کد خبر: 859970
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
دوري يک ساله عليزاده از شياپ چانگ
دوري يک ساله کيميا عليزاده از شياپ چانگ قطعي است. تنها بانوي مدال‌آور تکواندو ايران در مسابقات جهاني 2017 به خاطر مصدوميت‌هاي شديدي که دارد بايد سه عمل جراحي را پشت سربگذارد.
دوري يک ساله کيميا عليزاده از شياپ چانگ قطعي است. تنها بانوي مدال‌آور تکواندو ايران در مسابقات جهاني 2017 به خاطر مصدوميت‌هاي شديدي که دارد بايد سه عمل جراحي را پشت سربگذارد. آسيب‌ديدگي‌هاي هوگوپوش وزن 62 - تيم ملي تکواندو دختران به حدي است که پزشکان امکان حضور مجدد کيميا در عرصه قهرماني را منوط به درمان مصدوميت‌هاي اين بانوي مدال‌آور آن هم بدون فوت وقت عنوان کرده‌اند.
 
کيميا عليزاده، تک‌ستاره تکواندو دختران است و حتي به تنهايي جور تکواندو ايران در المپيک ريو را هم کشيد. در روزهايي که حسرت مدال المپيک را در آوردگاه ريو مي‌کشيديم تنها بانوي اعزامي اين رشته با يک برنز تاريخي کاري کرد، کارستان؛ مدالي که در بحراني‌ترين روزهاي تکواندو حکم طلا را براي ورزش ايران داشت. در مسابقات جهاني موجو کره جنوبي نيز با توجه به نتايج ضعيف تيم مردان و حذف پنج‌تکواندوکار تيم بانوان، اميدمان به کيمياي تکواندو بود که اين بار نيز عليزاده درخشش سال گذشته‌اش را تکرار کرد و با ايستادن بر سکوي نايب‌قهرماني جهان مرهمي شد بر زخم‌هاي کاري تکواندو ايران، اما اينکه اين ملي‌پوش 19 ساله چطور با وجود مصدوميت‌هاي جدي خودش را به فينال جهاني رساند و مبارزه‌اش را در ديدار نهايي به پايان رساند سؤال بزرگي است که تنها يک جواب دارد؛ تلاش، غيرت و تعصب به پيراهن ملي. تنها با اين فاکتورهاست که مي‌توان درد شديد مچ پا، زانو و دست را تحمل کرد تا پاي سکو پيش رفت و اولين مدال نقره تکواندو بانوان را در مسابقات جهاني را به گردن آويخت.
  
جراحي حتمي است
پرافتخارترين ملي‌پوش تکواندو بانوان ايران مجبور است به زودي زير تيغ جراحي برود. کيميا عليزاده در گفت‌وگو با ايرنا به آسيب‌ديدگي کهنه اشاره کرد و همين مسئله را علت شکستش در فينال مسابقات جهاني خواند: «توقع بيشتري از خودم داشتم و تنها به فکر کسب مدال طلا بودم، اما متأسفانه دوباره آسيب‌ديدگي از شروع مسابقات به سراغم آمد و در مبارزه فينال به اوج رسيد. خيلي تلاش کردم و چيزي کم نگذاشتم. حتي مربي تصميم داشت مانع از حضورم در فينال، به دليل شدت آسيب‌ديدگي شود، اما نماينده ايران بودم و نمي‌خواستم به راحتي تسليم شوم. به هر حال برخي از آسيب‌ديدگي‌ها من از قبل از المپيک تا مسابقات جهاني همراه من بود و من فقط توانستم بعد از المپيک مچ پاي چپ خود را جراحي کنم. براي باقي آسيب‌ديدگي‌ها کاري نمي‌توانستم بکنم تا بتوانم در مسابقات جهاني حاضر شوم و اگر مي‌خواستم همه آسيب‌ديدگي‌هايم را درمان کنم، قطعاً اين مسابقات را از دست مي‌دادم. دست و مچ پايم بايد جراحي شود و در اين مورد ترديدي نيست، اما هنوز تصميمي براي عمل جراحي نگرفته‌ام و پس از کمي استراحت در خصوص زمان و نحوه جراحي تصميم‌گيري خواهم کرد. هنوز مشخص نيست که چه مدت از مسابقات دور خواهم بود.»
 
دوري يک ساله
پزشکان دوري يک ساله کيميا عليزاده از ميادين ورزشي را حتمي مي‌دانند. اولين مدال‌آور ورزش زنان ايران در المپيک که پس از اين رقابت‌ها يک عمل جراحي را پشت سر گذاشت، حالا از ناحيه زانو و مچ پا با مصدوميتي جدي روبه‌رو شده که به گفته دکتر مجدالاسلامي بايد هرچه زودتر دوباره پايش را به تيغ جراحان بسپارد: «کيميا عليزاده در دو ناحيه از زانو و مچ پاي راست خود هم با جراحاتي جدي رو‌به‌رو است که نياز شديد به جراحي دارد. دو ليگامنت او آسيب جدي ديده و قبل از اين کيميا با درمان دردها را مهار کرده بود، اما براي بهبودي او هرچه زودتر نياز به جراحي دارد.» دکتر سارا جمهوري، دکتر فيزيوتراپ عليزاده نيز به مصدوميت دست اين ورزشکار متعصب قبل از رقابت‌هاي جهاني 2017 اشاره دارد: «با آغاز تمرينات کيميا عليزاده ضربه‌اي شديد به دست او خورد که باعث کبودي شد. در ابتدا آنقدر شدت جراحت بالا بود که ما فکر کرديم شکسته است، اما اينطور نبود و ما اميدوار به بهبودي بوديم، اما رفته‌رفته درد و شدت کبودي بيشتر شد تا جايي که ما براي او آتلي تهيه کرديم تا با آن تمرين کند. به وجود آمدن اتصال‌هاي رگي غيرمعمول کيميا بايد جراحي شود تا دست او بهبود پيدا کند. او فرصت خيلي کوتاهي براي بهبودي جراحي گذشته داشت و ما خودمان هم فکر نمي‌کرديم حتي به اين مسابقات هم برسد، اما با اين حال برخلاف تصور ما فوق‌العاده مقابل رقباي جهاني خود درخشيد. با اين حال او براي بهبودي کامل نياز به جراحي از ناحيه دست هم دارد.» به اين ترتيب انجام سه عمل جراحي هيچ راه گريزي را براي کيميا عليزاده باقي نگذاشته است.
  
غيرتي که به مدال ختم شد
سرمربي تيم ملي تکواندو بانوان، آسيب‌ديدگي‌هاي کيميا عليزاده را به پيش از المپيک مرتبط دانست. مهرو کمراني در گفت‌وگو با تسنيم در اين خصوص اظهار داشت: «مچ پاي راست عليزاده نيز بعد از المپيک بايد جراحي مي‌شد، اما به درخواست خود او و تشخيص کادر فني قرار شد، بعد از رقابت‌هاي جهاني جراحي انجام شود. دست راست او نيز در جريان تمرينات تيم ملي در زمان مسابقات کسب سهميه آسيب ديد، ولي متأسفانه پزشکان تشخيص درست ندادند و اين امر باعث شد آسيب‌ديدگي او تشديد شود. دست راست او نيز بايد جراحي شود و به همين دليل بعد از مدتي استراحت بعد از جراحي مچ پا دست او نيز به تيغ جراحي سپرده خواهد شد. زانوي راست او نيز در دومين مبارزه در رقابت‌هاي جهاني آسيب ديد و بازي به بازي اين آسيب‌ديدگي بيشتر شد. به هر صورت او واقعاً غيرت کرد تا توانست مدال نقره بگيرد. اکثر آسيب‌ديدگي‌هاي او در زمان کسب سهميه المپيک بود، ولي با توجه به اينکه کسي را نداشتيم که جايگزين او کنيم به المپيک رفت و به لطف خدا با همان وضعيت هم مدال گرفت. بعد از المپيک پزشک گفت هر دو مچ پاهاي کيميا بايد جراحي شود، اما به هر صورت با توجه به شرايطي که گفته شد ترجيح داديم يک پا را پيش از جهاني جراحي کنيم. واقعيت اين است که پيش از المپيک وقتي پزشکان او را معاينه کردن به ما گفتند تنها انگشتان پاي چپ و ساعد دست راستش سالم است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار