کد خبر: 1005428
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
در پی اوج گرفتن اعتراضات ضدنژادپرستانه پشت دیوار‌های کاخ سفید کریس جانسینگ، خبرنگار ام‌اس‌ان‌بی‌سی در توئیتر خبر داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای مدتی بسیار کوتاه توسط سرویس مخفی به پناهگاه زیرزمینی در کاخ سفید منتقل شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: چند وقتی بود که نفس امریکایی‌ها را کرونا بی‌رحمانه می‏گرفت و آن پلیس قاتل و کل جریان سفید برترپندار از جمله خود دونالد ترامپ و اذنابش در وسط این هیاهوی کرونا احتمالاً با خودشان فکر می‌کردند که ویدئوی خفه کردن آن سیاهپوست به چشم نمی‌آید و احتمالاً به سادگی به خود گفته بودند «شر یه کاکا سیاه دیگر کم»، به خصوص که بیشتر قربانیان کرونا هم از رنگین‌پوستان و فقرای امریکا بوده است. اما همین قشر به جنب و جوش افتاده‌اند و انگار قرار است شر دار و دسته ترامپ را از کاخ سفید بکنند. امریکایی‏های سفید و سیاه که خون‌شان با دیدن خفه کردن قرون وسطایی جورج فلوید در روز روشن به جوش آمده است، با جمع شدن روبه‌روی کاخ سفید چنان ترامپ را ترسانده‌اند که مجبور شده به پناهگاه فرار کند. اعتراضات ضدنژادپرستی باوجود تمام نیروی سرکوب پلیس و ارتش و ویروس بی رحم کرونا در ۱۴۰ شهر سرایت کرده است. ترامپ و جمهوریخواهان با کابوس از دست دادن تسلط بر سنا و کاخ سفید در تلاشند معترضان را تروریست بنامند، معترضان شب دو شنبه بار دیگر تلاش کردند از فنس‌های کاخ سفید بگذرند که پلیس امریکا از گاز اشک‌آور و ضربات باتوم برای متفرق و دور کردن معترضان از ورودی‌های کاخ سفید استفاده کرد. همزمان قطع اینترنت در اطراف کاخ سفید، چالش جدیدی برای امریکا به‌وجود آورد.

در پی اوج گرفتن اعتراضات ضدنژادپرستانه پشت دیوار‌های کاخ سفید کریس جانسینگ، خبرنگار ام‌اس‌ان‌بی‌سی در توئیتر خبر داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا برای مدتی بسیار کوتاه توسط سرویس مخفی به پناهگاه زیرزمینی در کاخ سفید منتقل شده است. این همان پناهگاهی است که طی حملات یازدهم سپتامبر دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور وقت از آن استفاده کرد. گارد ملی امریکا از استقرار ۵ هزار نیروی گارد ملی و نیروی هوایی برای رصد اوضاع در پایتخت و ۱۵ ایالت دیگر خبر داد. در مواقع اضطراری، سرویس مخفی امریکا باید فوراً رئیس‌جمهور را به پناهگاه زیرزمینی که به عنوان مرکز عملیات‌های اضطراری ریاست جمهوری در کاخ سفید شناخته می‌شود، منتقل کند. از این پناهگاه برای حفاظت در مقابل حملات تروریستی احتمالی استفاده می‌شود. براساس این گزارش، ترامپ و خانواده‌اش از این اتفاق ترسیده‌اند، با این حال مشخص نیست چه اتفاقی موجب شد سرویس مخفی دست به این اقدام بزند. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که جمعه گذشته پس از آنکه صد‌ها معترض به مرگ جورج فلوید مقابل کاخ سفید تجمع کرده و با سرویس مخفی درگیر شده بودند، سرویس مخفی دونالد ترامپ و خانواده‌اش را به پناهگاه زیرزمینی کاخ سفید منتقل کرد. چند دقیقه بعد از انتشار این مطلب خبری، ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: «اخبار جعلی!» سخنگوی کاخ سفید هم یک شنبه در واکنش به این خبر به روزنامه انگلیسی دیلی‌میل گفت: کاخ سفید درباره پروتکل‌ها و تصمیمات امنیتی اظهارنظر نمی‌کند. بماند که سی‌ان‌ان گزارش داده است کاخ سفید از کارکنان خود خواسته است به علت اعتراضات در ساختمان کاخ سفید حضور پیدا نکنند.

۶۰ زخمی سرویس مخفی

به‌رغم این تکذیب و لاپوشانی‌ها بر اساس گزارش‌ها اعتراضات مخصوصاً در جمعه و شب شنبه چنان شدت داشته است که در جریان اعتراضات گذشته، بیش از ۶۰افسر سرویس مخفی زخمی شدند و اعتراضات تا عصر روز گذشته ادامه داشته است. تداوم این وضعیت به گونه‌ای بوده است که مقامات امریکایی تصمیم گرفته‌اند دستور برقراری مقررات منع آمد و شد را در پایتخت امریکا از ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح دو شنبه صادر کنند. این در حالی است که پیش‌تر از برقراری مقررات منع آمد و شد در برخی از شهر‌های امریکا در ایالت‌های آریزونا، فلوریدا، نوادا، ویرجینیا و کارولینای شمالی در روز یک‌شنبه (بامداد دو شنبه به وقت تهران) و همچنین حضور نیرو‌های گارد ملی در خیابان‌ها خبر داده‌اند. معترضان شب دو شنبه بار دیگر تلاش کردند از فنس‌های کاخ سفید بگذرند که پلیس امریکا از گاز اشک‌آور و ضربات باتوم برای متفرق و دور کردن معترضان از ورودی‌های کاخ سفید استفاده کرد. خبرگزاری فرانسه این صحنه را اینطور توصیف کرده است: «پلیس با گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صوتی و بی‌حس‌کننده به جان معترضانی که تلاش می‌کنند به محل اقامت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا وارد شوند، افتاده و آن‌ها نیز با سر دادن شعار‌های اعتراضی، روشن کردن آتش و حمل پلاکارد به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.» با آتش گرفتن نقاطی از فنس‌های امنیتی اطراف کاخ سفید و افزایش حملات و تقابل نیرو‌های امنیتی با تظاهرات‌کنندگان بیرون محوطه این ساختمان، تعداد زیادی از معترضان زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک شب دو شنبه چندین خودرو بیرون محوطه کاخ سفید به آتش کشیده شد و نیرو‌های امنیتی نیز تمام چراغ‌های بیرونی این ساختمان را خاموش کرده‌اند تا دید معترضان را کمتر کنند. برخی گزارش‌ها هم از آتش گرفتن زیرزمین کلیسای «سن جان» در نزدیکی کاخ سفید و سرایت آتش به بخش‌های بالایی این ساختمان خبر می‌دهند. همچنین برخی معترضان پرچم امریکا را هم به آتش کشیده‌اند.

۵ کشته و هزاران بازداشتی

شبکه الجزیره به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرد که از زمان آغاز اعتراضات به خشونت پلیس امریکا با رنگین‌پوستان و مرگ جورج فلوید سیاهپوست زیر زانوی یک افسر پلیس، تاکنون پنج نفر دیگر نیز طی درگیری نیرو‌های امنیتی با تظاهرات‌کنندگان، جان خود را از دست داده‌اند.

نه فقط پلیس و هزار و ۲۰۰ نظامی گارد ملی واشنگتن بلکه به گفته سخنگوی وزارت دادگستری امریکا نیرو‌های مارشال امریکایی و همین‌طور مأموران ویژه سازمان مبارزه با مواد مخدر این کشور نیز در خیابان‌های واشنگتن مستقر شده‌اند تا به نیرو‌های پلیس برای سرکوب معترضان و تظاهرات کمک کنند. نیرو‌های پشتیبانی برای کمک به عقب‌راندن معترضان از مقابل کاخ سفید رسیده و تعداد زیادی از تظاهرات‌کنندگان را بازداشت کرده‌اند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد تا عصر دیروز شمار معترضان بازداشت‌شده توسط پلیس امریکا در اعتراضات روز‌های اخیر، به ۴هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است. در شهر لس‌آنجلس هم، در اقدامی کم‌سابقه نه فقط مأموران عادی بلکه تمام نیرو‌های اداره پلیس، از جمله یگان‌های ویژه و حتی کارآگاهان برای تقابل با مردم معترض این شهر، در خیابان‌ها مستقر شدند. تظاهرات روز‌های گذشته در شهر‌های امریکا پس از آن آغاز شد که یک مرد سیاهپوست به نام جورج فلوید حین بازداشت در شهر مینیاپولیس به دست پلیس کشته شد. تصاویر منتشر شده از زمان مرگ فلوید، یک مأمور پلیس را نشان می‌دهد که زانویش را روی گردن او فشار می‌دهد. در این فیلم صدای فلوید شنیده می‌شود که می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم.»‌

تروریست خواندن معترضان و جنگ داخلی

رئیس‌جمهور امریکا گروهی متشکل از «گروه‌های چپگرای افراطی و ضدفاشیست» موسوم به «آنتی‌فا» را به دست داشتن در اعتراض‌های خشونت‌آمیز در شهر‌های امریکا متهم کرده و آن را «سازمان تروریستی» خوانده است.

دونالد ترامپ، یک شنبه در واکنش به ناآرامی‌های شب‌های گذشته در تعدادی از شهر‌های امریکا که با آشوب، تخریب و غارت فروشگاه‌ها و اموال عمومی همراه بود، در توئیتر نوشت: «ایالات متحده آنتی‌فا را یک سازمان تروریستی خواهد نامید.»

وی که طی روز‌های اخیر از اظهارات تند، تحریک‌کننده و تهدیدآمیز علیه معترضان به خشونت پلیس امریکایی علیه رنگین‌پوستان فروگذار نکرده بود، بامداد یک شنبه تهدید کرد: «به اراذل و اوباش عصبانی اجازه نمی‌دهم مسلط شوند. این اتفاق نخواهد افتاد. دولت من، خشونت اوباش را متوقف می‌کند و این کار را به صورت کامل انجام خواهد داد. آشوب ادامه نخواهد داشت.»

ترامپ و ویلیام بار، دادستان کل امریکا پیش از این نیز آنتی‌فا و گروه‌های «آنارشیست» را به دست داشتن در ناآرامی‌های شب‌های گذشته متهم کرده بودند. رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز آنتی‌فا را به دست داشتن در اعتراض‌های خشونت‌آمیز متهم کرده است. اوبرایان یک شنبه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان نیرو‌های تندرو را متهم کرد که با سفر از ایالتی به ایالت دیگر، شهر‌ها را به آتش کشانده‌اند. اوبرایان خواهان اقدام پلیس فدرال امریکا علیه آنتی‌فا شد. به گفته وی، دادستان کل امریکا با رئیس اف‌بی‌آی درباره مقابله با این گروه در تماس بوده است.

همزمان، مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه و کفیل ریاست کمیته اطلاعاتی مجلس سنا، در توئیترنوشت: سه دسته از مردم در اعتراضات حضور دارند؛ دسته اول معترضان مسالمت‌جو هستند که از قتل آقای فلوید عصبانی هستند، اما حتی در جریان اعتراضات از افسران پلیس محافظت می‌کردند، دسته دوم افراد محلی هستند که فرصتی برای وحشی بازی پیدا کرده‌اند و گروه سوم افراط‌گرایان داخلی هستند که از اعتراضات قانونی برای پیشبرد اهداف خود بهره می‌گیرند. روبیو گفت: «آنچه مورد توجه قرار نگرفته، این است که مجموعه‌ای از تروریست‌ها، از آنتی‌فا گرفته تا گروه بوگالو مشغول خشونت و گسترش آن هستند.» او در ادامه گفت: «این دو گروه ممکن است از نظر تفکر یکی نباشند، ولی تنفر از دولت و پلیس و سوءاستفاده از تظاهرات وجه مشترک آنهاست.» روبیو گفت: «این افراد می‌خواهند کل نظام را پایین بکشند حتی اگر به قیمت یک جنگ داخلی جدید تمام شود.»

ترامپ: این‌ها اغتشاشگرند

-شبکه‌های اجتماعی عصر دیروز همزمان با گسترش اعتراضات در واشنگتن دی‌سی پایتخت امریکا گزارش کردند که اینترنت در واشنگتن قطع شده است. با این حال برخی منابع این خبر را رد کردند. وضعیت در پایتخت امریکا بحرانی توصیف شده است. یک کاربر توئیتری صحنه‌هایی از اتومبیل‌های واژگون شده و تخریب‌های گسترده از واشنگتن دی‌سی منتشر کرده و نوشت که این آخرین صحنه‌هایی است که قبل از قطع اینترنت گرفته شده است.

-فیلمی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده که نشان می‌دهد یک تانکر سوخت به میان جمعیت معترضان در «مینیاپولیس» رفته و مردم راننده آن را بازداشت کردند.

-دونالد ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: «شهرداران و فرمانداران دموکرات مستحکم باشید. این افراد اغتشاشگر هستند. هم اینک گارد ملی ما را فرابخوانید. دنیا در حال مشاهده و خندیدن به شما و جو [بایدن]خواب‌آلود است. آیا این چیزی است که امریکا خواهان آن است؟ نه!»

-با گسترش اعتراضات در امریکا، اعلام منع تردد شبانه به ۴۰ شهر گسترش پیدا کرد.

-گروه انونیم سیتوآیان در صفحه توئیتر خود نوشت: لیندا تیرانو‏، عکاس خبرنگار نشریه گاردین هنگام پوشش اخبار تظاهرات اعتراضی در شهر مینیاپولیس، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله پلاستیکی قرار گرفت. پزشکان تلاش کردند به صورت اورژانسی وی را درمان کنند‏، اما متأسفانه این خبرنگار یک چشم خود را از دست داد. دویچه‌وله هم فیلم مشابهی از هدف قرار گرفتن خبرنگار خود منتشر کرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
0
0
چرا علاقه مندان دلار در ایران اینقدر به دلار وابسته اند اما نمیدونن اگر سریع دلاراشون تبدیل به ریال نکنن تمام ثروت دلاریشون دود میشه میره هوا ... آهااااااااای ...دلار دچار فروپاشی جهانی است ... از خواب بیدار شین ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
0
0
اگر دقیق به جهان نگاه کنیم متوجه میشیم که جهان در حال تغییره دیگه در آینده از کاخ سفید دنیا اداره نمیشه دنیای فردا دنیای زیباییها و رؤیاهای خوبه جهان عدالت - محبت - نوعدوستی مهربونی یاری رسوندن به همدیگه و پیشرفت و گام گذاشتن به رؤیاهای آینده ... شکوفایی استعدادها و رسیدن به قله های دانش و فتح سیاره های ناشناخته و پی بردن به عظمت خداوند ... در حالیکه ما هنوز هیچی از مخلوقات ناشناخته آسمانها نمی‌دونیم ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار