کد خبر: 1008044
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱
لیبی که به واسطه دخالت امارات، عربستان و مصر از یک سو و همین‌طور حمایت ترکیه از سوی دیگر مدت‌هاست جنگ داخلی خونینی را تجربه می‌کند، عملاً به سوریه‌ای دیگر تبدیل شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان ضمن تأکید بر اینکه باید از تکرار سناریوی سوریه در لیبی ممانعت کرد، خاطرنشان کرد، تلاش‌های عربی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان طرف‌های درگیر در لیبی وجود دارد. علوی در ادامه افزود: تمامی کشور‌های عربی نظرات خود را اعلام کردند، اما می‌خواهم تأکید کنم که همه آن‌ها بر راه‌حل سیاسی به عنوان تنها راه‌حل بحران لیبی توافق نظر دارند، زیرا این راه‌حل برای همگان بهتر است. با این حال وزارت خارجه لیبی روز سه شنبه از معیار‌های دوگانه معمول در اتحادیه عرب انتقاد کرد و سطح نمایندگی خود را در نشست این اتحادیه کاهش داد.

وزارت خارجه لیبی در رشته توئیت‌هایی نوشت: لیبی سطح نمایندگی خود در نشست اتحادیه عرب را کاهش داد و به دوگانگی معیار‌های معمول در این اتحادیه انتقاد دارد. صالح الشماخی، نماینده لیبی در اتحادیه عرب اظهار کرد: ارتش لیبی توانست نیرو‌های شبه‌نظامی خلیفه حفتر را به عقب براند و شهر‌هایی را که تحت کنترل آن‌ها بود، آزاد کند. الشماخی گفت: روز بعد از تغییر واقعیت و راندن دشمن از طرابلس از کشور‌های حامی حفتر می‌شنویم دعوت به مذاکره می‌کنند در حالی که قبلاً در مسیر صلح مانع‌تراشی می‌کردند.

وی خطاب به دولت‌های حامی حفتر افزود: جای شما در میادین قضاوت بین‌المللی است تا به خاطر ارتکاب جنایت‌های ضد انسانی محاکمه شوید. در چنین شرایطی کشور چهار کشور عربی قطر، تونس، سومالی و لیبی درباره بیانیه اختتامیه نشست اتحادیه عرب که دیروز در سطح وزرای خارجه از طریق ویدئوکنفرانس بدون مشارکت دولت وفاق ملی لیبی، برگزار شد، ملاحظاتی دارند و به بند‌هایی از آن اعتراض کردند. روزنامه قطری العربی‌الجدید چاپ لندن، با دسترسی به متن ملاحظات این چهار کشور نوشت: تونس درباره بند هشتم و نیز آخرین خط از بند هفتم این بیانیه اعتراض دارد که عبارت است از هشدار درباره تداوم اقدام نظامی در لیبی برای تحریک خطوط نبرد به منظور جلوگیری از رویارویی گسترده‌تر.

جمهوری فدرال سومالی نیز به بند‌های هفت، هشت و ۱۱پیش‌نویس قطعنامه تنظیم شده از سوی کمیته کوچک تدوین شامل مصر، تونس، الجزایر، مغرب و (شرق) لیبی ایراد وارد می‌کند.

نماینده دولت قطر نیز گفت که وی نیز موافق است، ریاست این نشست، دو بند هشت و ۱۱ مورد اختلاف میان مصر و لیبی را به دبیرکل اتحادیه عرب برای بررسی ارجاع دهد و در صورت عدم قبول این امر، دولت قطر نیز اعتراض خود به دو بند هفت و هشت را حفظ خواهد کرد.

دیپلمات‌های غربی در قاهره فاش کردند، اروپا برای ممانعت از ورود دولت وفاق ملی لیبی و هم‌پیمانش ترکیه به شهر استراتژیک سرت که دارای ابعادی نظامی و اقتصادی است، مصمم‌تر شده است، چرا که کنترل بر شهر سرت به معنای تسلط بر هلال نفتی و تنها نقطه‌ای است که می‌توان از آنجا کنترل بنادر نفتی اصلی در سدره، رأس‌الانوف، البریقه و الزویتینه را به دست گرفت.

این منابع به العربی‌الجدید گفتند: با وجود اختلاف‌نظر‌ها میان مسئولان کاخ سفید درباره متوقف کردن عملیات‌های نظامی ترکیه و دولت وفاق ملی برای تسلط بر سرت و الجفره، امریکا تمایل دارد به شرط حذف روسیه از دو منطقه سرت و الجفره و پس گرفتن کنترل پایگاه الجفره از نیرو‌های واگنر، از ترکیه در این باره حمایت کند.

این منابع در ادامه اظهار کردند: واشنگتن تنها در یک حالت آتش‌بس فوری را قبول کرده و مانع از پیشروی ترکیه به سوی سرت خواهد شد و آن هم این است که رهبران شورشیان شرق لیبی تضمین دهند که روسیه حضور نظامی در لیبی نخواهد داشت.

منابع یاد شده افزودند: مخالفت اروپا با ادامه عملیات نظامی دولت وفاق لزوماً به معنای پذیرش اظهارات اخیر عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیست که به دخالت نظامی در لیبی و آمادگی کشورش برای تجهیز نیرو‌های قبایل به اسلحه اشاره کرده بود. این منابع تأکید کردند: قدرت‌های دارای نفوذ اروپایی به جز فرانسه با این مسئله مخالفند، آلمان به صورت رسمی مخالفت خود را با هرگونه اقدام نظامی در این زمینه یا هر گامی که صلح لیبی را به خطر بیندازد، به مصر اعلام کرده است. همچنین آن‌ها فاش کردند: تونس و الجزایر مخالفت خود را با اظهارات السیسی درباره احتمال دخالت نظامی به قاهره ابلاغ و تأکید کرده‌اند، صحبت از گسترش دامنه درگیری‌ها برای کل منطقه خطرناک است و کشور‌های همسایه باید برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی به جای تشدید اظهارات جنگی، با یکدیگر متحد شوند. الجزایر تأکید کرده هرگز اجازه دخالت نظامی مصر در لیبی را نخواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار