کد خبر: 1024218
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و پژوهشگر حوزه اقتصاد روستائی با اشاره به تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزائی روستاهای کشور، گفت: اجرای این طرح در ۵۱۲ روستای منتخب از ۵۱ دهستان در سطح روستاهای آذربایجان شرقی مورد مطالعه قرار می‌­گیرند.

دکتر محسن آقایاری  اظهار کرد: سال گذشته قرارداد پژوهشی با عنوان "تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزائی روستاهای منتخب استان آذربایجان شرقی با رویکرد مشارکتی" به کارفرمائی سازمان جهاد کشاورزی  و مشاوره و مجری گری دانشگاه تبریز و نظارت عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان منعقد شد.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۴۰ نفر از پژوهشگران  و کارشناسان خبره حوزه اقتصاد روستایی در این طرح، افزود: براساس جز یک بند الف ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور مقرر شده است، این مطالعات در سطح کشور و در یکهزار و ۲۸۰ روستا اجرا شود که از این تعداد، ۵۱۲ روستا سهمیه ۲ سال اول در آذربایجان شرقی است.

آقایاری ادامه داد: کار پژوهشی این طرح توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز شامل اینجانب و آقایان دکتر اکبر رحیمی و دکتر حسین کریم زاده و چند نفر از سایر همکاران به عنوان مشاور و در مجموع ۴۰ نفر متشکل از هیئت علمی، دانشجویان ارشد و دکتری و  دانش آموختگان این رشته مورد بررسی قرار می­‌گیرد.

وی با اشاره به کلیات و نحوه اجرای قرارداد گفت: مبلغ قرارداد ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و مدت قرارداد در ابتدا ۶ ماه تعیین شده بود که باتوجه به شیوع ویروس کرونا تمدید شده است، این طرح در سه فاز تدوین شده که فاز اول شامل کلیات، چهارچوب نظری و روش شناسی طرح تمام شده و مرحله دوم شامل شناخت و رجوع و تحلیل برای ۵۱۲ روستا انجام شده است.

آقایاری اضافه کرد: فاز سوم مطالعات که بخش مهم طرح است شامل هماهنگی لازم برای مراجعه میدانی تیم مطالعاتی به ۵۱۲ روستا و برگزاری جلسات مشارکتی با حضور همه اقشار مردم اعم از اصناف، کشاورز، دامدار و باغبان جلسه برگزار شده است و ماحصل این جلسات تحت عنوان جلسات ارزیابی مشارکتی نامگذاری می­‌شوند.

وی ادامه داد: قابلیت‌ها، پتانسیل‌ها، مسائل و مشکلات و هر آنچه که در ارتباط با توسعه و اشتغال­زائی روستاها اهمیت داشته باشد، اطلاعات کمی و کیفی در مورد توسعه روستا جمع آوری شده است و این مرحله را اواخر پاییز ۹۸ تمام کرده‌ و از اول زمستان سال گذشته وارد فاز بررسی داده‌ها شده‌ایم که به دلیل شیوع کرونا روند طبیعی کار به تاخیر افتاده است، اما هم اکنون در حال نتیجه گیری و تدوین گزارش نهائی هستیم.

مسئول  تیم تحقیقاتی در خصوص ضمانت اجرائی و کاربردی شدن یافته های پژوهشگران دانشگاه تبریز در سیستم اجرائی استان و امکان کاربردی شدن  تحقیقات، گفت: براساس جز یک بند الف ماده ۲۷ قانون برنامه ششم، برای این طرح‌ها جایگاه قانونی تعریف ­و مقرر شده برای این برنامه‌ها از محل صندوق ذخیره ارزی و بودجه سالانه اعتباراتی و تسهیلاتی جهت اجرائی شدن اختصاص یابد و ضمانت اجرائی دارد.

وی با بیان اینکه بازخوردهای زیادی از طرف کارفرما و ناظر دریافت کرده و اصلاحاتی بوجود آورده ایم تا مدل کاربردی مطلوبی به وجود آید، افزود: امید است بعد از اتمام مطالعات تئوری و اختصاص بودجه‌های اعتباری و سنوات، نتایج تحقیقات عملیاتی شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر