کد خبر: 1004211
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
افزایش بی سر و صدای حدود ۲۰ میلیون تومانی قیمت مسکن مهر در شهر‌های پرند و پردیس باعث ایجاد نگرانی برای متقاضیان شده است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مسکن مهر به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های مسکنی کشور طی دو دهه قبل به شمار می‌رود که باعث امیدوار شدن بخش بزرگی از جامعه شد.

اما از زمانی که این طرح کلید زده شد مشکلات بسیار زیادی برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه که در این طرح ثبت نام کرده بودند به وجود آمد، بسیاری از آن‌ها تمامی سرمایه و یا بخش زیادی از پس انداز‌های خود را برای خرید این واحد‌ها هزینه کردند، اما هنوز بعد از گذشت بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال هیچ واحدی تحویل نگرفته اند.

بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور گلنگ زده شده که پرونده بسیاری از آن‌ها در شهر‌های مختلف بسته شده است، اما هنوز بخش عمده‌ای از این واحد‌ها در شهر‌های جدید تهران باقی مانده و در چند سال گذشته هم با افزایش قیمت به بهانه‌های مختلف شوک‌های زیادی به متقاضیان وارد شده است.

مسکن مهر در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ و با حضور عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی وقت رها شده بود چراکه آخوندی هیچ اعتقادی به مسکن مهر نداشت و این طرح را جزو مزخرف‌ترین طرح‌های مسکنی و عمرانی کشور به دلیل فاصله داشتن از کلان شهر‌ها می‌دانست، همین موضوع باعث شد که بسیاری از متقاضیان و ثبت نام کنندگان نسبت به این طرح دلسرد شوند و تمایلی برای پرداخت آورده خود نداشته باشند.

قیمت هر متر مربع واحد مسکن مهر به ۱۵ میلیون تومان رسید

از این فرصت دلالان و سوداگران استفاده کرده و اقدام به خرید و فروش و احتکار واحد‌ها کردند که این موضوع در شهر جدید پردیس بسیار دردسرساز شد به طوری که بعد از گذشت یک سال قیمت واحد‌های مسکن مهر در پردیس رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشته و از متری یک میلیون تا ۲ میلیون به متری ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت.

افزایش ۲۰ میلیون تومانی مسکن مهر در پردیس

ورود دلالان به بازار مسکن مهر در شهر‌های مختلف باعث ایجاد مشکلات زیادی برای متقاضیان و کلاهبرداری عمده در پردیس و پرند شده است این موضوعات خود باعث شد که دو روز قبل مدیر عامل شرکت عمران پردیس از مصوبه جدید افزایش ۲۰ میلیون تومانی قیمت مسکن مهر برای خریداران دوم و سرمایه گذاران را خبر دهد.

مهدی هدایت مدیرعامل پردیس در این باره گفت: این افزایش قیمت مشمول گروه‌های هدف و نفرات اولی که ثبت نام کرده‌اند نمی‌شود.

او افزود: افزایش قیمت تعبیه شده بخشی از سوبسید ۱۰۰ میلیون تومانی است که به پروژه‌های مسکن مهر تخصیص داده شده و برای حمایت از نفرات اول واقعی و تکمیل سریع واحد‌ها است.

هدایت با اشاره به اینکه ما تا اواخر تیرماه در صورت تکمیل امکانات دستگاه‌های خدمات رسان ۱۵ هزار واحد مسکن مهر در پردیس را تکمیل خواهیم کرد، افزود: برای جلوگیری از بورس بازی و برهم زدن برنامه محتکران و دلالان مصوبه افزایش قیمت واحد‌های مسکن مهر پردیس برای سرمایه گذاران را در نظر گرفتیم.

او ادامه داد: دولت برای تکمیل هرچه سریعتر واحد‌های مسکن مهر برای گروه‌های هدف حدود ۱۰۰ میلیون تومان سوبسید در نظر گرفته است، بنابراین متقاضیانی که از ابتدای خرداد ماه اقدام به خرید واحد‌های مسکن مهر کنند، مشمول افزایش قیمت ۲۰ میلیون تومانی می‌شوند.

بازار شایعات مسکن مهر همچنان داغ است

این خبر باعث شد که خریداران مسکن مهر در پردیس برای زدن وکالت و یا سند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند که این خود باعث ایجاد صف‌های طولانی و چند کیلومتری در پردیس آن هم در شرایط کرونایی کشور شد.

از سوی دیگر حاشیه و بازار شایعات در این شرایط بسیار داغ شد و سودجویان و دلالان باز هم به فکر نگران کردن مردم شدند به طوری که از روز گذشته خبر افزایش ۲۵ برابری هزینه نقل و انتقال واحد‌های مسکن مهر مطرح شد که بلافاصله هدایت مدیر عامل پردیس این موضوع را رد و هزینه نقل و انتقال واحد مسکن مهر را همان یک میلیون تومان اعلام کرد.

قیمت واحد‌های مسکن مهر از ۲۰ میلیون بیشتر افزایش نیافته است

در همین زمینه مهدی هدایت مدیر عامل شرکت عمران پردیس در گفتگو با خبرنگار مسکن اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه متوسط افزایش هزینه قیمت مسکن مهر در پردیس ۲۰ میلیون تومان است، گفت: شایعاتی در رابطه با افزایش قیمت مسکن مهر برای متقاضیان و ثبت نام کنندگان اول مسکن مهر ایجاد شده بود که تمامی آن‌ها را رد می‌کنم.

او ادامه داد: هدف ما از این افزایش قیمت مسکن مهر حذف دلالان و بورس بازی در مسکن مهر پردیس است.

هزینه نقل و انتقال مسکن مهر تنها یک میلیون تومان است

روز گذشته هدایت در برنامه شبکه خبر با اشاره به اینکه به هیچ عنوان هزینه نقل و انتقال واحد‌های مسکن مهر افزایش نیافته است، گفت: هزینه نقل و انتقال این واحد‌ها همان یک میلیون تومان است و شایعات منتشر شده مبنی بر اینکه این هزینه‌ها ۲۵ برابر شده است را رد می‌کنم.

مدیر عامل شرکت عمران پردیس تاکید کرد: متقاضیان و خریداران به هیچ عنوان نگران نباشند چرا که هیچ هزینه اضافی قرار نیست پرداخت کنند.

او گفت: برای هر واحد مسکن مهر و جهت تکمیل این واحد‌ها حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود و ما برای دریافت این سوبسید ۲۰ میلیون تومان از خریداران و سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنیم.

هدایت اظهار کرد: خریداران مرحله اول و اقشار کم درآمد و گروه‌های هدف، مشمول پرداخت این افزایش قیمت ۲۰ میلیون تومانی نیستند.

مدیر عامل شرکت عمران پردیس با اشاره به اینکه متاسفانه در پردیس شاهد آن هستیم که یک واحد چند بار توسط خریداران و دلالان به دلیل بورس بازی خرید و فروش می‌شود، افزود: این افزایش ۲۰ میلیون تومانی برای جلوگیری از بورس بازی و افزایش قیمت و ایجاد ثبات قیمتی در واحد‌های مسکن مهر است که مصوبه آن را دریافت کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه این افزایش ۲۰ میلیون تومانی مشمول خریدارانی که قبل از خرداد ماه اقدام به خرید کردند نمی‌شود و آن‌ها نگران نباشند، افزود: این افزایش قیمت شامل متقاضیان اول و اقشار هدف ما نمی‌شود و در این زمینه ۲ طیف از جمله دلال، محتکران و سرمایه‌گذاران نگران شده‌اند و ما می‌توانیم سوبسید‌هایی که دولت برای تکمیل واحد‌ها هزینه می‌کند از محتکران و دلالان دریافت کنیم.

مدیر عامل شرکت عمران پردیس هزینه نقل و انتقال واحد‌های مسکن مهر یک میلیون تومان است گفت: ما از خریداران اول به بعد ۲۰ میلیون تومان دریافت خواهیم کرد و هزینه نقل و انتقال همان یک میلیون تومان خواهد بود. این هزینه شامل متقاضیان اول و اقشار کم در آمد نمی‌شود و متقاضیان به هیچ عنوان نگران افزایش قیمت نباشند چراکه ما قصد داریم دلال بازی را جمع کنیم.

مدیر عامل شرکت عمران پردیس اظهار کرد: هزینه‌ای که برای ساخت هر واحد مسکن مهر تاکنون صورت گرفته ۱۰۰ میلیون تومان است.

او افزود: افراد دومی که مسکن مهر در پردیس خرید می‌کنند و افرادی که بعد از اول خرداد ماه اقدام به خرید می‌کنند مشمول این افزایش هستند. همچنین برای جلوگیری از تجمعات در کارگزاری‌ها، افرادی که وکالت می‌دهند می‌توانند از طریق نوبت دهی اقدام به سند زدن کنند بنابراین مشکلات در این زمینه را هم برطرف کردیم.

هدایت توضیح داد: شرکت عمران پردیس تمامی اسامی خریداران اول و متقاضیان واقعی را دارد و این افراد به هیچ عنوان مشمول افزایش قیمت نخواهند شد و تاکنون برای این افراد هم رشد قیمتی نداشته‌ایم.

مدیر عامل شرکت عمران پردیس با اشاره به اینکه مشکل اصلی در پردیس آن بود که یک واحد ۱۰‌ها بار توسط دلالان و خریداران خرید و فروش می‌شد، گفت: این واحد‌ها بدون آنکه سکونتی در آن صورت بگیرد توسط محتکران خریداری می‌شد و در نتیجه این اقدام رشد بی رویه قیمت مسکن در شهر پردیس به وجود آمد.

گفتنی است در شهر پردیس حدود ۸۲ هزار واحد مسکن مهر در پردیس هدف گذاری شده است، که تاکنون بیش از ۶۰ هزار واحد از آن‌ها تحویل داده شده و ۱۵ هزار واحد در اواخر تیرماه افتتاح و ۱۰ هزار واحد هم در شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۲ هزار واحد باقی مانده هم تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وضعیت مسکن مهر پرند بدتر از پردیس است

اما وضعیت شهر پرند هم بهتر از پردیس نیست به طوری که در طی روز‌های گذشته به برخی از پروژه‌های مسکن مهر این شهر‌ها افزایش قیمت ۷ تا ۲۰ میلیون تومانی خورده که باعث ایجاد ناراحتی و تجمعاتی در شهر جدید پرند شده است.

بسیاری از متقاضیان در شهر جدید پرند با مشکلاتی از جمله کلاه برداری‌های تعاونی‌ها و افزایش چندین باره قیمت‌ها روبرو بوده اند به طوری که تعدادی از متقاضیان در این شهر هنوز بعد از گذشت ۱۰ سال واحد‌های خود را تحویل نگرفته اند.

به امید تحویل مسکن مهر ۱۲ سال منتظر هستم

در همین زمینه یکی از متقاضیان مسکن مهر در پرند در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بعد از گذشت ۱۲ سال هنوز واحد خود را تحویل نگرفته ام گفت: من به امید خانه دار شدن ۱۲ سال پیش تمام زندگی و سرمایه خود از جمله طلا‌های همسر خود را فروختم تا شاید صاحب سقف و سرپناهی برای زندگی شوم.

او ادامه داد: در آن سال فرزند من یک سال سن داشت، اما هم اکنون سن فرزندم من به ۱۲ سال رسیده و من هنوز واحد خود را تحویل نگرفته ام.

حسینی بیان کرد: هر چند سال یک بار به بهانه‌های مختلف قیمت واحد‌ها را افزایش میدهند و قیمت واحدی که قرار بود برای ما ۲۰ میلیون تومان تمام شود، اما هم اکنون قیمت این واحد‌ها به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ و هفته گذشته هم دوباره خبر افزایش ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی را به ما اعلام کردند.

۷هزار واحد مسکن مهر شرکت کیسیون ۷ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است

در همین رابطه وطن خواهی مدیر عامل پرند در گفتگو با خبرنگار مسکن اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه شرایط واحد‌های مسکن مهر در پرند با سایر شهر‌های جدید از جمله پردیس تفاوت دارد، گفت: هرکدام از بلوک‌های شهر جدید پردیس دارای هزار تا ۱۲۰۰ واحد است، اما بلوک‌های شهر جدید پرند ۱۰۰ تا ۱۱۴ واحدی هست بنابراین هزینه ساخت این واحد‌ها کمتر است.

او ادامه داد: در شهر جدید پرند حدود ۷ هزار واحد مسکن مهر در پروژه‌های کیسون به دلیل افزایش اجتناب ناپذیر قیمت‌ها در بخش‌های از جمله مصالح ساختمانی و تجهیزات با مشکل روبرو شده بود بنابرابن باید متقاضیان این واحد‌ها ۷ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه بیشتر پرداخت کنند.

وطن خواهی بیان کرد: با رایزنی‌های که از طریق وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران انجام شد توانستیم ۴۵ درصد از افزایش قیمت‌ها را کاهش دهیم در غیر این صورت باید متقاضیان هزینه بیشتری پرداخت می‌کردند.

مدیر عامل شرکت عمران پرند یاد آور شد: در ابتدا بسیاری از متقاضیان ناراحت و گله‌مند از این افزایش قیمت بودند، اما بعد از صحبت با آن‌ها و قول تحویل هرچه سریعتر این واحد‌ها متقاعد به پرداخت هزینه‌ها شدند.

وطن خواهی تاکید کرد: باید هرچه سریعتر متقاضیان آورده خود را تکمیل کنند متاسفانه با وجود درخواست‌های چندین باره تنها تعدادی متقاضی حاضر به تکمیل آورده خود شدند. به طور مثال از هزار متقاضی کمتر از ۵۰۰ نفر آورده خود را تکمیل کرده اند.

گفتنی است تکمیل نکردن آورده‌ها توسط متقاضیان باعث سو استفاده دلالان و سوداگران برای بورس بازی و احتکار واحد‌ها می‌شود بنابراین باید هرچه سریعتر با تکمیل آورده و همچنین همکاری بیشتر پیمانکاران برای ساخت واحد‌ها بتوانیم تا پایان امسال پرونده این پروژه بزرگ عمرانی کشور را ببندیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار