‌های منتخب با ثبت کد ملی افراد خبر داد.
مریم زاهدی
سرویس جامعه جوان آنلاین:  همراه داشتن کارت ملی برای ثبت کد ملی در سامانه تیتک توسط داروخانه الزامی است. داروخانه‌های منتخب تهران برای عرضه واکسن۱۳ آبان، ۲۹ فروردین، ۲۲ بهمن، ایثار، شهید کاظمی، هلال احمر مرکزی و شماره ۲ و هلال احمر شهرری هستند.

به گفته وی، با توجه به اینکه این محموله جدید واکسن آنفلوآنزا با ارز نیمایی وارد شده‌است، قیمت آن برای مصرف‌کننده، ۱۹۲ هزار تومان خواهد بود. سرپرست سازمان تدارکات پزشکی هم از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه مرکزی جمعیت هلال احمر خبر داد.

واکسن آنفلوآنزا در حالی در روز‌های نیمه آخرین ماه پاییز توزیع می‌شود که بر اساس توصیه‌های پزشکی بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا برای ایجاد ایمنی نسبت به این بیماری، از نیمه شهریور ماه تا نیمه مهر ماه است و تأکید می‌شود تزریق واکسن در فصول سرد سال تأثیر چندانی ندارد. این موضوعی است که روزنامه جوان در مهرماه در گزارشی با عنوان «واکسن آنفلوآنزا نوشداروی سال کرونایی!» درباره آن هشدار داده‌بود.

حالا در شرایطی که از همان ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا در کشور پزشکان درباره فاجعه هم زمانی کرونا و آنفلوآنزا هشدار می‌دادند و بر تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد بیماران خاص، کودکان و زنان باردار و سالمندان تأکید داشتند، واکسن آنفلوآنزا در نیمه آذر ماه و آن هم با قیمتی ۱۹۲ هزار تومانی به دست مردم رسیده‌است.
پیش از این وزیر بهداشت درباره تأخیر در تأمین واکسن آنفلوآنزا گفته بود: «عدم تأمین به موقع ارز و همچنین مشکلاتی را که برای خرید واکسن و دارو وجود دارد، موجب شد تا واکسن آنفلوآنزا به موقع به دست مردم نرسد.» حالا واکسن به دست مردم رسیده‌است، اما ماطبق با توصیه‌های پزشکان از جمله توصیه‌های سال‌های قبل چهره‌ها و مسئولان وزارت بهداشت، زمانی واکسن در دسترس عموم قرار گرفته که با عنایت به زمان دو هفته‌ای تا یک ماهه اثربخشی واکسن، تزریق آن نمی‌تواند چندان تأثیری در سلامت و پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشد، اما واکسن با هزینه‌ای نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان در داروخانه‌های منتخب توزیع شده و با عنایت به نگرانی مردم نسبت به بیماری کرونا و آنفلوآنزا، جمعیت زیادی داوطلب تزریق واکسن خواهند بود؛ واکسنی که در حال حاضر بیشتر جنبه تجاری و پر کردن جیب شرکت‌های وارد‌کننده را دارد تا اینکه بر سلامت و پیشگیری از همه‌گیری آنفلوآنزا اثر داشته‌باشد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار