کد خبر: 1226538
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
مدیرکل هنر‌های تجسمی مطرح کرد
مضمون غرفه ایران، حمایت هنرمندانه از مردم مظلوم فلسطین است که ماجرای داغ این روز‌های دنیاست. در سلسله اعتراضاتی که در جای‌جای جهان نسبت به رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد و به ویژه در دانشگاه‌های امریکا شاهد هستیم

جوان آنلاین: مدیرکل هنر‌های تجسمی درباره آغاز به کار رسمی غرفه ایران در دوسالانه هنر ونیز توضیح داد. 
محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنر‌های تجسمی درباره مضمون غرفه ایران در شصتمین بینال هنر ونیز که به کودکان غزه می‌پردازد به مهر گفت: مضمون غرفه ایران، حمایت هنرمندانه از مردم مظلوم فلسطین است که ماجرای داغ این روز‌های دنیاست. در سلسله اعتراضاتی که در جای‌جای جهان نسبت به رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد و به ویژه در دانشگاه‌های امریکا شاهد هستیم، این جریان در حال همه‌گیر شدن است، به همین دلیل ما در ونیز کلی خواهان داریم. در شهر ونیز به دلیل اینکه ساکنان چندانی حضور ندارند و غالب افراد حاضر از گردشگران، هنرمندان و کیوریتور‌ها هستند و همین افراد اعتراضات خودشان را به رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته‌اند، بنابراین مضمون غرفه ما، بسیار برای آن‌ها جالب و جذاب است. رئیس پاویون ایران در شصتمین بینال هنر ونیز در پاسخ به این پرسش که در دفاع از مضمون «کودکان غزه» چه می‌گوید، توضیح داد: این یک جریان کیوریتال است که مبنای اصلی آن، پنج اثر از هنرمندان نقاش تراز اول ایرانی است که همگی درباره کودکان غزه کار شده است و در کنار هر اثر قطعه شعری از محمود درویش شاعر بین‌المللی فلسطینی انتخاب شده که متناسب با مضمون اثر است و به چند زبان ترجمه شده است. در کنار این آثار یک ارزش افزوده‌ای هم داریم، برای مثال از آینه‌کاری ایرانی برای بازنمایی بیشتر یکی از آثار استفاده کردیم به صورتی که بازتابش آینه‌ها روی هفت قطعه آینه‌کاری طراحی شده هنرمندان بوشهری را داریم که در فضایی تاریک، اتفاقی کهکشانی را رقم می‌زند. 
وی ادامه داد: همچنین، برای پنج اثر، واقعیت مجازی ساخته شده که مخاطبان از طریق عینک‌های وی‌آر‌یا واقعیت مجازی می‌توانند به لایه‌های درونی اثر مراجعه کنند و در فضای اثر هنری حرکت کنند. در مورد اثر دیگری، موشن گرافی داریم که لایه‌به‌لایه، اثر بازنمایی و بازسازی می‌شود یا آثار دیگری که به کمک هنر چیدمان، نمایش‌هایی از این دست چیده شده تا آثار تکمیل شوند و در نهایت یک روایت یکپارچه از این اتفاق را شکل داده است. امیدواریم در بازه زمانی هفت ماهه این آثار مورد توجه قرار بگیرد تا هم از حیث هنری و هم از حیث مضمونی بتواند ظرفیت‌های هنری ایرانی را به دنیا معرفی کند. وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره بحث نظارت بر نگارخانه‌ها و صحبت‌هایی مبنی بر تغییر سیاست‌های قبلی گفت: در مورد نگارخانه‌ها از سال گذشته یک روند جدی آغاز شد که با کمک صاحبان نگارخانه‌ها، مجوز‌هایی که قبلاً صادر شده بود، دارای پرونده الکترونیکی شدند.

برچسب ها: هنرمندان ، غزه ، فلسطین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار