کد خبر: 878311
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در اعترافی ضمن پذیرفتن افراط‌گرایی ‌اعلام کرد کشورش را به اسلام میانه‌رو باز‌می‌گرداند اما در توجیه دلیل این افراط‌گرایی آن را واکنشی به ایران خواند!
محمد بن سلمان در مصاحبه با روزنامه انگلیسی گاردین خواستار حمایت جامعه بین‌المللی از انتقال این کشور افراطی به سوی جامعه‌ای باز شد، جایی که سبب قدرتمند شدن شهروندان و ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این کشور می‌شود.  ولیعهد عربستان سعودی گفت این کشور فوق‌محافظه‌کار طی 30 سال گذشته روندی «عادی» را طی نکرده است و او احکام سخت‌گیرانه و انعطاف‌ناپذیر را دلیل این امر دانست که در واکنش به انقلاب ایران بر این کشور حاکم شد و مقامات مختلف (سعودی) نمی‌دانستند چگونه باید با آن مقابله کنند. بن سلمان تصریح کرد: «مشکلی که در 30 سال اخیر پیش آمد عربستان سعودی نبود. مشکلی که در این 30 سال در منطقه اتفاق افتاد خاورمیانه نبود. بعد از انقلاب 57 ایران مردم می‌خواستند این مدل را در کشورهای دیگر کپی کنند. یکی از این کشور‌ها عربستان بود. ما نمی‌دانستیم چطور با آن مواجه شویم. مسئله به تمام دنیا سرایت کرد. حالا وقت خلاص شدن از شر آن است.»  

بن سلمان همچنین در جلسه گفت‌وگو محور در انجمن «‌طرح آینده سرمایه‌گذاری‌» که در ریاض برگزار شد، ضمن اعلام آمادگی برای نابودی تمامی کسانی که تفکرات افراطی دارند، گفت: ما به «‌اسلام میانه‌رو‌» که از تمامی فرهنگ‌‌ها استقبال می‌کند، باز خواهیم گشت. ‌وی ضمن تأکید بر آمادگی برای مقابله با افراط‌گرایی در اسرع وقت گفت: کسانی را که دارای تفکرات افراطی هستند نابود خواهیم کرد و زندگی عادی خواهیم داشت، ما به اسلام میانه‌رو که پذیرای تمامی فرهنگ‌هاست، باز خواهیم گشت.  ولیعهد عربستان با تأکید بر اینکه عربستان این تفکرات افراطی را نابود خواهد کرد، افزود: طرح بیداری در عربستان تنها از سال ۱۹۷۹ میلادی اجرا شد، ما ۳۰ سال دیگر را برای مقابله با تفکرات افراطی ضایع نخواهیم کرد.  ولیعهد عربستان در ادامه به پروژه عظیم سرمایه‌گذاری برای ساخت شهری در شمال غرب این کشور اشاره و تأکید کرد: انسان عنصر اصلی است که در پروژه «‌نئوم‌» بر آن تکیه خواهد شد و زندگی مردم عربستان هرگز بیهوده از بین نخواهد رفت.  بن سلمان درباره پروژه نئوم که از بزرگ‌ترین تولید‌کننده انرژی خورشیدی جهان برخوردار است، گفت: عربستان از مزایای این پروژه مانند موقعیت جغرافیایی و انرژی‌های خورشیدی و بادی که انرژی زیادی را برای پروژه فراهم می‌کند، بهره‌مند خواهد شد. 

وی افزود: آغاز کار از صفر به طرح ویژگی بزرگی می‌بخشد و ما به دنبال استفاده از ربات‌‌ها بیشتر از انسان‌‌ها هستیم، همچنین در این طرح از پهپاد‌ها برای جابه‌جایی استفاده خواهد شد و تفاوت زندگی با اجرای این طرح با امروز بسیار زیاد خواهد بود.  ولیعهد عربستان اعلام کرد پروژه نئوم بخشی از طرح تحول ۲۰۳۰ عربستان بوده و مساحت آن بالغ بر ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع و شامل دو جزیره تیران و صنافیر است.  به گزارش شبکه العربیه، نزدیک به دولت عربستان، پروژه «‌نئوم‌» در پی جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی است و پیش‌بینی شده که در سال‌های آینده با جذب سرمایه‌‌گذاران محلی و جهانی و همچنین از طریق صندوق ذخیره ملی دولتی عربستان، بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری شود.  این سرمایه‌گذاری‌‌ها با هدف انگیزش و متنوع کردن اقتصاد، توانمندسازی صنایع، نوآوری و تحرک‌بخشی به صنایع محلی انجام می‌شود. 

این پروژه همچنین از خروج دارایی و سرمایه‌های عربستان به خارج جلوگیری خواهد کرد.  در گزارش العربیه آمده است: منطقه اجرای این پروژه ویژگی‌های مهمی دارد که اصلی‌‌ترین آنها موقعیت سوق‌الجیشی آن است که محل تلاقی قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپا، امریکا و جهان عرب است. این منطقه در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده و ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.  بیش از ۴۸۰ کیلومتر از سواحل خلیج عقبه و دریای سرخ در این پروژه جای خواهد گرفت. بخش‌‌‌هایی از این پروژه در خاک کشورهای مصر و اردن ساخته خواهد شد و اولین منطقه ویژه خواهد بود که سه کشور را در بر می‌گیرد. بخش عمده پروژه نئوم در ساحل دریای سرخ احداث می‌شود، جایی که حدود ۱۰ درصد تجارت جهانی از آن مسیر عبور می‌کند.  اگرچه ریاض برای فرار از بحران مالی ناشی از کاهش قیمت نفت و همین‌طور آینده بحرانی‌تر ناشی از ادامه همین روند در دهه‌های آتی بدون نفت در تقلاست خود را به عنوان یک تجارت منطقه‌ای تعریف کند اما کارشناسان معتقدند که چالش‌های سیاسی و بلندپروازی‌های مقامات آل‌سعود در خاورمیانه بیشتر پروژه‌های این کشور را به رؤیاپردازی اقتصادی رژیم‌های دیکتاتوری در حال سقوط تبدیل کرده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار