کد خبر: 1005787
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
تولید سالانه ۱۴ هزار و ۳۹۸ تن سیر خشک در آذربایجان‌شرقی
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۸۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی به کاشت سیر اختصاص یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری ۱۴ هزار و ۳۹۸ تن سیر (خشک) برداشت شود.

جلال رحیم‌زاده در حاشیه آغاز برداشت سیر از مزارع شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر در آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود، امسال به‌طور متوسط 17 تن سیر در هر هکتار در استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه شهر‌ستان‌های عجب‌شیر، آذرشهر و بناب از جمله مناطق تولید‌کننده سیر در استان هستند، بیان کرد: سالیانه 47 هزار و 264 تن سیر به‌صورت تر در استان آذربایجان‌شرقی تولید می‌‌شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه انتقال تجربه‌های ارزنده، کارشناسان و مروجان جهادکشاورزی و برگزاری کلاس‌های ترویجی برای کشاورزان این استان در تغییر ذائقه و کشت سیر به‌جای دیگر محصولات کشاورزی پر آب‌بر موثر بوده است، ادامه داد: کشت نیمی از محصول سیر به‌صورت مکانیزه و برداشت محصول سیر نیز به روش سنتی انجام می‌شود که اگر محصول سیر کلاً به‌صورت مکانیزه کشت و برداشت شود، امکان برداشت  دو برابری محصول نیز وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کشت و برداشت سیر موجب اشتغال‌زایی فصلی در استان شده است، ادامه داد: حتی کارگرانی از سایر شهرستان‌ها برای برداشت این محصول به مناطق کشت شده محصول سیر ورود می‌کنند.

رحیم‌زاده قیمت تر محصول سیر را در سال‌ زراعی جاری (40 هزار تا 75 هزار ریال) با توجه به قیمت تمام شده محصول در حد قابل قبول دانست و یادآور شد: همچنین پیش‌بینی مصرف بذری سیر برای استان آذربایجان‌شرقی در حدود 2 هزار و 532 تن است.

وی تصریح کرد: نزدیک به 50 درصد سیر تولید شده در استان در صنایع مرتبط شامل فرآوری سیر، ترشیجات، پودر سیر، چاشنی خیارشور و صنایع غذایی مانند تولید سوسیس و کالباس،  مواد بهداشتی، دارویی و پماد به‌خصوص در 20 واحد صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رحیم‌زاده به راهکارهای پیشنهادی جهت تسریع در روند افزایش میانگین تولید محصول سیر در واحد سطح اشاره کرد و متذکر شد: استفاده از روش‌های مناسب فرآوری و بسته‌بندی، ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی از طریق استفاده از ارقام مناسب، تغذیه بهینه، برداشت و عرضه مناسب با هدف ایجاد فضای مناسب جهت حضور در بازار صادرات، تجهیز سیستم‌های انبارداری و ایجاد سردخانه‌هایی با اتمسفر قابل کنترل، به‌کارگیری فناوری‌های جدید در صنایع تبدیلی و تکمیلی برای افزایش مصرف سرانه با هدف کمک به سلامت جامعه، اصلاح روش‌های آبیاری از سیستم جوی پشته‌ای به آبیاری تحت فشار نواری به‌منظور افزایش راندمان آبیاری، کاهش هزینه تولید و امکان توسعه سطح زیر کشت، حمایت از تولیدکنندگان در قالب تسهیلات فنی و اعتباری به‌موقع با توجه به هزینه‌های گزاف به‌عنوان سرمایه در گردش، تعریف یک سیستم بیمه کارآمد جهت جبران خسارات وارده در اسرع وقت، تامین و طراحی ماشین‌آلات مناسب با زراعت سیر جهت انجام عملیات داشت و برداشت مکانیزه سیر با هدف تقلیل هزینه‌های تولید و ایجاد شرایط مناسب جهت حضور و رقابت با قیمت‌های سایر صادرکنندگان محصول سیر، ایجاد صنایع مرتبط جهت تولید مواد دارویی و بهداشتی و عرضه محصولات تولیدی به بازارهای جهانی همچنین توجه به پژوهش‌های کاربردی در مراکز پژوهشی، آموزشی، بهداشتی و صنعتی مورد تاکید است.

وی، کشاورزان را به رعایت شیوه‌های اصولی کاشت، مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز، کنترل بیماری با سمپاشی به‌موقع با قارچ‌کش‌های مناسب و استفاده از کود فراخواند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه هم‌اکنون شهر تیمورلو در شهرستان آذرشهر به قطب سیر آذربایجان و ایران تبدیل شده و سالانه قسمت زیادی از محصولات کشاورزی تولیدی این شهر به خارج از کشور صادر می‌شود، افزود: محصول عمده کشاورزی در تیمورلو سیر است و به جهت موقعیتی که این شهر دارد، یکی از بزرگترین بازارهای خرید و فروش سیر شمال‌غرب کشور در این منطقه قرار گرفته و بسیاری از کشاورزان و خریداران محصولات کشاورزی و به‌خصوص سیر برای خرید و فروش به بازار تیمورلو می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: سیر محصولی آبی و در صورت کمبود بارندگی آبیاری می‌شود ولی در مقایسه با سایر محصولات سبزی و صیفی محصول کم آب بوده که با توجه به محدودیت منابع آبی در تیمورلو که در حاشیه دریاچه ارومیه قرار دارد، توسعه کشت این محصول مورد توجه قرار گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها