کد خبر: 1024356
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
نوسانات نرخ ارز در هفته‌ای که گذشت سبب هیجانی رفتار کردن اشخاص حقیقی در بازار‌های موازی به خصوص بازار سرمایه شد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اُفت نرخ ارز در این هفته سبب شد تا بازار‌های موازی اعم از بورس، خودرو و مسکن کاهش قیمتی را تجربه کنند. بر این اساس شاخص کل بازار سرمایه در پایان هفته به یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحد رسید، در همین رابطه با چند کارشناس در حوزه بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم.

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: نوسانات قیمت ارز می‌تواند بر صنایع معدنی، پتروشیمی، فلزی و ... تاثیر بگذارد بدین علت که این صنایع مواد اولیه خود را براساس نرخ ارز خریداری می‌کنند.

او افزود:، اما نرخ دلار نیما بر بازار سرمایه اثرش بیشتر است و نکته‌ای که در این بخش باید به آن اشاره کرد این است که به طور معمول وقتی که نرخ دلار افزایش می‌یابد، بازار سرمایه اوضاع بهتری را تجربه می‌کند، اما کاهش دلار می‌تواند رشد با کیفیت‌تری را برای بازار سرمایه به دنبال آورد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اُفت این روز‌های بازار سرمایه بیشتر به تصمیم‌های وزارت صمت مربوط می‌شود. معاون وزارت صمت در هفته گذشته طرحی را در خصوص تضعیف قیمت فولاد در بورس کالا مطرح کرد و همین موضوع سبب شد تا بازار سرمایه در آخرین روز کاری خود در مهر ماه سال ۹۹، ۳۰۰ هزار میلیارد ریال زیان ببیند.

علی عباسی در رابطه با چگونگی تاثیر اُفت نرخ ارز بر بازار سرمایه اظهار کرد: نوسانات فعلی ارز بیشترین تاثیری که تاکنون داشته‌اند از لحاظ روانی بوده است و نکته حائز اهمیت این است که شرکت‌ها موظف هستند هر سه ماه یکبار گزارش‌های مالی خود را در سامانه کدال منتشر می‌کنند. در آخرین گزارشی که شرکت‌ها از خود منتشر کردند نرخ لحاظ شده برای ارز پانزده هزارتومان بوده پس می‌توان از این امر نتیجه گرفت که کاهش نرخ ارز نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار سرمایه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود:، اما شاید بتوان گفت که کاهش قیمت ارز می‌تواند بر پیش بینی سه ماهه شرکت‌ها به منظور انتشار گزارششان در سامانه کدال تاثیر بگذارد.

او بیان کرد: روند افت و خیز دلار و انتخابات آمریکا بر سیاست گذاری‌های بازار سرمایه و رفتار‌های سرمایه داران تاثیر گذار است از آن جهت که سهامداران تصمیمات خود را در بازار سرمایه بر اساس آن اتخاذ می‌کنند.

محمدجواد شیخ کارشناس بازار سرمایه در باره تاثیر اُفت نرخ ارز بر بازار سرمایه گفت: وقتی قیمت دلار رسید به سی هزار تومان، این موضوع تاثیر چندانی بر بازار سرمایه نداشت که حال با اُفت قیمت ارز بخواهد تاثیر چشمگیری بر بازار سرمایه داشته باشد به همین منظور می‌توان به تاثیر نپذیرفتن بازار سرمایه از نرخ ارز در چند ماه اشاره کرد.

او تصریح کرد: منفی شدن بازار سرمایه به دلیل صف‌های فولاد بود و نرخ ارز تاثیر چندانی بر بازار نداشت، نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که نرخ ارز نیما تاثیرش بیشتر از نرخ ارزی است که در بازار معامله می‌شود.

در انتها نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که گاهی انتشار نقل قولی از سوی مقام مسئولی و یا انتشار شایعه‌ای در سطح جامعه و بین سهامداران بازار سرمایه می‌تواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد و بازاری را که تازه داشت جان می‌گرفت، حالش را بدتر کند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار