کد خبر: 665473
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
افراد در سالمندی خصوصیاتی دارند و به اقتضای آن عمل می کنند که باید قبول کنیم. اطرافیان و خود فرد، اگر بدانند چه تغییرات جسمی و روحی بوجود می‌آید باعث بهتر شدن کیفیت زندگی سالمند می‌شوند.

ابراهیم غفاری‌حق روانشناس عمومی گفت: در سالمندی حوصله فرد کمتر می‌شود و حرف‌ها را چندبار تکرار می کنند و ارتباط‌ها محدودتر می‌شوند.

وی افزود: برای اینکه سالمندان دوران خوشی را طی کنند، خانواده نقش مهمی دارند که باید نسبت به ویژگی‌های آن‌ها آگاه باشند تا باعث ایجاد ناراحتی و سوء تفاهم برای سالمند نشود، گاه به‌دلیل عدم آگاهی رفتارهایی را می‌کنند که باعث افسردگی در سالمند می‌شود ، در دوره‌ سالمندی افراد انعطاف‌ذیر می‌شوند، توقعشان کمتر و واقع‌بین می‌شود.

وی ادامه داد: از عوامل ایجاد نشاط در سالمندی انجام فعالیت جسمانی منظم مانند ورزش که باعث دور شدن افسردگی در سالمند می‌شود. احساسات مثبت را در آن‌ها ایجاد کنیم تا به شادمانی درونی و سلامت عاطفی دست پیداکنند. از دیگر عوامل دلخوشی سالمندان، حمایت‌های اجتماعی است. سالمندانی که خانواده‌ای ندارند از حمایت کمتری برخوردارند و این
عدم حمایت باعث بروز افسردگی می‌شود، البته این حمایت باید توام با احترام به آن‌ها باشد.

غفاری‌حق افزود: علاوه بر سلامت جسم و روح و حمایت‌های اجتماعی، مسائل مالی هم در این دوران اهمیت دارد که در سالمندی دغدغه‌ی مالی نداشته باشند و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار باشند. از دیگر مواردی که سالمند را در زندگی فعال نگه‌می‌دارد، داشتن یک شغل نیمه وقت و سبک است. بی‌تحرکی و یکجا نشستن باعث افسردگی می‌شود، فعالیت و حرکت شادی‌آور است.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: پس سالمندان در فعالیت های اجتماعی و داوطلبانه شرکت کنند که باعث ایجاد تحرک و علاوه بر آن گسترش روابط اجتماعی‌شان می‌شود و باید سعی کنند جسمی سالم داشته باشند تا هم از بروز بیماری‌های جلوگیری شود و هم از افسردگی دور شوند و دوران سالمندی موفقی را طی کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار