کد خبر: 1029599
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
در سال‌های اخیر فعال‌سازی طرح‌های اقتصاد مقاومتی از راه واگذاری تسهیلات مرتبط در این خصوص توسط بسیج سازندگی نمود عینی، اجرایی و عملی به خود گرفته و حتی در روستا‌های محروم و دورافتاده نیز به همت بسیج، شاهد فعال‌سازی این طرح‌ها هستیم.
محمد‌رضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: در خراسان‌جنوبی و پیچ و خم‌های خیابان‌های شهر قاین، در یکی از خانه‌های قدیمی خانواده پنج نفره‌ای زندگی می‌کنند که همت بلند دختر روشندل ۲۰ ساله‌شان مسیر زندگی آنان را تغییر داده است. دختری که با حرکت جهادی‌اش ثابت کرده زیبایی‌های زندگی خیلی پیچیده و دور از دسترس نیست، فقط باید کمی همت داشت و با توکل به خدا پیش رفت. دختر بسیجی روشندلی که با حمایت‌های بسیج سازندگی استان حالا همزمان با تحصیل در رشته کامپیوتر دانشگاه، به تولید‌کننده عروسک‌های زیبا تبدیل شده است.
 
دانه دانه رج‌های بافتنی‌اش را با امید سر می‌اندازد و سربار جامعه نمی‌شود، با چشم دل کار می‌کند تا در مسیر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی گام بردارد. مهسا مظفری روشندل ۲۰ ساله قاینی است که ثابت کرده معلولیت محدودیت نیست. او با وجود محدودیت‌های ظاهری توانسته به موفقیتی برسد که شاید آرزوی یک جوان عادی باشد یا در بعضی موارد در رقابت با انسان عادی حتی پیروز شود. با چشم دل کار می‌کند تا کانون خانواده‌شان را گرم نگه دارد و در مسیر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی حرکت می‌کند.

به‌دلیل بیماری مادرزادی چشمانش از کودکی آب‌سیاه آورده و در سن ۱۰ سالگی مجبور به تخلیه یکی از چشمانش شدند و پس از مدتی بینایی چشم دیگرش را در دوران انجام هنر مورد علاقه‎اش از دست داد و دیگر نتوانست به مدرسه معمولی برود و از آن پس در مدرسه استثنایی خط بریل را آموخت.

علاقه زیاد مهسا به عروسک و علاقه مادرش به بافندگی، باعث شد او از روی علاقه و کنجکاوی در سن هفت سالگی با دو میل و قلاب شروع به بافندگی کند و پس از دو سال کاملاً کار بافندگی و عروسک‌بافی را یاد بگیرد که متأسفانه در همان سال‌ها بینایی چشم دیگر خود را از دست داد، اما این اتفاق پایان کار عروسک‌بافی مهسا نبود بلکه او پس از این اتفاق با جدیت هرچه تمام‌تر به عروسک‌بافی مشغول شد و عروسک‌های زیادی را با چشم دل بافت.

بافتن زندگی با چشم دل

گرچه این بانوی ۲۰ ساله قاینی بینایی کاملش را از دست داده، اما آن را محدودیتی برای خود ندانست و با استفاده از ذهنیتی که از رنگ‌ها و ساختار بافت عروسک در زمان بینایی خود پیدا کرده بود با لمس کردن عروسک شروع به کار می‌کند. مادر هم در این مسیر دخترش را تنها نمی‌گذارد و وقتی علاقه دختر به کارش را با تمام وجود لمس می‌کند به او در انتخاب رنگ‌ها کمک می‌کند و مهسا هم با ذهنیتی که از عروسک‌های کارتونی تلویزیونی داشته، بافت عروسک را ادامه می‌دهد.

مهسا دانشجوی سال دوم دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان قاین است و در رشته مهندسی کامپیوتر مشغول تحصیل است. از محل بافت و فروش عروسک‌های بافتنی‌اش که آن‌ها را با چشم دل بافته، هزینه‌های دانشگاهش را پرداخت می‌کند و حتی کمک‌خرج خانواده هم شده است.

این بانوی روشندل علاوه بر عروسک‌بافی توانایی کار کردن با گوشی موبایل و کامپیوتر را به راحتی دارد و می‌گوید: «در فضای مجازی دوستان و همکلاسی‌های او امور درسی و تحصیلی خود را از او می‌پرسند و به آن‌ها کمک می‌کند.»

هر چند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند ولی می‌گوید: «مشکلات سر راه همه مردم قرار می‌گیرد ولی نمی‌شود از واقعیت فرار کرد و باید با شرایط موجود از حالت سکون و ایستایی خارج شد و از قابلیتی که خداوند در وجود افرادی، چون من گذاشته است استفاده کرد و به کار و تلاش اهمیت داد.»

این دختر بسیجی کار بافت با دست را سخت و زمانبر دانسته و ادامه می‌دهد: «پس از مدتی دستگاه بافتنی تهیه کردم ولی اکنون دیگر نمی‌توان با دستگاه کار کرد چراکه قدیمی و فرسوده شده و مجبورم عروسک‌ها را با دست ببافم که با این امر زحمت و وقت زیادی را صرف می‌کنم.»

وی بافت عروسک را برای خودش جذاب و شیرین می‌داند و عنوان می‌کند: «کار بافت با دست هم همان‌طور که گفتم حوصله می‌خواهد و اعصاب را خسته می‌کند ولی وقتی بخواهی زندگی را بچرخانی و محتاج کسی نباشی باید با امید کار کرد تا خدا هم یاری‌ات کند.»

این بانوی روشندل از عدم حمایت مسئولان گلایه‌مند است و می‌گوید: «متأسفانه حمایتی از طرف مسئولان در این خصوص نشده و در تولید بیشتر آن مرددم که مبادا بازار فروشی نداشته باشد و تمام رنج و زحمتم بر باد برود و عروسک‌ها روی دستم بماند.»

وی با اشاره به اینکه نابینا بودنش باعث بیشتر شدن هزینه‌های تحصیلش شده و برای تهیه جزوات درسی خود مجبور به پرداخت هزینه‌های بالایی است، عنوان می‌کند: «با اهمیت مسئولان به این نوع هنر‌ها می‌توان زمینه کار خانگی برخی افراد نیازمند را نیز فراهم کرد که حمایت از تولید داخلی است». مهسا با اشاره به بی‌مهری برخی مردم و مسئولان به این نوع کار تولیدی، بیان می‌کند: «این عروسک‌ها نوعی صنایع‌دستی هستند و مردم و مسئولان باید به آن اهمیت و بها دهند.»

بسیج سازندگی وارد میدان شد

بسیج سازندگی در این زمینه وارد میدان شد و با تسهیل‌گری برای شناسایی مشکلات، ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و اتصال آن‌ها به همدیگر ارتباط با این خواهر روشندل را آغاز کرد. با پیگیری بسیج سازندگی برای تهیه دستگاه بافندگی به او کمک شد و اعتباری در اختیارش قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی استقبال و حمایت خوبی از دسترنج او نسبت به فروش تولیداتش در فروشگاه دائمی تولیدات روستایی استان داشته، می‌گوید: «با پیگیری بسیج سازندگی کمک اعتباری بابت تهیه دستگاه بافندگی انجام شد و حالا میزان تولیدات هم بالا رفته ضمن اینکه برای فروش هم مشکلی نداریم.»

علاوه بر این در هفته دفاع مقدس سال جاری توسط بسیج سازندگی به محل نمایشگاهی که در همین رابطه برپا شده بود، دعوت شد و در آنجا مورد استقبال گسترده بازدیدکنندگان و مسئولان قرار گرفت که این امر باعث کمک در روند فعالیتش شد.

توصیه این بانوی روشندل به هم‌سن و سال‌های خودش و خصوصاًَ افرادی که در سلامت کامل هستند این است که در ابتدا شکرگزار خداوند منان باشند که بزرگ‌ترین نعمت یعنی سلامتی را به آن‌ها عطا کرده است. خوردن و خوابیدن را باعث ناامیدی و یکنواختی زندگی می‌داند و می‌گوید: «انسان باید از استعدادهایش در هر زمینه به‌درستی استفاده کند تا هم برای خود، هم خانواده و هم جامعه فردی مفید باشد.»

منبع:
پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج سازندگی
 
با مسئولان
 
تحویل ۱۰۰ دستگاه ماشین حوله‌بافی در شهرستان تایباد
 
در راستای اشتغالزایی و همچنین تأکید مقام معظم رهبری بر ادامه روند کمک‌های مؤمنانه، با یاری خیرین تایباد تعداد ۱۰۰ دستگاه ماشین بافت حوله به خانواده‌های محروم این شهرستان تحویل داده شد.

برای تهیه یک‌صد دستگاه ماشین‌آلات حوله‌بافی حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال توسط خیرین بسیج اصناف هزینه شده است. همچنین با این اقدام برای ۱۰۰ خانواده در این منطقه ایجاد اشتغال شد.

در توزیع کمک‌ها، باید کرامت انسانی نیازمندان و محرومان جامعه رعایت شود که این امر باید مد نظر همه عوامل اجرای این طرح‌ها قرار گیرد.

کرونا همچنان با ماست و برخی خانواده‌ها نیازمند کمک‌های مؤمنانه هستند. بنابراین تلاش می‌کنیم در حد توان با هماهنگی خیرین در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهیم.

برگزاری رزمایش کمک‌های مؤمنانه موجب افزایش صمیمیت، صفا و همدلی بین آحاد مردم می‌شود.

وظیفه انسانی ما نیز ایجاب می‌کند که نسبت به مشکلات همنوعان خود به ویژه هموطنان‌مان غافل و بی‌تفاوت نباشیم بنابراین سعی کردیم با حضور در شهرستان تایباد و تحویل ماشین‌آلات حوله‌بافی بین خانواده‌های نیازمند، ضمن کمک به ایجاد اشتغال در منطقه، از این طریق به اقتصاد این خانوار‌ها نیز کمک کنیم.
 
دکتر غلامرضا حسن‌پور
رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور
 
توزیع ۳۱ هزار بسته معیشتی در سیستان و بلوچستان
 
۳۱ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی در قالب طرح شهید سلیمانی در شهرستان‌های مختلف سیستان و بلوچستان توزیع شد.

این محموله شامل ۱۱۰ سری جهیزیه به ارزش ۱۱ میلیارد تومان و توزیع ۳۱ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی به ارزش تقریبی ۱۲ میلیارد تومان با اعزام ۴۰ گروه جهادی در قالب طرح شهید سلیمانی به مردم استان هدیه داده شد.

همچنین با همت حوزه طلاب شهیده ترکان ناحیه وبژه زاهدان طلاب بسیجی در پویش نذر خون شرکت کردند. این کار در راستای گرامیداشت هفته بسیج صورت گرفت و خواهران طلبه بسیجی با حضور در مرکز انتقال خون با اهدای خون خود به کمک بیماران نیازمند شتافتند.

نذر خون طلاب بسیجی در قالب رزمایش مؤمنان در راستای کمک به بیماران نیازمند به فرآورده‌های خونی انجام شده است. با همت پایگاه مقاومت بسیج ابوذر غفاری زاهدان نیز ١۵٠٠ ماسک بین خانواده‌های این محله توزیع شد. این کار در راستای مقابله با بیماری کرونا و تشویق مردم به استفاده از ماسک صورت گرفت. با توجه به اعلام وضعیت قرمز در شهر زاهدان و در اقدامی جهادی بسیجیان مسجد ابوذر غفاری زاهدان ضمن تهیه و توزیع ١۵٠٠ عدد ماسک رایگان بین شهروندان محله ابوذر نسبت به ضدعفونی کردن منازل خانواده‌های محروم حاشیه شهر نیز اقدام کردند.
 
سردار احمد شفائی
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار