کد خبر: 1228949
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱

جوان آنلاین:  کانال تلگرام مطالعات خلیج فارس در مطلبی با عنوان قطار حفیت اولین پروژه اتصال ریلی دو کشور در خلیج فارس؛ گامی جدید در روابط عمان_امارات نوشت:

پروژه «قطار حفیت» که امارات و عمان را به هم متصل می‌کند، یکی از جدیدترین پروژه‌های زیرساختی در منطقه است، زیرا اولین قطاری است که دو کشور خلیج‌فارس را به هم متصل می‌کند و در نتیجه نشان‌دهنده تعهد دو کشور به ارتقای ارتباطات و دستیابی به رفاه مشترک است.

این پروژه در اجلاس مشترک سرمایه گذاری امارات و عمان که در ۲۳ آوریل در ابوظبی برگزار شد، اعلام شد که نقطه عطفی در افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور بود.

هدف شبکه راه‌آهن امارات - عمان اتصال بندر صحار به شبکه راه‌آهن ملی در امارات ابوظبی است که همه امارات این کشور را به هم متصل می‌کند.

این پروژه همچنین با هدف تسهیل حرکت تجاری و افزایش کارایی زنجیره تامین از طریق پیوند بنادر تجاری به شبکه راه آهن و همچنین افزایش ارتباطات تجاری و اجتماعی و خدمات لجستیکی بین دو کشور و گسترش فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری انجام می‌شود.

حارث سیف، پژوهشگر این حوزه، می‌گوید: «این پروژه قطار بخش لجستیک را در سلطان نشین عمان و امارات افزایش می‌دهد و همچنین بنادر را به یکدیگر متصل و جابجایی کالا از خارج به این دو کشور و بالعکس را تسهیل می‌کند.»

نکته: عمان به عنوان کشوری به نسبت مستقل و بی‌طرف در خلیج فارس شناخته می‌شود که در جناح‌بندی‌ها، قطبیت‌ها و رقابت‌های منطقه‌ای همواره موضع میانه را اتخاذ کرده و در میان همسایگان خلیجی، نزدیک‌ترین کشور به ایران بوده است. امارات و عربستان همواره در پی نزدیک کردن عمان به جناح خود بوده‌اند و به ویژه پس از دفات سلطان قابوس و روی کار آمدن سلطان هیثم، این رویکرد را با جدیت بیشتری دنبال کرده‌اند.

پروژه قطار مذکور، از جمله طرح‌هایی است که منافع عمان را به امارات متحد عربی پیوند داده و این کشور را در وابستگی متقابل به همسایگان عربش قدار می‌دهد. همچنین این طرح می‌تواند در مسیر اتصال زمینی هند به مدیترانه و اروپا مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار