کد خبر: 945780
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
از ۱۲۵۰ گروه نمایشی متقاضی شرکت در جشنواره تنها ۱۵۵ گروه امکان حضور پیدا کرده‌اند. از میان ۱۵۵ اثری که امسال در جشنواره تئاتر فجر ارائه شده است، نزدیک به ۳۰ درصد کار‌ها مبتنی بر ارزش‌های انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم و ارزشی هستند.
به گزارش جوان آنلاین، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که هر سال از اول تا ۱۲ بهمن برگزار می‌شد امسال به دلیل تقارن با ایام فاطمیه به بعد از جشنواره فیلم فجر موکول و عصر ۲۲ بهمن‌ماه آغاز شد و تا ۴ اسفند میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود.
این دوره از جشنواره در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و دیگر گونه‌های اجرایی، تئاتر ملل، فجر استانی، چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس تئاتر، مسابقه و نمایشگاه پوستر تئاتر، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی و به‌علاوه‌ی فجر برگزار می‌شود که بعضی بخش‌های آن مثل همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی پیش از رویداد اصلی برگزار شدند.
اولین روز جشنواره در روز دوشنبه ۲۲ بهمن با نمایش‌های محیطی در محوطه اطراف تئاتر شهر و خانه هنرمندان ایران از شهر‌های تهران، کرج، کرمانشاه و تفرش آغاز شد و در بخش صحنه‌ای هم نمایش «خانه برناردا آلبا» علی رفیعی میزبان علاقه‌مندان بود.
در افتتاحیه جشنواره، نمایش محیطی «شدن» به کارگردانی علی محمد رادمنش و نویسندگی فاطمه رادمنش در محوطه تئاتر شهرروی صحنه رفت. این نمایش محیطی جزو آثاری است که از سوی دبیرخانه جشنواره به عنوان آثار منتخب برای چهل سالگی انقلاب انتخاب شده بود. در نمایش فیزیکال محیطی «شدن» نقش زنان در انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته شد.
از بین تماشاخانه‌های خصوصی هم امسال مکتب تهران، تئاتر مستقل، دا، سه نقطه، نوفل لوشاتو، ایران تماشا، دیوار چهارم، شانو. همای سعادت و مان (استاد مشایخی) در بخش بعلاوه فجر با اجرای چند نمایش در جشنواره حضور دارند.
شهرام کرمی، مدیرکل هنر‌های نمایشی در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجر در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: بخش عکس نمایشگاه لحظه جادویی شامل ۶۴ عکس از ۴۵ عکاس و بخش پوستر شامل ۶۶ پوستر از ۳۴طراح و ۵ مجموعه پوستر از ۴ طراح است.
وی در ادامه گفت: این جشنواره به بهانه دهه فجر هر سال برگزار می‌شود و الان نیز به ایستگاه سی وهفتم رسیده است. به بهانه چهلمین سال انقلاب اسلامی امسال برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است.
مدیرکل هنر‌های نمایشی درباره برخی حواشی برپایی جشنواره فجر گفت: به هر حال هر اتفاقی حواشی خاص خود را دارد. تئاتر هم از این امر مستثنی نیست. وقتی حدود ۱۲۵۰ گروه نمایشی متقاضی شرکت در جشنواره بودند و از این تعداد تنها ۱۵۵ گروه امکان حضور پیدا کرده‌اند، خودش جای پرسش و نگرانی برای سایرین پیش می‌آورد که چرا کارشان در جشنواره انتخاب نشده است.
وی در این باره افزود: به هر حال جشنواره، بضاعت و محدودیت‌هایی دارد که بیشتر از انتظار آن نمی‌توان توقع داشت.
کرمی با تأکید بر اینکه دبیر جشنواره منتخب جامعه هنری است و روابط خوبی با هنرمندان دارد، افزود: در فضای حرفه‌ای نادر برهانی مرند چهره شناخته شده‌ای است و از همان روز‌های اول هم مبنای کار را بر گفت‌وگو، تعامل و صداقت گذاشت و همین رویه هم باعث شد کمترین حواشی را امسال داشته باشیم. هر چند این حواشی همچنان هست و بخشی از آن‌ها را نیز حل می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت بودجه جشنواره به کجا رسید، گفت: همانطور که گفتیم بودجه نه تنها از سال گذشته بیشتر نشده بلکه کمتر هم شده است، سال قبل ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بودجه داشتیم امسال ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون؛ بنابراین صد میلیون هم از سال گذشته کمتر بودجه داشتیم. ما هم سعی کردیم از بضاعت موجود استفاده و در بخشی از بدنه هنری صرفه جویی کنیم.
وی درباره نگرانی‌هایشان برای برپایی بخش بین‌الملل جشنواره گفت: به هر حال امسال هزینه‌های بخش بین الملل چهار برابری شد و تلاش کردیم طوری برنامه‌ریزی کنیم که همین بودجه و اعتبار بدون اینکه کاستی داشته باشد، به نتیجه خوب برسد.
کرمی با اشاره به وعده مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر کمک مالی به جشنواره گفت:، چون امسال در آستانه چهل سالگی انقلاب بودیم وزارتخانه به ما نگاه مثبتی داشت و از ابتدا گفتند که نگران نباشیم. بخش بودجه تأمین می‌شود ما هم تلاش داریم نگرانی نداشته باشیم، امیدوارم بعد از جشنواره و تسویه سایر بخش‌ها هم به موقع عمل شود.
وی در پایان درباره نوع کار‌هایی که امسال در جشنواره اجرا می‌شود، گفت: ۳۰ درصد این کار‌ها آثاری است که مبتنی بر انقلاب و پیروزی انقلاب، شهدای مدافع حرم و حوزه‌های ارزشی ارائه شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار