کد خبر: 1015628
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی ؛
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی از تولید گندم باستانی خراسان توسط این موسسه خبر داد.

سلمان سالاری بیان کرد: گندم باستانی خراسان، گندمی با قدمت 5 هزار ساله از خطه خراسان کنونی است که اخیراً نیز در سراسر دنیا شناخته شده؛ این محصول از غلات پر خاصیتی به شمار می‌رود که پیشینه مصرف آن به دوران باستان بر می‌گردد.
وی ادامه داد: این گندم، از نظر محتوای پروتئینی و مواد معدنی همچون سلنیوم، روی، آهن و سایر مواد معدنی غنی‌تر از گندم‌های رایج است.
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی، کیفیت و ارزش غذایی بالای این رقم گندم و همچنین احیاء گنجینه ژنتیکی گیاهان زراعی و باغی کشور را از جمله دلایلی دانست که باعث شده موسسه بذر و نهال رضوی، بخشی از اراضی زراعی خود را به کشت این محصول ارزشمند اختصاص دهد.
وی با اشاره به این‌که گندم باستانی خراسان در بیشتر موارد بدون نیاز به کود شیمیایی و سموم رشد می‌کند، افزود: ضمن این‌که ریشک های بلند آن تا حدود زیادی مانع از خسارت آفات می‌شود که این امر در نتیجه کاهش چشمگیر مصرف آفت‌کش‌ها را به دنبال دارد.
سالاری ادامه داد: به‌طور میانگین این گندم دارای 11 الی 13 درصد پروتئین و حاوی اسیدآمینه‌های ضروری بسیار مهمی بوده است و منبع غذایی غنی به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: بر اساس مقاله‌ای در مجله Nutrition Reviews که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، رژیم غذایی سرشار از فیبر بالا مانند گندم خراسان، می‌تواند باعث کاهش ریسک چاقی مفرط، سکته، بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، فشارخون، دیابت و مشکلات گوارشی از جمله همورویید، سرطان روده، یبوست، بیماری دیورتیکولی و زخم اثنی ‌عشر شود.
سالاری با تأکید بر اینکه گندم خراسان، دارای کالری کمتر اما اسیدهای چرب مطلوب و پروتئین بیشتر است، گفت: با توجه به مصارف بالای غلات در کشور، مصرف این گندم برای تهیه آرد سمولینا جهت تولید پاستا و ماکارونی بسیار مناسب بوده و ارزش غذایی بسیار بالاتری دارد.
وی ادامه داد: مصرف گندم خراسان باعث پایین آوردن کلسترول، قند خون و ساتوکین ها می‌شود که عامل ایجاد تورم در بدن هستند. از سوی دیگر این گندم دارای مقادیر زیادی آهن و ویتامین‌های B است که متابولیسم بدن را بالا نگاه می‌دارند و نتیجه آن سوختن کالری زیادتر و کمک به‌تناسب اندام هست.
سالاری، یکی از رسالت‌های موسسه بذر و نهال رضوی را احیا، حفظ، اصلاح و تکثیر توده‌های بومی عنوان کرد و گفت: این موسسه در آینده برنامه‌های اصلاحی و احیایی خود را درزمینهٔ محصولات باغی و زراعی ادامه خواهد داد.
مدیرعامل موسسه بذر و نهال رضوی ادامه داد: همچنین در این مسیر، همکاری بخش‌های مختلف فعال در صنعت کشاورزی و فرآورده‌های غذایی می‌تواند کمک شایانی به تولید انبوه محصولات استراتژیکی از این قبیل کند، پیش از آنکه، این گنجینه‌های ژنتیکی منافع سایر کشورها و دولت‌ها را تضمین کند.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعید علیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
0
6
سلام علیکم
چند سالی است که دنبال خرید گندم خراسان هستیم ولی تا کنون موفق به خرید نشده ایم لطفا جهت خرید شماره تماس ارائه بفرمایید
علی اکبر کابلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
0
0
با سلام ودرود من ساکن نیشابور هستم وچند مدت هست دنبال گندم خراسان میگردم برای کشت تا الان موفق نشدم فقط دیدم مطلب زیاد میزارند ولی ادرس وتلفن نمیدهند لطفا در صورت امکان شماره تماس ارائه کنید تا مشکل کسانیکه دنبال گندم خراسان اصل هستند بتوانند پیدا کنند ممنون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار