کد خبر: 1022417
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
رییس شورای اسلامی شهر اسلامشهر:
اورینب مسرور گفت: با ظرفیت‌های شهر اسلامشهر، ایجاد شهر دوستدار کودک ضروری است.
بهاره عشقی صابر

یکی از تحولات اخیر در گرایش های جدید شهرسازی جهان، توجه به فضاهای کودک محور است. هر شهر زنده و پویا برای حفظ سلامتی ساکنان و همچنین بقای خود نیاز به محیط شهری با کیفیت مناسب دارد و محله های شهر نیز به عنوان یک سلول زنده شهری هستند و کودکان گروه مهمی از استفاده کنندگان از فضا و منظر شهری هستند که کیفیت این فضاها می‌تواند در رشد فردی، بروز خلاقیت ها و سرزندگی کودکان موثر باشد.
طی سالهای گذشته که جهان به سیاره‌ای شهری تبدیل شده، شاهد گرایش فزاینده شهرداری ها و دولت های محلی به حمایت و دفاع از آسیب پذیرترین گروه‌های ساکن در شهرها شامل کودکان و نوجوانان بوده ایم.
کشور ایران نیز به عنوان کشوری دارای شهرهای دوستدار کودک در منطقه با توسعه شهرهای الگو در این زمینه تا سال ۱۴۰۴ به دنبال رسیدن به آن چشم انداز است .
کلان شهر اسلامشهر نیز با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر و ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی، ورزشی، علمی و هنری در بین اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان و نوجوانان شرایط و بستر لازم برای ایجاد شهر دوستدار کودک را داراست و در این راستا با برنامه ریزی مدون و یکپارچه و ایجاد تعامل بین دستگاه های مختلف می توان به این چشم انداز دست یافت.

ورینب مسرور رئیس شورای اسلامی شهر اسلامشهر در آستانه روز کودک با اشاره به لزوم ایجاد بستر هایی برای بروز استعداد و خلاقیت های کودکان و نوجوانان در شهر اظهار کرد: تلاش برای نهادینه‌سازی حقوق کودک و نوجوان برای بزرگسالان و والدین و همچنین ارتقای کیفیت زندگی کودکان در شهرها مبتنی بر ارزش‌های بومی و تاکید بر ابعاد رشدی کودکان باید در دیدگاه مدیران شهری ایجاد شود.

وی گفت: شناسایی مکان ها و فضاهای خطرساز و نامناسب برای فعالیت کودکان و نوجوانان و برنامه‌ریزی برای ایمن سازی آن ها و شناسایی فضاهای کلیدی برای آمادگی در مواقع بحران و رسیدگی به نیازها های خاص کودکان و نوجوانان در هنگام جنگ، سیل، آتش سوزی، زلزله و... و انتخاب زمین مناسب برای استقرار فضاهای بازی و شهر بازی با مقیاس کل شهر از دیگر مواردی است که باید مورد توجه مدیران شهری در توسعه و ارتقای فضای شهری قرار گیرد .

مسرور با بیان اینکه مجموعه مدیریت شهری اسلامشهر آمادگی لازم برای ایجاد شهر دوستدار کودک را دارد، تصریح کرد: شهر دوستدار کودک شهری است که کودکان را در کانون توجه قرار داده و در جهت مناسب سازی، مطلوب سازی و بستر سازی از منظر کالبدی، اجتماعی و فرهنگی شهر برای فعالیت کودکان تلاش می نماید تا کودکان نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی کرده و زمینه ساز رشد و ارتقاء ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اسلامشهر در ترسیم فضای شهر دوستدار کودک گفت: اختصاص یک فضای شهری روباز، حمایت از نهادها و انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد برای دفاع از حقوق کودکان در شهر، اختصاص فضاهایی برای برگزاری جشنواره های کودک و نوجوان، اختصاص فضاهای آموزشی، خدماتی، اداری، تفریحی، فرهنگی و هنری ویژه کودکان و شهربازی از ویژگی های شهر دوستدار کودک است.

مسرور در پایان خاطرنشان کرد: برای ایجاد شهر دوستدار کودک در اسلامشهر با همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی، اداری، خدماتی دولتی و غیردولتی نیاز است و در این راستا مجموعه مدیریت شهری اسلامشهر پیشقدم بوده و در حد توان نسبت به ایجاد فضاهای مورد نیاز اقدام می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر